آقای خلیق
و برادران مارکس
برزویه طبیب
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
مسعود بهبودی
« برداشت آزاد از نظرات
مارکس» (خلیق)
«برداشت مارکسیستی
از مارکس، نمی تواند آزاد باشد» (طبیب)
1
·
بهتر است که حضرات خلیق و طبیب قبل
از رفتن به منبر لطف کنند و منظور خود را از مقوله «آزادی» از صراحت بگذرانند.
2
·
چون آزادی بسان خیلی از واژه های
دیگر دیری است که از محتوای اصیل خود تهی شده و با زباله پر شده است
مثال
·
در کانال موسیقی موسوم به ام تی وی
می گفت:
·
کریستینا گفت:
·
«من آزادم و جلوی صدها دوربین لخت شد.»
·
یکی دیگر اعلام کرده که آزاد است و
با پدر خود سکس دارد.
·
دیگری با برادر خود.
·
والی آخر.
3
·
اگر مقوله آزادی را بسان هگل و یا
مارکس و انگلس و لنین تعریف کنیم، باید عرض کنیم که برداشت از مارکسیسم و هر علم
دیگر فقط می تواند آزاد باشد.
4
·
ضمنا برداشت مارکسیستی ـ لنینیستی
از نظرات مارکس و هر کس دیگر نیز باید آزاد و آزادانه باشد.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
برزویه طبیب
1
·
معنای برداشت آزادانه از مارکسیسم این است که کارگران و سربازان و دهقاان کرنشتاد را سرکوب کرده و به
گلوله ببندیم ، چون آنها برعلیه
دولت پرولتری شورش کرده
اند و هرکس بر علیه دولت پرولتری شورش کند نوکر بورژازی است.
2
·
معنای برداشت مقید از مارکس و مارکسیسم، این است که اگر کارگران و سربازان و دهقانان بر علیه ما
شوریده اند، پس حتما نقصی درکفایت
پرولتری بودن دولت ما وجود دارد که این مردم، حتی به فرض صحت، به بورژوازی پناه آورده اند و اگر قرار باشد کسی را تیرباران کنیم، کمیسر های حزبی کرنشتاد هستند که نتوانسته اند اعتماد
مردم را بدست آورند.
3
·
معنای برداشت آزادانه از مارکسیسم این است که خانواده تزار را
تیرباران کنیم .
4
·
معنی برداشت مارکسیستی، این است که راه حل حفظ حکومت
پرولتری نمی تواند اعدام زن و بچه
باشد، حتی زن بچه بیمار تزار، حتی اگر خود کارل مارکس حکم اعدام را امضا کرده باشد.
5
·
مارکسیسم شیمی نیست که از نظر طبقاتی خنثی باشد.
6
·
برداشت رهایی بخش کارگری از مارکسیسم داریم و سوء برداشت
پول پوتی و برنیشتینی هم
داریم.
مسعود بهبودی
·
سؤال مسعود بهبودی علاف این بود که
آزادی بزعم شما یعنی چی؟
1
·
هدف او درک منظور شما از جمله تان
بود:
«برداشت مارکسیستی
از مارکس، نمی تواند آزاد باشد» (طبیب)
2
·
شما حالا به جای تعریف مقوله آزادی
به صحرای کربلا می زنید.
3
·
چه شده که ایرانی ها به این روز
افتاده اند؟
4
·
دلیل اینهمه حواس پرتی چیست؟
5
·
آخر شما چه مارکسیستی هستید که
معنی مقوله آزادی را بلد نیستید؟
6
·
از دیالک تیک ضرورت و آزادی (جبر و ا ختیار) خواجه شیراز حتی خبر داشت:
رضا به داده بده وز جبین گره بگشا
که بر من و تو در اختیار نگشاده
است.
·
اختیار همان آزادی است از دید
خواجه و هگل و مارکس.
برزویه طبیب
·
اینجا صحبت از مسئله جبر و اختیار نیست.
1
·
جبر و یا آزادی در عمل برداشت کردن ازمارکسیسم، می تواند بعنوان مثالی از مسئله جبر
و اختیار مطرح شود.
·
ولی برداشت آزاد و به زبان دیگر دلبخواه و بدون تقید
به روح مارکسیسم، ازنظر من سوء
برداشت است، که این بحث
ربطی به بحث جبر و اختیار ندارد و هیچکس نمی تواند آن را قدغن کند.
2
·
در ضمن توصیه می کنم مقاله ای درباره جبرو اختیار بنویسید و منتشر کنید.
3
·
ولی این بحث، از نظر من بی فایده و روشنفکری است.
4
·
اگر واقعا در جستجوی موضع مارکسیستی در این مورد هستید، به پلحانف مراجعه کنید.
5
·
دایرة المعارف ها کسی را روشن نمی کنند و مارکسیست بودن هیچکس با میزان اطلا ع او از جبر و اختیار
تعیین نمی شود و سؤال شما، «چه
جورمارکسیستی هستید»، شییه پرسیدن شکیات نماز در جلسه گزینش است.
مسعود بهبودی
1
·
شما که با مجله هفته آشنا هستید، در همانجا دیالک تیک جبر و اختیار بصورت
مقاله ای منشتر شده است.
2
·
اتفاقا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری علاوه بر آن، نظرات شما هم نقد شده
اند.
·
محض اطلاع طبیب عزیز.
3
·
مفاهیم (واژه ها) سنگپایه احکام (جملات) اند.
·
بدون درک مفاهیم و یا واژه های جمله ای نمی توان منظور نویسنده آن جمله و یا
آن اندیشه را درک کرد.
4
·
در فلسفه عصر جدید و فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان (کانت و هگل و فویرباخ) و بویژه در فلسفه مارکسیستی از مفاهیم تعریف حتی الامکان
جامع و استاندارد ارائه داده شده است تا عکس با چیز عکس برداری شده منطبق باشد.
·
مفهوم درخت تصویر سرو و سپیدار و صنوبر و غیره در آئینه ضمیر آدمی است.
·
مفهوم درخت به عنوان تصویر باید با درختان واقعی انطباق داشته باشد.
·
کسی نمی تواند ـ اگر بخواهد که منظورش را دیگران بفهمند ـ درخت را به معنی مثلا کرگدن بکار برد.
5
·
شما مفهوم و یا مقوله آزادی را بسان طبقه حاکمه معنی می کنید.
·
نتیجتا چیزی مترادف با آنارشی عرضه می شود.
·
این مغایر با روح مارکسیسم ـ لنینیسم است.
6
·
هر مارکسیستی باید معنی مفاهیمی را که بکار می برد بداند.
·
هر کس که هارت و پورت کند، مارکسیست نمی شود.
7
·
پیش شرط تغییر هر چیز، به قول انگلس و مارکس، ساختن مدل فکری آن تغییر در کله
خویش است:
·
فرق عمله و بنا با زنبور همین است.
8
·
هر کاری از کله کارگر می گذرد:
·
عمله مدل فکری خانه را نخست در کله می سازد و بعد با مصالح ساختمانی بدان
مادیت می بخشد. (مارکس)
9
·
شما تئوری را تحقیر می کنید و هیچ می شمارید و مدعی مارکسیست بودن هم هستید.
10
·
چنین کسی اصولا باید قبلا الفبا را بیاموزد و گرنه نمی تواند از آن چیز دفاع
کند.
11
·
خیلی از مخالفان خلیق بلحاظ جهان بینی
فرق ماهوی با ایشان ندارند و بعضی ها حتی بمراتب عقب مانده تر از ایشان
اند.
12
·
چه اصرای در پافشاری به نیاموختن داریم؟
13
·
آزادی یعنی درک جبر و یا ضرورت (هگل)
·
آزادی هر کس به اندازه درک او از قوانین و قانونمندی های حاکم بر هستی طبیعی و اجتماعی و غیره است.
14
·
آزادی همیشه با شناخت و شعور مشروط می شود.
·
خر نمی تواند مختار (آزاد) باشد.
·
با پوزش از خر همراه خادم بنی بشر.
15
·
با این تعریف مارکسیستی ـ لنینیستی از مقوله آزادی، برداشت آزاد از هر چیز
یعنی برداشت مبتنی بر شناخت و شعور از آن چیز و نه برداشت دگماتیکی، دلبخواهی
(سوبژکتیف) و بسته به میل و هوس و منافع خصوصی و یا گروهی.
16
·
می بینید که تفاوت از چه قرار است؟
17
· حضرت البرز اصلا حرف ما را نمی فهمند و با شما فرق دارند.
·
و گرنه می شد به ایشان هم گفت که نگاهی به تاریخ جنبش کارگری و کمونیستی در
جهان بی ضرر و ضرور است.
·
و گرنه هر ادعائی هم آسان است و هم بی ارزش.
·
با پوزش
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر