۱۳۹۵ مرداد ۲۸, پنجشنبه

سیری در شعر «ای مرز پر گهر» از فروغ فرخزاد (16)


ای مرز پر گهر
فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
ویرایش و تحلیل از
 شین میم شین

من می توانم از فردا
در پستوی مغازه ی خاچیک
بعد از فرو کشیدن چندین نفس، ز چند گرم جنس دست اول خالص
و صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص
و پخش چند «یاحق» و «یاهو» و «وغ وغ» و «هوهو»
رسما ً به مجمع فضلای فکور و فضله های فاضل روشنفکر
و پیروان مکتب «داخ داخ ـ تاراخ تاراخ» بپیوندم
و طرح اولین رمان بزرگم را که در حوالی سنه ی یکهزار و ششصد و هفتاد و هشت شمسی تبریزی
رسماً  به زیر دستگاه تهیدست چاپ خواهد رفت
بر هر دو پشت ششصد و هفتاد و هشت  پاکت اشنوی اصل ویژه بریزم

1
«صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص»

·        فروغ، پس از اشاره به شرط اول «پیوستن رسمی به مجمع فضلای فکور و فضله های فاضل روشنفکر» («فرو کشیدن چندین نفس، از چند گرم جنس دست اول خالص» در «پستوی مغازه ی خاچیک»)  به شرط دوم می رسد:

2

«صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص»

بادیه
یعنی کاسه مسی

·        این مفهوم فروغ هم بلحاظ فرم فرمولبندی طنز آمیز است و هم بلحاظ محتوا.
·        مفهوم صرف پپسی در چند «بادیه»، خواننده قرن بیستم را به اعماق قرون وسطی پرتاب می کند:

الف
·        پپسی به مثابه محتوای (مظروف)  مورد نظر، نوشابه ای مدرن است.

ب
·        این نوشابه (محتوا، مظروف) مدرن  اما در فرم (ظرف)  متغلق عهد عتیق یعنی در کاسه ای مسی نوشیده می شود.

3
«صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص»

·        فروغ برای تشدید طنز، دیالک تیک فرم و محتوا را مانی پولیزه (دستکاری) می کند.
·        نتیجه این مانی پولیزاسیون دیالک تیک فرم و محتوا این می شود که خواننده خیال می کند که فضلای فکور نه پپسی، بلکه آب دوغ می نوشند.
·        چون فقط دهاتی جماعت پپسی کولا را در کاسه می نوشند.

·        شهری جماعت اما آب و آب دوغ را در کاسه می نوشند.
·        چه کاسه سفالی و چه کاسه مسی.

4
« فرو کشیدن چندین نفس، از چند گرم جنس دست اول خالص»
«صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص»

·        فروغ ضمنا برای نقد کالاهای وارداتی از غرب امپریالیستی، دیالک تیک خالص و ناخالص را به شکل مواد مخدر خالص و پپسی ناخالص بطرز رئالیستی بسط و تعمیم می دهد.

·        چرا بطرز رئالیستی؟  

5
« فرو کشیدن چندین نفس، از چند گرم جنس دست اول خالص»
«صرف چند بادیه پپسی کولای ناخالص»

·        برای اینکه پپسی واقعا هم نوشابه ای نا خالص است.
·        پپسی آبی است که مواد شیمیائی متنوع به آن قاطی شده است:
·        اسید فسفریک و اسید سیتریک و اسید کربنیک و مواد رنگی و غیره از آن جمله اند.
·        مواد مخدر هم چه بسا مخلوط به زباله های همرنگ دیگر است.
·        به همین دلیل فروغ از سر طنز، از مفهوم «جنس دست اول خالص» بهره برمی گیرد.

6

«پخش چند «یاحق» و «یاهو» و «وغ وغ» و «هوهو»»

·        فروغ، اکنون به شرط سوم «پیوستن رسمی به مجمع فضلای فکور و فضله های فاضل روشنفکر» اشاره می کند:  
·        محمود دولت آبادی به هنگام ورود به مجلس رسانه ای ـ انتخاباتی ـ تبلیغاتی باند میر حسین موسوی، در جنگ زرگری بر ضد دار و دسته ی محمود احمدی نجات، به صدای بلند گفت:
·        «مسجد من کجا ست؟»

·        این شعار محمود دولت آبادی نیز از جنس همین مفاهیم فروغ است.

·        این  مفاهیم اما حاکی چیستند؟

7
«پخش چند «یاحق» و «یاهو» و «وغ وغ» و «هوهو»»

·        این  مفاهیم روی هم رفته  مفاهیم عرفانی اند.
·        این  مفاهیم ورد زبان دراویش بوده اند و کماکان هستند.

·        استعمال این  مفاهیم حاکی از نفوذ عمیق عرفان در روشنفکران طبقه حاکمه (و نه فقط طبقه حاکمه) است.
·        عرفان فرمی از ایراسیونالیسم (خردستیزی) است.

·        استعمال این  مفاهیم دال بر عقب ماندگی تهوع انگیز روشنفکران جامعه ی دور افتاده از قافله تمدن و روشنگری است.

·        فروغ در این بند شعر، همین عقب ماندگی روشنفکران طبقه حاکمه را و ضمنا عرفان خردستیز را به چالش می کشد.

8
«پیوستن رسمی به مجمع فضلای فکور و فضله های فاضل روشنفکر
و پیروان مکتب «داخ داخ ـ تاراخ تاراخ»»

·        انتقاد اجتماعی فروغ (احتمالا انتقاد از خود او نیز) اکنون صراحت روشن کسب می کند:

الف
·        فروغ روشنفکران معتاد و میخوراه و پپسی خواره طبقه حاکمه را ـ به طنز ـ  فضلای فکور می نامد.
·        فروغ بدین طریق میان  مفاهیم «متفکر» و «فکور» فرق می گذارد.
·        متفکر در قاموس فروغ احتمالا به معنی خوداندیش است.
·        متفکر کسی است که مغز اندیشنده در کاسه سر دارد.

ب
«پیوستن رسمی به مجمع فضلای فکور

·        فضلای فکور اما فاقد مغز اندیشنده اند.
·        فضلای فکور بسان لاشخورهای اگزیستانسیالیستی (نیچه و هایدگر و سارتر و کامو و شاملو و آل احمد و غیره) ادای متفکر بودن را در می آورند.
·        ژست متفکر می گیرند.
·        عشوه و کرشمه متفکر را می ریزند.
·        اگر کسی به عکس های این اجامر نظر اندازد، متوجه این فرم از عوامفریبی آنها می شود.

·        یکی از تفاوت ها و تضادهای اساسی فروغ با این اجامر در همین جنبه است.
·        فروغ فردی خود اندیش است.
·        بحث در باره صحت و سقم افکار فروغ نیست.
·        بحث بر سر لیاقت خود اندیشی است که از جنس کیمیا ست که به قول برتولت برشت، نعمت و سعادت بزرگی است.

پ
«پیوستن رسمی به مجمع فضله های فاضل روشنفکر

·        انتقاد فروغ در این مفهوم از روشنفکران طبقه حاکمه تندتر و تیز تر می شود:
·        فروغ این جماعت را فضله می نامد.
·        فضله به معنی غایط و سرگین جانوران است.
·        فضله ضمنا به معنی تفاله و زباله و پسمانده طعام و غیره است.
·        فضله در هر صورت تحقیر واژه است.
·        از انتخاب این مفهوم می توان به نفرت عمیق فروغ نسبت به این اجامر پی برد.

ت
«پیوستن رسمی به مجمع فضله های فاضل روشنفکر

·        روشنفکران طبقه حاکمه از دید فروغ زباله های فاضل اند.
·        واژه فاضل را فروغ به احتمال قوی به معنی فضلفروش به کار می برد.
·        حالا که رسانه های انترنتی از قبیل فیسبوک و غیره رواج وسیع یافته اند، می توان به رئالیستی بودن این قضاوت فروغ در زمینه روشنفکران طبقه حاکمه «ایمان آورد.» (به قول خود فروغ)  
·        این جماعت فاقد کمترین توان تفکر اند.
·        در بهترین حالت، نشخوارگر اند.
·        آنهم از قضا، نشخوارگر زباله های ملی و بین المللی اند.

ث
«پیوستن رسمی به مجمع پیروان مکتب «داخ داخ ـ تاراخ تاراخ»»

·        فروغ با این مفهوم از ابتذال روشنفکران طبقه حاکمه پرده برمی دارد.
·        برای درک محتوای این واژه ها به تجربه نیاز است.
·        فروغ احتمالا در اشعار دیگرش مثال های تجربی ـ واقعی معینی را  ذکر کرده است که این مفهوم نتیجه تجرید استه تیکی ـ هنری آنها ست.

9
«طرح ریزی اولین رمان بزرگ»
«چاپ رسمی آن»
«دستگاه تهیدست چاپ»    
« طرح ریزی رمان بر هر دو پشت ششصد و هفتاد و هشت  پاکت اشنوی اصل ویژه»  

·        فروغ در این بند شعر، رمان نویسی مضحک این جماعت را به چالش طنز آمیز می کشد.
·        طعنه و طنز نهفته در مفهوم « طرح ریزی رمان بر هر دو پشت ششصد و هفتاد و هشت  پاکت اشنوی اصل ویژه» ، فوق العاده رئالیستی و زیبا ست.

·        همسر سیاوش کسرائی، خاطراتی راجع به شعرنگاری سیاوش به اجامر بی بی سی نقل کرده که دال بر دقت نظر فروغ اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر