اثری از ژان تینگلی
پروفسور
دکتر ویلهلم گیروس
برگردان
شین میم شین
تئوری هنر بورژوائی واپسین
ادامه
1
·
تلاش های زیر با تشبثات یونگ و
آدلر خویشاوند بوده اند:
الف
آرنولد گلن (1904 ـ 1976)
جامعه شناس و فیلسوف آلمانی
نماینده آنتروپولوژی فلسفی
همراه با هلموت پلسنر و ماکس شلر
حریف آدورنو از موضع کنسرواتیسم (محافظه کاری)
·
تلاش هائی که فعالیت استه تیکی ـ
هنری انسان ها را از غرایز حیوانی آنها استخراج می کنند.
·
مثلا تئوری های آرنولد گلن
یونگ و زیگموند فروید (1856 ـ 1939)
پزشک، روانشناس، منتقد مذهب اطریشی
·
تلاش هائی که تأکید بر آن دارند که
توانائی هنری انسان ها منشاء غریزی دارند.
·
تئوری های نیچه، اشپنگلر، آدلر،
فروید.
2
کریستوفر کادول (1907 ـ
1937)
مؤلف، تئوریسین مارکسیست
اثر معروف او:
«توهم و واقعیت»
شهادت در نبرد «جارما» بر ضد فاشیسم در جنگ داخلی
اسپانیا
·
این جریان در تئوری هنر را
کریستوفر کادول در اثر خود تحت عنوان «توهم و واقعیت» به تیغ تیز انتقاد سپرده
است.
3
·
فرم های توسعه دیگری از این
جریانات مربوط به تئوری هنر به شرح زیر بوده اند:
الف
گوتفرید بن (1886 ـ 1956)
شاعر، مقاله نویس، پزشک
المانی
·
تئوری های هنری ئی که طرح چیزهای
نامعمول و غیر عادی، عجیب و غریب، فاسد، گندیده، زوال یابنده، متلاشی شونده و تهوع
آور را استعداد خارق العاده هنری جا می زند.
·
مثلا در تئوری هنر گوتفرید بن
ب
انتوان ارتو (1896 ـ 1948)
شاعر، کارگردان، هنرپیشه،
تئوریسن تئاتر فرانسوی
·
تئوری هنری ئی که اقدامات بی
رحمانه، زجرآور و سادیستی را بویژه به مثابه «موضوع هیجان انگیر و تحریک کننده»
هنر جا می زند.
·
مثلا در تئوری هنری آنتوان آرتود
ت
ژان تینگلی (1925 ـ 1991)
نقاش، مجسمه ساز سوئیسی
·
جدیدترین مرحله این خودستیزی در به
اصطلاح «استه تیک تخریب» نمودار می گردد.
·
در تئوری هنر ژان تینگلی از ایالات
متحده امریکا
4
·
در این تئوری هنر یا تخریب
سیستماتیک آثار هنری پیشه می شود و یا تولید «آثار هنری» ئی که مخرب اند و در اثر
این تخریب، تند و تیزترین واکنش های به اصطلاح «استه تیکی» برانگیخته می شوند.
5
اسنو
·
در پیوند با این جریانات تئوریکی ـ
هنری این نظر در محافل بورژوائی قوت گرفته که هنر در «جامعه صنعتی مدرن» دیگر
فونکسیونی ندارد و بنابرین محکوم به زوال و نابودی است.
·
مثلا از دید اشپنگلر، رید، اسنو
6
ارنست فیشر (1899 ـ 1972)
نویسنده، سیاستمدار اطریشی
نماینده رویزیونیسم مدرن
·
جریان دیگری در تئوری هنر بورژوائی
واپسین با توجه به تسلط راسیونال رشدیابنده ببرکت توسعه علم و فن بر واقعیت عینی
به این نتیجه می رسد که تنها راهی که به روی هنر باز است، فرار به عالم اساطیر
است.
·
این نظر را ارنست فیشر، والتر ینس
و غیره نمایندگی می کنند.
والتر ینس (1923 ـ 2013)
نویسنده، منتقد، مترجم، مورخ ادبی و فیلولوگ آلمانی
مؤلف آثار بیشمار و برنده جوایز بیشمار
7
فردیناند ساسر
·
در سال های اخیر ساختارگرائی
(استروکتورالیسم) کذائی نیز با مبنا قرار دادن زبان شناسی به توسعه تئوری هنری دیگر
پرداخته است.
·
مثلا فردیناند ساسر، یاکوبسون
8
میشل فوکو (1926 ـ 1984)
فیلسوف، نماینده پست استروکتورالیسم، روانشناس، مورخ، جامعه
شناس، استاد دانشگاه فرانسوی
·
ساختارگرائی (استروکتورالیسم)
کذائی کلیه کیفیت های محتوائی، مکانی و زمانی را مورد صرفنظر قرار می دهد و از این
تز دگماتیکی شروع حرکت می کند که ساختارهای فکری، تصوری و غیره ی خدا دادی (مادر
زادی) تشکیل دهنده «معماری منطقی روح» و مخلوقات روحی اند.
·
مثلا رولاند بارتس، میشل فوکو،
چوپرا، لکان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر