۱۳۹۲ مهر ۱۵, دوشنبه

تئوری هنر (18)

اثری از ژان تینگلی 
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
  
تئوری هنر بورژوائی واپسین
ادامه

1

·        تلاش های زیر با تشبثات یونگ و آدلر خویشاوند بوده اند:

الف

 آرنولد گلن (1904 ـ 1976)
جامعه شناس و فیلسوف آلمانی
نماینده آنتروپولوژی فلسفی
همراه با هلموت پلسنر و ماکس شلر
حریف آدورنو از موضع کنسرواتیسم (محافظه کاری) 

·        تلاش هائی که فعالیت استه تیکی ـ هنری انسان ها را از غرایز حیوانی آنها استخراج می کنند.
·        مثلا تئوری های آرنولد گلن

 
یونگ و زیگموند فروید (1856 ـ 1939)
پزشک، روانشناس، منتقد مذهب اطریشی
  
·        تلاش هائی که تأکید بر آن دارند که توانائی هنری انسان ها منشاء غریزی دارند.
·        تئوری های نیچه، اشپنگلر، آدلر، فروید.

2
 کریستوفر کادول (1907 ـ 1937)
مؤلف، تئوریسین مارکسیست
اثر معروف او:
«توهم و واقعیت»
شهادت در  نبرد «جارما» بر ضد فاشیسم در جنگ داخلی اسپانیا


·        این جریان در تئوری هنر را کریستوفر کادول در اثر خود تحت عنوان «توهم و واقعیت» به تیغ تیز انتقاد سپرده است.

3

·        فرم های توسعه دیگری از این جریانات مربوط به تئوری هنر به شرح زیر بوده اند:

الف

 گوتفرید بن (1886 ـ 1956)
شاعر، مقاله نویس، پزشک المانی

·        تئوری های هنری ئی که طرح چیزهای نامعمول و غیر عادی، عجیب و غریب، فاسد، گندیده، زوال یابنده، متلاشی شونده و تهوع آور را استعداد خارق العاده هنری جا می زند.
·        مثلا در تئوری هنر گوتفرید بن

ب


انتوان ارتو (1896 ـ 1948)
شاعر، کارگردان، هنرپیشه، تئوریسن تئاتر فرانسوی

·        تئوری هنری ئی که اقدامات بی رحمانه، زجرآور و سادیستی را بویژه به مثابه «موضوع هیجان انگیر و تحریک کننده» هنر  جا می زند.
·        مثلا در تئوری هنری آنتوان آرتود

ت

 ژان تینگلی (1925 ـ 1991)
نقاش، مجسمه ساز سوئیسی

·        جدیدترین مرحله این خودستیزی در به اصطلاح «استه تیک تخریب» نمودار می گردد.
·        در تئوری هنر ژان تینگلی از ایالات متحده امریکا

4

·        در این تئوری هنر یا تخریب سیستماتیک آثار هنری پیشه می شود و یا تولید «آثار هنری» ئی که مخرب اند و در اثر این تخریب، تند و تیزترین واکنش های به اصطلاح «استه تیکی» برانگیخته می شوند. 

5
اسنو

·        در پیوند با این جریانات تئوریکی ـ هنری این نظر در محافل بورژوائی قوت گرفته که هنر در «جامعه صنعتی مدرن» دیگر فونکسیونی ندارد و بنابرین محکوم به زوال و نابودی است.
·        مثلا از دید اشپنگلر، رید، اسنو

6
ارنست فیشر (1899 ـ 1972)
نویسنده، سیاستمدار اطریشی
نماینده رویزیونیسم مدرن

·        جریان دیگری در تئوری هنر بورژوائی واپسین با توجه به تسلط راسیونال رشدیابنده ببرکت توسعه علم و فن بر واقعیت عینی به این نتیجه می رسد که تنها راهی که به روی هنر باز است، فرار به عالم اساطیر است.
·        این نظر را ارنست فیشر، والتر ینس و غیره نمایندگی می کنند.

 والتر ینس (1923 ـ 2013) 
نویسنده، منتقد، مترجم، مورخ ادبی و فیلولوگ آلمانی
مؤلف آثار بیشمار و برنده جوایز بیشمار

7

 فردیناند ساسر

·        در سال های اخیر ساختارگرائی (استروکتورالیسم) کذائی نیز با مبنا قرار دادن زبان شناسی به توسعه تئوری هنری دیگر پرداخته است.
·        مثلا فردیناند ساسر، یاکوبسون

8

 میشل فوکو (1926 ـ 1984)
فیلسوف، نماینده پست استروکتورالیسم، روانشناس، مورخ، جامعه شناس، استاد دانشگاه فرانسوی

·        ساختارگرائی (استروکتورالیسم) کذائی کلیه کیفیت های محتوائی، مکانی و زمانی را مورد صرفنظر قرار می دهد و از این تز دگماتیکی شروع حرکت می کند که ساختارهای فکری، تصوری و غیره ی خدا دادی (مادر زادی) تشکیل دهنده «معماری منطقی روح» و مخلوقات روحی اند.
·        مثلا رولاند بارتس، میشل فوکو، چوپرا، لکان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر