پروفسور دکتر
هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی
/ جامعه شناسی
برگردان شین
میم شین
بخش هفتم
توسعه جامعه
شناسی بورژوائی
در کشورهای
مختلف سرمایه داری:
قسمت
چهارم
جامعه
شناسی در المان
پیشکش به
کاظم انصاری
57
·
ماترس و جامعه شناسان شهر بیلیفلد آلمان،
با تألیف اثری تحت عنوان «دانش روزمره، اینتر اکسیون و واقعیت اجتماعی» (1973)،
برنامه ای در زمینه طرز روش اینتر اکسیون تئوریکی تدوین می کنند.
·
آنها به آثار مولفین زیر استناد می
ورزند:
الف
·
برگر، لوکمن، «تشکیل اجتماعی واقعیت»
(1970، چاپ اول 1966)
ب
هربرت مید
·
به آثار مید، بلومر و گار فینکل
58
·
«اندیشه
اصلی تئوری اینتر اکسیون را می توان به طرز زیر فرمولبندی کرد:
الف
·
از دید تئوری اینتر اکسیون، واقعیت
اجتماعی یعنی «سوسیال» در اینتر اکسیون ها (تحت تأثیر قرار دادن متقابل همدیگر) و
فقط در اینتر اکسون ها تشکیل می یابد، درک می شود، تصدیق می شود و تغییر می یابد.
ب
·
در این روند و روال، اینتر اکسون
فهمیده می شود.
·
اینتر اکسیون به مثابه روابط
متقابل اشخاص و گروه ها و تأثیر گذاری متقابل ناشی از آن در موضعگیری ها، توقعات و
اعمال که به واسطه هماندیشی (کومونیکاسیون) تشکیل می یابد.
·
(دایرة
المعارف جامعه شناسی)
پ
·
اینتر اکسیون ها ـ به عبارت دیگر ـ
شامل تئوری های روزمره می شوند و بواسطه تئوری های روزمره هدایت می شوند.
ت
·
مشخصه تعیین کننده دانش روزمره این
است که آن بطور اینتر اکتیو تجزیه می شود و یا قابل تجزیه می شود و بطور اجتماعی توزیع
می شود.
ث
·
تئوری های بطور دانش ـ سوسیولوژیکی
ـ اینتر اکسیونیستی سمتگیری شده بنا بر نظرات اصلی شان، حاوی مفهوم خاصی از ساختار
اند.
ج
·
ساختارهای اجتماعی به مثابه نظامات
جلوه گر می شوند که از اینتر اکسون ها استخراج می شوند و با اینتر اکسیون ها و در
اینتر اکسیون ها (و فقط در اینتر اکسیون ها) مؤثر می افتند.»
·
(ماترس،
«تئوری های بطور عملتئوریکی، اینتر اکسیونیستی ـ فنومنولوژیکی سمتگیری یافته» در
اثر لپسیوس، «بیلان میانی جامعه شناسی»، ص 53)
59
·
اگر چه حملات تئوریسین های اینتر
اکسیون بر رفتارتئوری و ایندیویدوئالیسم ناتورالیستی ـ فنی ـ اجتماعی اش قابل
توجیه اند، ولی این حملات ـ علیرغم سمتگیری آنتی پوزیتیویستی شان ـ در گمانورزی
های دانش ـ ایدئالیستی عمل و اینتر اکسیون گیر می افتند و می مانند.
الف
·
برای اینکه خود تئوری اینتر اکسیون
از سوئی، ناتورالیسم دست و پا گیری را نمایندگی می کند.
·
البته نه ناتورالیسم رفتار را،
بلکه «ناتورالیسم اینتر اکسیونی» را که در دورنمایش، سوسیال بر طبیعت عمل انسانی
معتبر العام مبتنی است.
ب
·
فرم تئوری اینتر اکسیونیستی از سوی
دیگر، «مناسبات اجتماعی» را و «اجتماعی گشتن»
را در اینتر اکسیون ها و در وساطت های سمبولیکی اینتر سوبژکتیو مستقل از کرد و کار
و کار منحل می سازد.
·
(مراجعه
کنید به تذکرات مربوط به تئوری اینتر
اکسیون امریکائی و اتنو متدئولوژی در بخش قبلی تحت عنوان «جامعه شناسی در امریکا»)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر