پروفسور
دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
·
کلیه مفاهیم ایدئالیستی شناخت به
جدا کردن شناخت از موضوع
واقعی اش، یعنی از واقعیت
عینی می پردازند.
1
·
شناخت اما از محرکه معرفتی ـ عرفانی نشئت
نمی گیرد.
2
·
شالوده و نیروی محرکه ی تعیین کننده ی شناخت
را پراتیک اجتماعی تشکیل می دهد.
3
·
پراتیک و حوایج عملی انسان ها و قبل از
همه حوایج تولیدی آنها سمت و سوی توسعه شناخت را تعیین می کنند، وظایف اساسی آن را
معین می سازند و پراتیک، وسایل مادی (ابزارها، دستگاه های علمی) لازم را برای
انجام این وظایف فراهم می آورد.
4
·
شناخت اشیاء طبیعی و شناخت خواص و قوانین طبیعی اشیاء،
مهمترین پیش شرط لازم برای استفاده از قوانین طبیعی
است.
5
·
شناخت قوانین توسعه اجتماعی،
امکان هدایت آگاهانه و برنامه ریزی شده ی روند حیات اجتماعی را پدید می آورد:
الف
·
همه دانش ها ـ در تحلیل نهائی ـ مستقیم و
یا غیر مستقیم، باواسطه و یا بی واسطه خادم این آماج اند.
ب
·
همه دانش ها دو باره به دریای پراتیک می
ریزند و در پراتیک درجه انطباق آنها با واقعیت عینی به محک زده می شود.
پ
·
پراتیک آخرین و تعیین کننده ترین معیار
شناخت است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک تئوری و پراتیک
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
·
شناخت واقعیت عینی بوسیله بشریت، روندی
بغرنج، هزارچهره و طولانی است، که در جریان آن بطور لاینقطع تضادهائی پدید می آیند
و حل می شوند.
·
در روند شناخت، امکان انحراف و گمراهی
وجود دارد، اما شناخت علیرغم کلیه دشواری ها به نفوذ عمیق تر، همه جانبه تر و
فراگیرتر در ماهیت و قانونمندی های طبیعت و جامعه منجر می شود.
7
·
به قول لنین:
الف
·
«شناخت نزدیکتر شدن جاودان و بی پایان
اندیشه به اوبژکت (موضوع شناخت) است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
انعکاس طبیعت در تفکر انسانی را نباید
بمثابه روندی «مرده»، «مجرد»، بی حرکت و خالی از تضادها پنداشت.
پ
·
انعکاس طبیعت در تفکر انسانی را باید در
روند جاودان حرکت، پیدایش و حل تضادها دانست.»
·
(لنین، «کلیات»،
جلد 38، ص 185)
8
·
راه شناخت ـ خواه راه روند
شناخت منفرد و خواه راه مجموعه شناخت انسانی ـ از نمود
به بود، از پدیده به ماهیت می گذرد، از
جمع آوری، مقایسه و طبقه بندی فاکت ها آغاز می شود و به کشف روابط درونی، عام و ضرور و بالاخره
به تشخیص قوانین حاکم خاتمه می یابد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر