۱۳۹۵ مرداد ۲۳, شنبه

سیری در شعری از مهدی اخوان ثالث (111)


مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ 1369)
سبز
از این اوستا
(1344)
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون

·        با تو دیشب تا کجا رفتم
·        تا خدا وآنسوی صحرای خدا رفتم

·        من نمی گویم:
·        «ملایک بال در بالم شنا کردند.»
·        من نمی گویم که باران طلا آمد
·        با تو ـ لیک ـ ای عطر سبز سایه پرورده؟
·        ای پری که باد می بردت (تو را می برد)    
·        از چمنزار حریر پر گل پرده
·        تا حریم سایه های سبز
·        تا بهار سبزه های عطر
·        تا دیاری که غریبی هاش می آمد به چشمم، آشنا، رفتم

·        پا به پای تو که می بردی مرا با خویش
·        همچنان، کز خویش و بی خویشی
·        در رکاب تو که می رفتی
·        همعنان با نور
·        در مجلل هودج سر (راز)  و سرود و هوش و حیرانی
·        سوی اقصا مرزهای دور
·        تو قصیل اسب بی آرام من، تو چتر طاووس نر مستم
·        تو گرامی تر تعلق، زمردین زنجیر زهر (؟) مهربان من
·        پا به پای تو
·        تا تجرد، تا رها رفتم

·        غرفه های خاطرم پر چشمک نور و نوازش ها
·        موجساران، زیر پایم رام تر پل بود
·        شکر ها بود و شکایت ها
·        رازها بود و تأمل بود
·        با همه سنگینی بودن
·        و سبکبالی بخشودن
·        تا ترازویی که یکسان  بود در آفاق عدل او
·        عزت و عزل و عزا، رفتم

·        چند و چون ها در دلم مردند
·        که به سوی بی چرا رفتم

·        شکر پر اشکم، نثارت باد
·        خانه ات آباد، ای ویرانی سبز عزیز من

·        ای زبرجد گون نگین خاتمت (نگین کنده کاری شده)، بازیچه ی هر باد ،
·        تا کجا بردی مرا دیشب
·        با تو دیشب تا کجا رفتم

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر