۱۳۹۵ شهریور ۲, سه‌شنبه

سیری در شعری از مهدی اخوان ثالث (121)


مهدی اخوان ثالث
(1307 ـ 1369)
 نماز
از این اوستا
(1344)

ویرایش و تحلیل از
ربابه نون

·         باغ بود و دره، چشم انداز پر مهتاب
·        ذات ها با سایه های خود هم اندازه

·        خیره در آفاق و اسرار عزیز شب
·        چشم من، بیدار و چشم عالمی در خواب

·        نه صدایی جز صدای رازهای شب
·        و آب و نرمای نسیم و جیرجیرک ها

·        پاسداران حریم خفتگان باغ
·        و صدای حیرت بیدار من، (من مست بودم، مست)

·        خاستم از جا
·        سوی جو رفتم، چه می آمد؟
·        آب
·        یا نه، چه می رفت، هم ز آن سان که حافظ گفت، عمر تو

·        با گروهی شرم و بی خویشی، وضو کردم
·        مست بودم، مست سرنشناس، پا نشناس، اما لحظه ی پاک و عزیزی بود


·        برگکی کندم
·        از نهال گردوی نزدیک
·        و نگاهم رفته تا بس دور

·        شبنم آجین سبز فرش باغ هم گسترده، سجاده
·        قبله، گو هر سو که خواهی باش
·        با تو دارد گفت و گو، شوریده ی مستی
·        مستم و دانم که هستم من
·        ای همه هستی ز تو، آیا تو هم هستی؟

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر