۱۳۹۵ مرداد ۲۰, چهارشنبه

طبقه کارگر ـ امروز ـ کجا ست؟ (4)


(سوم ژوئن 2016) 
برگردان شین میم شین

سرچشمه:
جهان ساشا

توسعه تکنولوژی مدرن به چه می انجامد؟
  
·        کسی که با آثار کارل مارکس و با تغییرات ساختار اقتصادی ـ اجتماعی  جاری در سرمایه داری واپسین سر و کار داشته باشد، باید با توجه به کار مقدماتی راجع به جلد اول «سرمایه» (که متأسفانه هنوز در آلمان منتشر نشده)، بداند که مارکس اینجا نیز با دقت چشمگیری، نمونه ای از تجزیه و تحلیل و پیش بینی اجتماعی ـ اقتصادی دقیق عرضه می دارد.

1
·        مارکس در این اثر از قانونمندی های تابعیت کار به سرمایه پرده برمی دارد و اثبات می کند که سمت و سوی تغییرات در روند کار بطور جبری به کجا منتهی می شود:

الف
·        «استفاده از علم و ماشین آلات در تولید بی واسطه»، بطرز قانونمندی به توسعه نیروهای مولده اجتماعی کار در «نردبام بلندتر» منجر می شود.

ب
·        «استفاده از علم و ماشین آلات در تولید بی واسطه»، بطرز قانونمندی به تشکیل دمبدم قوی تر «توان کاری اجتماعا ترکیب یافته (مرکب)» می انجامد.

پ
·        آن سان که «انبوهی از فونکسیون ها و کرد و کار ها که هاله مقدسی بالای سر شان بوده است، به عنوان چیزهایی تلقی شده اند که خود برای خود اند، خود هدف خود اند، به رایگان پدید آمده اند و یا هزینه تشکیل شان به طرق غیر مستقیم پرداخت شده است، مثلا کار های متخصصین، اطباء و غیره از سوئی ـ اگرچه محتوا های شان و پرداخت شان متفاوت است ـ به کار مبتنی بر دستمزد تبدیل می شوند.
·        از سوی دیگر مشمول قوانینی می شوند که قیمت کالای نیروی کار را تعیین می کنند.»
·        (مارکس و انگلس، «آرشیو»، جلد 11 (7)، مسکو، 1933، ص 120 و 132)

2
·        این قوانین شیوه تولید کاپیتالیستی اند و قوانین شیوه تولید کاپیتالیستی خواهند بود که بی اعتنا به مرحله تاریخی بروز شان، بنیاد فرم (تصویر)  نمودین جامعه کاپیتالیستی معاصر اند و ماهوی ترین پیوند های آن را قابل توضیح می سازند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر