۱۳۹۵ مرداد ۳۱, یکشنبه

سیری در شعر ی از فروغ فرخزاد (1)


تنها، صدا ست که می ماند.

ایمان بیارویم.

1352

 فروغ فرخزاد

(1313 ـ 1345)

(1934 ـ 1966)


ویرایش و تحلیل از

شین میم شین
    

·        چرا توقف کنم، چرا؟

·        پرنده ها به جستجوی جانب آبی رفته اند

·        افق عمودی است
·        افق عمودی است و حرکت، فواره وار
·        و در حدود بینش

·        سیاره های نورانی می چرخند
·        زمین ـ در ارتفاع ـ به تکرار می رسد

·        و چاه های هوایی
·        به نقب های رابطه تبدیل می شوند

·        و روز وسعتی است
·        که در مخیله ی تنگ کرم روزنامه نمی گنجد

·        چرا توقف کنم؟

·        راه از میان مویرگ های حیات می گذرد
·        کیفیت محیط کشتی زهدان  ماه
·        سلول های فاسد را خواهد کشت

·        و در فضای شیمیایی بعد از طلوع
·        تنها صدا ست،
·        صدا که جذب ذره های زمان خواهد شد.

·        چرا توقف کنم؟

·        چه می تواند باشد، مرداب
·        چه می تواند باشد، جز جای تخم ریزی حشرات فاسد

·        افکار سردخانه را جنازه های باد کرده رقم می زنند .

·        نامرد ، در سیاهی،
·        فقدان مردی اش را پنهان کرده است

·        و سوسک، آه
·        وقتی که سوسک سخن می گوید.

·        چرا توقف کنم؟

·        همکاری حروف سربی بیهوده است.
·        همکاری حروف سربی
·        اندیشه ی حقیر را نجات نخواهد داد.

·        من از سلاله ی درختانم
·        تنفس هوای مانده، ملولم می کند.

·        پرنده ای که مرده بود به من پند داد که پرواز را به خاطر بسپارم

·        نهایت تمامی نیروها، پیوستن است، پیوستن
·        به اصل روشن خورشید
·        و ریختن به شعور نور

·        طبیعی است
·        که آسیاب های  بادی می پوسند.


·        چرا توقف کنم؟

·        من خوشه های نارس گندم را
·        به زیر پستان می گیرم
·        و شیر می دهم

·        صدا،  صدا،  تنها صدا
·        صدای خواهش شفاف آب، به جاری شدن
·        صدای ریزش نور ستاره بر جدار مادگی خاک
·        صدای انعقاد نطفه ی معنی
·        و بسط ذهن مشترک عشق
·        صدا، صدا، صدا، تنها صدا ست که می ماند

·        در سرزمین قد کوتاهان
·        معیارهای سنجش
·        همیشه بر مدار صفر سفر کرده‌ اند

·        چرا توقف کنم؟

·        من از عناصر چهار گانه، اطاعت میکنم
·        و کار تدوین نظامنامه ی قلبم
·        کار حکومت محلی کوران نیست

·        مرا به زوزه ی دراز توحش
·        در عضو جنسی حیوان چه کار
·        مرا به حرکت حقیر کرم در خلا گوشتی چه کار

·        مرا تبار خونی گل ها به زیستن متعهد کرده است

·        تبار خونی گل ها می دانید؟

پایان

ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

 ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر