۱۳۹۵ مرداد ۲۲, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (435)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:

قسمت چهارم
جامعه شناسی در المان


پیشکش به
کاظم انصاری

57
·        ماترس و جامعه شناسان شهر بیلیفلد آلمان، با تألیف اثری تحت عنوان «دانش روزمره، اینتر اکسیون و واقعیت اجتماعی» (1973)، برنامه ای در زمینه طرز روش اینتر اکسیون تئوریکی تدوین می کنند.
·        آنها به آثار مولفین زیر استناد می ورزند:

الف

·        برگر، لوکمن، «تشکیل اجتماعی واقعیت» (1970، چاپ اول 1966)   

ب
هربرت مید

·        به آثار مید، بلومر و گار فینکل  

58
·        «اندیشه اصلی تئوری اینتر اکسیون را می توان به طرز زیر فرمولبندی کرد:

الف
·        از دید تئوری اینتر اکسیون، واقعیت اجتماعی یعنی «سوسیال» در اینتر اکسیون ها (تحت تأثیر قرار دادن متقابل همدیگر) و فقط در اینتر اکسون ها تشکیل می یابد، درک می شود، تصدیق می شود و تغییر می یابد.   

ب
·        در این روند و روال، اینتر اکسون فهمیده می شود.
·        اینتر اکسیون به مثابه روابط متقابل اشخاص و گروه ها و تأثیر گذاری متقابل ناشی از آن در موضعگیری ها، توقعات و اعمال که به واسطه هماندیشی (کومونیکاسیون) تشکیل می یابد.
·        (دایرة المعارف جامعه شناسی)      

پ
·        اینتر اکسیون ها ـ به عبارت دیگر ـ شامل تئوری های روزمره می شوند و بواسطه تئوری های روزمره هدایت می شوند.  

ت
·        مشخصه تعیین کننده دانش روزمره این است که آن بطور اینتر اکتیو تجزیه می شود و یا قابل تجزیه می شود و بطور اجتماعی توزیع می شود.  

ث
·        تئوری های بطور دانش ـ سوسیولوژیکی ـ اینتر اکسیونیستی سمتگیری شده بنا بر نظرات اصلی شان، حاوی مفهوم خاصی از ساختار اند.   

ج
·        ساختارهای اجتماعی به مثابه نظامات جلوه گر می شوند که از اینتر اکسون ها استخراج می شوند و با اینتر اکسیون ها و در اینتر اکسیون ها (و فقط در اینتر اکسیون ها) مؤثر می افتند.»
·        (ماترس، «تئوری های بطور عملتئوریکی، اینتر اکسیونیستی ـ فنومنولوژیکی سمتگیری یافته» در اثر لپسیوس، «بیلان میانی جامعه شناسی»، ص 53)    

59
·        اگر چه حملات تئوریسین های اینتر اکسیون بر رفتارتئوری و ایندیویدوئالیسم ناتورالیستی ـ فنی ـ اجتماعی اش قابل توجیه اند، ولی این حملات ـ علیرغم سمتگیری آنتی پوزیتیویستی شان ـ در گمانورزی های دانش ـ ایدئالیستی عمل و اینتر اکسیون گیر می افتند و می مانند.  

الف
·        برای اینکه خود تئوری اینتر اکسیون از سوئی، ناتورالیسم دست و پا گیری را نمایندگی می کند.
·        البته نه ناتورالیسم رفتار را، بلکه «ناتورالیسم اینتر اکسیونی» را که در دورنمایش، سوسیال بر طبیعت عمل انسانی معتبر العام مبتنی است.

ب
·        فرم تئوری اینتر اکسیونیستی از سوی دیگر، «مناسبات اجتماعی» را و  «اجتماعی گشتن» را در اینتر اکسیون ها و در وساطت های سمبولیکی اینتر سوبژکتیو مستقل از کرد و کار و کار منحل می سازد.
·        (مراجعه کنید به  تذکرات مربوط به تئوری اینتر اکسیون امریکائی و اتنو متدئولوژی در بخش قبلی تحت عنوان «جامعه شناسی در امریکا»)   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر