پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین
II
صلح
در جامعه طبقاتی
3
صلح
درعصر جدید
1
·
ما در عصر جدید با اصولی سر و کار
داریم که دیگر به فئودالیسم تعلق ندارند.
·
بلکه بیانگر منافع بورژوازی جوان
نو خاسته و توده های خلق اند که بر ضد فئودالیسم مبارزه می کنند.
2
·
ایدئولوگ های بورژوازی جوان، مترقی
و انقلابی به تمایلات صلح طلبانه توده های خلق، بنیان معنوی نوینی اعطا می کنند.
3
·
تمایلات صلح طلبانه توده های خلق پیش
شرط صرفنظر ناپذیر در سرنگونی فئودالیسم برای نیل به آماج های زیر بوده اند:
الف
·
برای تشکیل خطه خرد و آزادی بشری
ب
·
برای طرد جنگ از حیات خلق ها و دولت ها
پ
·
برای تحقق «صلح ابدی»
4
·
ایدئولوگ های بورژوازی جوان، مترقی
و انقلابی افکار صلح طلبانه را با ایده های هومانیسم (بشردوستی)، تحمل یکدیگر،
آزادی، برابری و برادری انسان ها پیوند می دهند.
5
·
ایدئال نوین هومانیسم (بشردوستی)
که خرد، عزت و آزادی انسانی را در مد نظر دارد، توسط شخصیت های بزرگ هومانیسم و رنسانس بنیانگذاری شده اند و بعد بوسیله
نمایندگان روشنگری و هومانیسم کلاسیک توسعه
داده شده اند.
·
مراجعه کنید به جنبش هومانیستی، جنبش
روشنگری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
·
نمایندگان ایدئولوژیکی بورژوازی
جوان از قبیل اراسموس، فرانک، بودین، گروتیوس،
کومنیوس، لایب نیتس، ژان ژاک روسو، هردر، کانت، فیشته و غیره تصور قرون
وسطائی مبنی بر الهی و عادلانه بودن جنگ بر ضد «کفار» را بمثابه امری مغایر با عقل
دور می اندازند و با عزت و شرافت انسانی ناسازگار می دانند.
7
·
آنها علت جنگ ها را قبل از همه در
قدرت طلبی و غارتگری سلاطین و خوانین می دانند و به انتقاد سرسختانه از آنان برمی
خیزند.
8
·
بنظر آنان، اگر این عوامل فئودالی بر
کنار شوند، آنگاه میان انسان ها و خلق ها صلح برقرار خواهد شد.
9
·
اما پیروزی بورژوازی و توده های
خلق بر قوای فئودالیسم در انقلاب فرانسه، صلح ایدئال و آرزوئی را به همراه نمی
آورد.
10
·
واقعیت کاپیتالیستی در تضاد آشکار
با ایدئال های مورد نظر بورژوازی جوان قرار می گیرد.
11
·
هر جا که مالکیت کاپیتالیستی بر
وسایل تولید به قدرت حاکمه بر انسان ها بدل می شود، مبارزه طبقاتی و جنگ نیز بسان
تحت استثمار، ستم و سرکوب قرار دادن طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان به امری قانونمند
بدل می گردد.
12
·
کاپیتالیسم ـ فی نفسه ـ قادر به حل
مسئله صلح نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر