۱۳۹۵ مرداد ۳۱, یکشنبه

صلح (3)


پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان  شین میم شین

  II
صلح در جامعه طبقاتی

1
صلح در جهان باستان

1
·        در اساطیر و قدیمی ترین آثار ادبی باستانی بسیاری از خلق ها، تصور رایج از صلح با تصورات مربوط به ایام بر باد رفته زندگی همبودی کمونیستی اولیه پیوند بی واسطه داشته و یکسان بوده است.

2
·        اشتیاق به صلح در این مرحله توسعه بشریت با اشتیاق انسان ها به بازگشت «زمان های خوش گذشته» در جامعه اشتراکی آغازین، یکسان است.

3
·        در قدیمی ترین تصورات مربوط به صلح، صلح ـ بطور ساده ـ به معنی نعمت ارجمندی، به مثابه وضع و حالی آرزو کردنی، به مثابه وضع و حالی توأم با  خوشی و خوشبختی برای سرزمین و ساکنان آن تلقی می شود.

الف
·        نه به معنی وضع عاری از جنگ.

ب
·        نه به مثابه ضد جنگ

پ
·        نه به مثابه غیاب جنگ

4
·        این تصور مثبت از صلح ـ در هسته خود ـ در کلیه زمان ها در تاریخ جامعه طبقاتی زنده مانده است.

5
·        ما این اشتیاق را در این و یا آن فرم ـ کم و بیش آلوده به تخیل ـ در ادبیات بابل و ایران باستان، چین و هند، در تعالیم مذهبی بودیسم، یهودیت و مسیحیت، در اشعار و فلسفه یونانی ها و رومی ها، در ادبیات و در جنبش های صلح قرون وسطی و عصر جدید و جدیدتر باز می یابیم.

6
·        صلح در فلسفه و آثار ادبی یونان آنتیک (جهان باستان کلاسیک) به درجه «عالی ترین نعمت» ارتقا داده می شود.

7
·        این امر مردم را به مبارزه در زمینه های زیر مکلف می سازد:

الف
·        به مبارزه بر ضد جنگ و سیاست جنگ طلبانه

ب
·         به مبارزه به خاطر نظام صلح آمیز و منطبق با خرد و عزت انسانی  

8
·        بدین طریق در فلسفه و ادبیات یونان ایده صلح با ایده هومانیسم و انسانیت به وحدت می رسد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر