۱۳۹۲ مهر ۱۵, دوشنبه

گفت و گو

اثری از روما زعیسوف
 گاف بیدار
·        به چه می اندیشی؟

·        به نهالی که شکست
·        یا به بذری که فِشاندی به زمین
بی که آبی برسانی اش  ز رود؟


*****
·        به چه می اندیشی؟

·        به سؤالی که چرا خانه ی تو ویران است
·        یا به ویرانی این خطه که بی آبادی است؟

·        به چراغی که نداری به سرا
·        یا به این حیطه که ظلمتسار است
·        و درآن روزنه ای روشن نیست؟

*****

·        به چه می اندیشی؟

·        به بهاری که گذر کرد و گریخت
·        و ندیدیمَش رنگ
·        و ندیدیمَش روی
·        یا به پاییز خزان بار که تک آمده است
·        و ز ما می برد این شاخ
·        این برگ؟
*****

·        به چه می اندیشی؟

·        به زمستان عبوسی که بخواهد آمد
·        و ز ما خواهد برد
·        همه رگ،  ریشه و پوست
·        و به ما لخت تنان خواهد داد
·        دو سه گز جامه ی برفینه که باید می داشت

·        یا به پایان عبور
·        و به نامی که اگر به بد (بود) و ننگ  
·        شود آن، کنده به سنگ؟

 ·   ( به سنگ گور کنده می شود؟)    
*****

·        به چه می اندیشی؟

·        باز کن عقده دل را با من
·        مهربان باش رفیق
·        من و تو پاره ی یک پیکره ایم

·        بگو آن قصه که می باید گفت
·        لب خموشی و چموشی مکن اینجا
·        ننگ است

·        فصل ما می گذرد
·        وقت ما کافی نیست
*****

·        چه کسی گفت به تو:
·        «زندگی مرداب است
·        و لجن زار عمیقی است که نتوان خشکاند،
·        نتوانش پالود؟»

·        چه کسی گفت به تو:
·        « آدمی مردار است
·        و عفن زا ست و بهسازی او ممکن نیست
·        نتوانش آمود؟»

·        (آمودن: آراستن، زینت کردن) 

*****

·        به گمانم که تو از جمع دگر دیسانی
·        و به خود می نگری
·        و به مردار شعوری
·        و به مردار غروری که عفونت زده است

·        زندگی نیست سرابی که تو می پنداری
·        ای دریغا از تو
·        ای دریغا که بدینگونه زبون انگاری

·        زندگانی جوشا ست
·        زندگانی جاری  است
·        زندگانی دریا ست

·        موج ها می گذرند
·        من و تو می گذریم

·        آدمی می ماند
·        و آدمی می زاید
·        به طریقی که رسالت دارد
·        به تلاشی که همه نعمت هستی در او ست
·        به امیدی که اصالت دارد

·        آدمی باید بود
·        زندگی باید کرد

·        زندگی باید کرد
·        آدمی باید بود.
پایان

   یا به پایان عبور
 و به بامی که اگر به بد (بود) و تنگ  
  شود آکنده به سنگ؟
(منظور شاعر شاید گور باشد که اگر فراخ یا تنگ باشد، با سنگ لحد و قلوه سنگ و خاک پر می شود.)
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری
با سپاس از مسعود دلیجانی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر