۱۳۹۵ شهریور ۴, پنجشنبه

صلح (6)


پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان  شین میم شین

صلح درعصر جدید

  II
صلح در جامعه طبقاتی

4
جنبش بورژوائی صلح

1
·        ما در قرن نوزدهم و بیستم شاهد تلاش های بیشمار محافل بورژوائی در جهت نزدیک سازی جامعه بشری به آماج صلح بوده ایم.

2
·        قبل از همه باید از جنبش بورژوائی صلح نام برد که در طول قرن نوزدهم در آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپا، از جمله در آلمان، توسعه یافته که آماجش تأثیر گذاشتن بر خلق ها و حکومت ها در جهت تشکیل مجامع بین المللی داوری، میانجیگری و رفع اختلافات بوده است تا بکمک آنها اختلافات بطور مسالمت آمیز حل شوند و از وقوع جنگ ممانعت به عمل آید و یا دست کم، تعداد جنگ ها کاهش یابد.

3

کنفرانس های هاگ
کنفرانس هاگ (هلند) حاوی بخش های مختلف است
13 موافقت نامه هاگ
(1899 ـ 1907)
موافقت نامه چهارم خاص
راجع به نظام جنگ کشورها
موافقت نامه هاگ
مبنی بر حراست از آثار فرهنگی به هنگام جنگ
کنفرانس هاگ
در زمینه حقوق شخصی بین المللی

·        آماج مطالبات جنبش بورژوائی صلح ـ صرفنظ از اینکه در کنفرانس های صلح، در کنفرانس های درونپارلمانی، در کنگره های صلح ملی و بین المللی گوناگون و یا در کنفرانس های هاگ فرمولبندی شده باشند ـ عبارت از این است که    اختلافات دولت ها باید نه از طریق جنگ، بلکه از راه مذاکره و یا با پا در میانی، میانجیگری و داوری های بین المللی حل شوند، هیچ دولتی حق مداخله در امور داخلی دول دیگر نداشته باشد و در خود دولت ها خلع سلاح کامل و یا محدود صورت گیرد و قبل از همه، واحد های ارتشی موجود منحل شوند.

4
·        جنبش بورژوائی صلح نتوانست این آماج ها را جامه عمل بپوشاند.

5
·        برای اینکه آن با نظام اجتماعی ئی در پیوند بود که بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و بر تحت استثمار، ستم و سرکوب قرار دادن خلق زحمتکش استوار است و بنا بر ماهیت درونی اش، انسان ستیز و صلح ستیز است.

6
·        ضعف جنبش بورژوائی صلح ـ بویژه جنبش بورژوائی صلح آلمان ـ از همان آغاز ـ قبل از همه ـ این بود که آن از نیرومندترین، پیگیرترین و قابل اعتمادترین نیروی صلح، یعنی طبقه کارگر و توده های خلق مجزا بود و در عمل خویش تنها بر بخش پیشرفته، دموکراتیک و هومانیستی روشنفکران تکیه داشت.

7
·        در نظام اجتماعی ئی که تحت حاکمیت امپریالیست ها و میلیتاریست ها قرار دارد، آن سان که در آلمان و دیگر کشورهای سرمایه داری قرار دارد، نمی توان برای جلوگیری از جنگ های امپریالیستی و برای تحقق بخشیدن به صلح به تبلیغ «حسن نیت»، اخلاق، وجدان، خرد و وسعت نظر بسنده کرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر