۱۳۹۵ شهریور ۹, سه‌شنبه

ضرورت (جبر) (2)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان  شین میم شین

1
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب دموکریت


دموکریت (460 ـ 371 ق. م.)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشاسقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخ اند.
در واقع فقط اتم ها در فضای خالی وجود دارند.


·        به نظر دموکریت  تحقق همه چیزها بنا بر ضرورتی صورت می گیرد.
·        به نظر دموکریت، حرکت و پیوند اتم ها، بنا بر ضرورت (جبر) اجتناب ناپذیری صورت می گیرد و هیچ گونه تصادفی در آن دخیل نیست.

2
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب اپیکور


اپیکور (341 ـ 271 ق. م)
از فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم

·        تعالیم اپیکور، اما انحراف احتمالی اتم ها از مسیر سقوط آزاد و مستقیم را می پذیرد و به وجود عینی تصادف نیز اذعان می کند.

3

مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب ارسطو

·        به نظر ارسطو، ضرورت (جبر) و تصادف به یکسان در جهان مادی وجود دارند.
·        اما از آنجا که بنظر او، ماده بوسیله فرم ـ  و در آخرین تحلیل به اراده خدا، که عالی ترین فرم بی نیاز از محتوا ست ـ  تعیین می شود، مفهوم ضرورت (جبر) طبیعی ارسطوئی حاوی نطفه های طرز تفکر ایدئالیستی ـ عینی و تله ئولوژیکی (غائی) است.  

·        ضرورت (جبر) و تصادف در مکتب ارسطو سرانجام در مرتبه ای پایین تر از مفهوم آماج رده بندی می شوند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت و تصادف، آماج، تله ئولوژی، دیالک تیک فرم و محتوا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

4
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب تومیسم

·        درفلسفه کاتولیکی قرون وسطی، موسوم به تومیسم، مفهوم ضرورت (جبر) جای خود را به جزم (دگم) مشیت الهی   می دهد.

5
مفهوم ضرورت (جبر) در مکتب لایب نیست

·        لایب نیتس نیز ضرورت (جبر) را در آموزش هارمونی (هماهنگی) از قبل تعیین شده،  به همان سان مورد توجه قرار می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر