پروفسور دکتر
هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی
/ جامعه شناسی
برگردان شین
میم شین
بخش هفتم
توسعه جامعه
شناسی بورژوائی
در کشورهای
مختلف سرمایه داری:
قسمت چهارم
جامعه شناسی آلمان
پیشکش به
کاظم انصاری
مؤخره
نیروهای محرکه ی واقعی علوم اجتماعی بورژوائی
که برای علوم اجتماعی بورژوائی
نا شناخته می مانند.
فرانتس مرینگ (1846 ـ 1919)
نویسنده، مورخ و سیاستمدار مارکسیست
سردبیر روزنامه خلق لایپزیگ
از مخالفان خط مشی برنشتاین و از مؤسسان انجمن اسپارتاکوس
همراه با کارل لیب کنشت و روزا لوکزمبورگ
نویسنده، مورخ و سیاستمدار مارکسیست
سردبیر روزنامه خلق لایپزیگ
از مخالفان خط مشی برنشتاین و از مؤسسان انجمن اسپارتاکوس
همراه با کارل لیب کنشت و روزا لوکزمبورگ
·
فریدریش انگلس در چهاردهم ژوئیه در
یاد داشتی به فرانتس مرینگ، می نویسد.
·
این چکیده نظری دقیقی در زمینه تاریخ
علوم اجتماعی و جامعه شناسی بورژوائی، شرکت آن در مبارزات طبقاتی و موضع مخالفت
اصولی و برجسته آن با همه آن چیزهائی است که در مفهوم «ماتریالیسم تاریخی» تجرید
می یابند:
1
·
«ایده ئولوژی روندی است که توسط به اصطلاح متفکری
به مدد شعور تحقق می یابد.
·
ولی به مدد شعور کاذبی تحقق می یابد.
2
·
نیروهای محرکه واقعی که متفکر
مربوطه را به حرکت وامی دارند، برای او نا شناخته می مانند.
·
اگر چنین نباشد، آن دیگر، روند ایده
ئولوژیکی نخواهد بود.
3
·
متفکر مربوطه نیروهای محرکه ظاهری غلط
را در خیال خود می پرورد.
4
·
از آنجا که ایده ئولوژی،
روندی فکری ئی است، متفکر مربوطه محتوا و فرم آن را از تفکر محض استخراج می کند.
·
یا از تفکر محض خویش و یا از تفکر
محض متفکران قبل از خویش.
5
·
متفکر مربوطه با مواد فکری صرف کار
می کند، که به غفلت، آن را محصول تفکر تصور می کند.
·
بی آنکه منشاء دور آن را، یعنی منشاء
مستقل از تفکر آن را، مورد بررسی قرار دهد.
6
·
او کمترین شکی در این زمینه ندارد
که هر عملی ـ در تحلیل نهائی ـ شالوده فکری دارد.
·
برای اینکه به واسطه تفکر صورت می گیرد.
7
·
هر ایدئولوگ تاریخی، بنابرین، در
هر عرصه علمی، چیزی دارد که مستقلا در تفکر نسل قبلی تشکیل یافته است و در مغز نسل
های متوالی، سیر تکاملی مستقل و خاص خود را طی کرده است.
8
·
البته حقایق امور دیگر از همان
عرصه علمی و یا از عرصه های علمی دیگر می توانند بر توسعه و تکامل آن چیز تأثیر گذاشته
باشند.
·
اما این حقایق امور نیز، به نوبه خود
ثمرات صرف روند فکری اند که مسکوت گذاشته می شود.
·
بدین طریق، ما همیشه در عرصه تفکر
صرف می مانیم که حتی ثقیل ترین حقایق امور را سعادتمندانه هضم کرده است.
9
·
این هاله ی تاریخ مستقل تصورات ایده
ئولوژیکی در هر عرصه خاص است که قبل از همه، اکثر افراد را کور می کند.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 39، ص 97)
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر