۱۳۹۵ مرداد ۱۴, پنجشنبه

شعور طبقاتی (6) (بخش آخر)


پروفسور دکتر  گونتر هیدن
 برگردان شین میم شین

VII
شعور سوسیالیستی

1
·        از این رو ست که تنها بخش نسبتا کوچکی از طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان، یعنی نمایندگان پیشرفته آنان می تواند به درک شعور سوسیالیستی (یعنی عالی ترین فرم شعور طبقاتی پرولتری) نایل آید.

2
·        شرایط عینی دستیابی همه مردم به شعور سوسیالیستی تنها در روند انقلاب سوسیالیستی پدید می آید.

3
·        برقراری دیکتاتوری پرولتاریا و ایجاد مناسبات تولیدی سوسیالیستی شرایط لازم را برای اشاعه شعور سوسیالیستی در میان همه زحمتکشان و نه فقط  پیشاهنگان آنها پدید می آورد.

4
·        ایدئولوژی بورژوائی تنها تحت شرایط زیر می تواند شالوده رشد خود را از دست بدهد:

الف
·        وقتی دیکتاتوری پرولتاریا امکانات اشاعه ایدئولوژی بورژوائی را از بورژوازی سلب کند.

ب
·        وقتی توده های مردم هرچه وسیعتر در اداره دولت و اقتصاد جامعه شرکت ورزند.

پ
·        وقتی با لغو مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، ریشه های ایندیویدوئالیسم (فردگرائی)[1] بورژوائی خشک شوند.

·        مراجعه کنید به ایندیویدوئالیسم (فردگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ت
·        وقتی در سایه بر قراری مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تولید، مناسبات انسان ها نسبت به هم و نسبت به طبیعت نقاب عرفانی خود را از چهره بر اندازد.

5
·        استقرار مناسبات اجتماعی جدید نه تنها اشاعه شعور سوسیالیستی را میان زحمتکشان امکان پذیر، بلکه علاوه بر  آن، الزامی می سازد.

6
·        شعور سوسیالیستی همانند هر شعور اجتماعی دیگر، انعکاس منفعل مناسبات مادی اجتماعی نیست.

7
·        شعور سوسیالیستی به نوبه خود بر توسعه مناسبات مادی تأثیر می گذارد و مهمترین نیروی محرکه ی توسعه سوسیالیستی جامعه می گردد.

8
·        برتری و امتیاز شعور سوسیالیستی بر شعور غیر سوسیالیستی در نکات زیر است:

الف
·        اولا در این نکته است که انسان ها در جامعه سوسیالیستی ـ به قول انگلس ـ برای اولین بار، تاریخ خود را «بنا بر اراده کلی و مبتنی بر برنامه کلی» می سازند.

ب
·        ثانیا در این نکته است که در جامعه سوسیالیستی قانونمندی های عینی توسعه اجتماعی، دیگر خود را بطور کم و بیش خودپو تحمیل نمی کنند، بلکه بکمک عمل آگاهانه انسان ها جامه عمل می پوشند.

پ
·        از سوئی دیکتاتوری پرولتاریا و مناسبات تولیدی سوسیالیستی شرایط اوبژکتیو (عینی) لازم را برای اشاعه و نفود شعور سوسیالیستی در همه زحمتکشان پدید می آورند.

ت
·        از سوی دیگر، کار ایدئولوژیکی حزب مارکسیستی ـ لنینیستی، دولت سوسیالیستی و سازمان های اجتماعی، شرایط سوبژکتیو لازم را فراهم می آورد.

9
·        توسعه شعور سوسیالیستی میان بخش های مختلف مردم اما هرگز بطور همگون، خالی از تضاد و بی دردسر صورت نمی گیرد، بلکه تنها در نتیجه شرکت در ساختمان سوسیالیستی جامعه و در نتیجه حلاجی تصورات و استنباطات کهنه و زوال یابنده ی گذشته ی کاپیتالیستی می تواند تحقق یابد.

10
·        سوسیالیسم ثمره کار آگاهانه و برنامه ریزی شده همه مردم است.

11
·        هر مرحله  توسعه اجتماعی ـ عمدتا ـ به درجه بلوغ شعور سوسیالیستی طبقه کارگر و دیگر اقشار و طبقات جامعه وابسته است.

12
·        در ساختمان سیستم اجتماعی پیشرفته سوسیالیستی و در مبارزه بر ضد امپریالیسم، شعور طبقاتی سوسیالیستی نقش بسیار مهمی به عهده می گیرد.

·        مراجعه کنید به طبقه، مارکسیسم ـ لنینیسم، حزب مارکسیستی ـ لنینیستی، ایدئولوژی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر