پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان
شین میم شین
مشخصات اصلی دئیسم
۱
· مشخصات اصلی دئیسم به شرح زیر اند:
الف
· مفهوم طبیعتمذهب
ب
· جهانتصویر مکانیستی و حسگرائی.
پ
· ایده مسیحیت آغازین و شناخت تاریخی.
الف
مفهوم طبیعتمذهب
۱
· دئیسم به کمک مفهوم طبیعتمذهب، به مثابه مفهوم مرکزی خویش با تعالیم کلیسا که در آنها عقل و طبیعتمذهب به طور رادیکال تابع اعجاز وحی اند، رابطه برقرار می کند.
۲
· طبیعتمذهب آغازین بنا بر سنت تاریخی ـ دگمی (سنت مبتنی بر تاریخ دگم ها) با ارتکاب گناه از سوی آدم و حوا و به سبب گناهکاری مادرزاد ناشی از آن نابود می گردد.
۳
· با ابلاغ مجدد قانون طبیعی الهی در تورات، غبارآلودگی (مه آلودگی، ابهام آلودگی) عقل انسانی اما به کلی از میان برداشته نمی شود.
۴
· بعدها با ابلاغ انجیل قانون اخلاقی مسیحی اعلام می شود.
· قانونی که در عشق مطلق به خدا راه نجات را نشان می دهد.
۵
· از این پیشتاریخ می توان دریافت که چرا ایده طبیعتمذهب نخست از سوی طرفداران کلیسا به خدمت گرفته می شود و چرا این ایده می تواند نبردافزاری بهتر از سلاح اسکولاستیکی ـ ارسطوئی در اختیار آنان قرار دهد.
۶
· اندیشه وحی آغازین امکان رهائی از شر، دشواری هائی را فراهم می آورد که تقویم انجیلی پس از کشف فرهنگ های متعالی آسیائی دچارش شده بود.
۷
· زیرا کشف فرهنگ های متعالی آسیائی افق تاریخی را طویلتر از آنچه که در انجیل آمده بود، جلوه گر می ساخت.
۸
· بورژوازی در حال توسعه هرچه بیشتر جهانتصویر فئودالی را متزلزل می سازد و از حقوق طبیعی مسیحی، با حذف عناصر استوئیستی، حقوق طبیعی مدرن روشنگری را پدید می آورد، به همان میزان نیز مفهوم «طلبعتمذهب» تغییر معنی می دهد.
۹
· بدین طریق عوامفریبی مسیحیت بی اعتبار می گردد و عقل بشری حق به جانب بودن خود را آشکار می سازد و تنها آنچه که این عقل به برکت حقیقت درونی توصیه می کند و با محتوای اخلاقی اش برای جامعه مفید واقع می شود، اکنون نام «طبیعتمذهب» به خود می گیرد.
۱۰
· عدالت وعقلانیت، به مثابه مطالباتی که از قانون طبیعی کلی نشئت می گیرند، نه با لعن و تکفیر آنتیکی سازگاری دارند و نه با یاوه های ایراسیونال (ضد عقلی) کلیسائی از قبیل گناه آدم و حوا و نجات و غیره.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر