پروفسور دکتر ولفگارنگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
۹
انگیزه ـ تئوری های بورژوائی
زیگموند فروید
(۱۸۵۶ ـ ۱۹۳۹)
پزشک،
روانشناس،
منتقد مذهب
اطریشی
مؤسس روانکاوی
۱
· انگیزه ـ تئوری های بورژوائی، که عمدتا تحت تأثیر افکار فروید قرار دارند و به طورکلی برمبنای مدل های ایدئالیستی از انسان استوار شده اند، مدعی اند که عوامل زیرین در زمینه انگیزه ها دخیل اند:
الف
· وجود محرکه های غریزی غیر قابل کنترل، که اصولا درخارج از دسترس خود شناسی قرار دارند.
ب
· غرایز.
پ
· روندهای روحی نا خود آگاه، که انسان را کم و بیش زیر سلطه خود دارند، اسیر خود کرده اند و زندگی او را عمدتا با روندهائی تحت تأثیر قرار می دهند، که در خارج از حیطه مسئولیت انسانی اند.
۲
· انگیزه ـ تئوری های بورژوائی علل اصلی رفتار و تصمیمگیری های انسانی را در عوامل زیرین می دانند:
الف
· در قوای غریزی.
ب
· در تکانه های بنیادی ـ نا خود آگاه.
پ
· در انگیزش غیرقابل هدایت.
۱۰
مرزبندی مارکسیسم با انگیزه ـ تئوری های بورژوائی
۱
· مرزبندی بنیادی مارکسیسم، با چنین انگیزه ـ تئوری ها ـ قبل از همه ـ در نکات زیرین خلاصه می شود:
الف
· در درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی و ماتریالیستی ـ تاریخی از انسان، به مثابه یک موجود اجتماعی کوشا، که با تغییر محیط زیست خود، کل کردوکار حیاتی اش را و بدان وسیله، خویشتن خویش را تغییر می دهد.
ب
· در درک ماتریالیستی ماهیت مناسبات جامعتی، نیروهای محرکه مناسبات جامعتی و تعین مندی (دترمینه مندی) مناسبات جامعتی، به مثابه شروط، نتایج و فرم های رفتار افراد.
پ
· در توضیح ماتریالیستی ـ دیالک تیکی رابطه میان وجود جامعتی و شعور جامعتی (اجتماعی).
ت
· در وقوف به این واقعیت امر، که انگیزه های عمل انسانی، محصول توسعه جامعتی، کار و به طورکلی کردوکار عملی، به مثابه کردوکار هدفمند اند.
ث
· در وقوف به این واقعیت امر، که تشکیل انگیزه ها، حتی تشکیل نا خود آگاه آنها، برمبنای افکار، تجارب و روندهای اکتسابی ـ اجتماعی و تحت سلطه سیستم علامتی ثانویه صورت می گیرد.
· مراجعه کنید به شعور جامعتی (شعور اجتماعی)، وجود جامعتی (وجود اجتماعی)
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر