۱۳۹۲ اسفند ۲۴, شنبه

نقل قول هائی از این و آن (140)


وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد!
ژاک پره ور
سرچشمه:
صفحه فیسبوک سیاوش عبقری
گاف سنگزاد

 ژاک پرِوِر  (۱۹۰۰-۱۹۷۷ )  
شاعر، فیلم نامه نویس فرانسوی
از نمایندگان سوررئالیسم

·        گاهی حریفی ـ به هر دلیلی ـ سنگی در چاهی می اندازد و هزاران نفر را علاف کرد و کار خود می سازد.
·        چون به دلایل مختلف، از سنگی، رازی سرهم بندی می شود و به خورد خلایق داده می شود.
·        این نقل قول از ژاک پره ور برای ما شده سنگی از این دست.
·        دل مان می خواهد بدانیم که طرف چه برای گفتن دارد؟

1
وقتی حقیقت آزاد نیست

·        منظور حریف از مفهوم «آزادی حقیقت» چیست؟
·        برای پاسخ به این پرسش، بهتر است قبلا بدانیم که منظور از حقیقت چیست.

·        حقیقت به مشخصه احکام (جملات) اطلاق می شود که با واقعیات امور مربوطه انطابق دارند .
·        در هر حکمی (جمله ای) واقعیت امری تبیین می یابد.
·        کره زمین سیاره ای است (واقعیت امر)
·        چون واقعا هم چنین است، یعنی کره زمین واقعا هم سیاره ای است، پس این حکم (جمله) انعکاس حقیقت امری است.
·        یعنی با حقیقت عینی انطباق دارد.
·        ولی اگر کسی ادعا کند که «کره زمین از طلا تشکیل شده است»  (واقعیت امر)، ادعای او با حقیقت عینی انطباق ندارد و لذا باطل است، چون زمین واقعا از طلا تشکیل نشده است.       

2
وقتی حقیقت آزاد نیست

·        مفهوم حقیقت در زبان عامیانه به معانی بی  ربطی مورد استفاده قرار می گیرد:
·        مثلا انسان حقیقی.
·        ما باید میان مقوله معرفتی ـ نظری حقیقت که فقط انطباق شناخت عقلی با واقعیت عینی را منعکس می کند و مفاهیمی مانند صداقت، امانت، خلوص نیت و غیره تفاوت قایل شویم.
·        ضد حقیقت، خطا و باطل ست.
·        خطا و باطل به معنی عدم انطباق حکم با واقعیت امری است که انعکاس می یابد.

3

·        حقیقت یعنی انطبق حکم صادره با واقعیت امری که مورد شناسائی قرار می گیرد.
·         عینیت حقیقت در این انطباق تصویر ذهنی مربوطه  با شیئی است که مورد تصویرسازی قرار می گیرد.
·        حقیقت همیشه حقیقت عینی است، زیرا هر شناخت واقعی دارای یک محتوای عینی است، که مستقل از سوبژکت شناسنده وجود دارد.
·        در مثال بالا سیاره وارگی کره زمین، به عنوان موضوع شناخت مستقل از بنی بشر وجود داشته و دارد.
·        یعنی چیزی عینی است.

4
·        حالا می شود از خود پرسید، اگر حقیقت چیزی همیشه عینی است، پس آزادی حقیقت به چه معنی است؟
·        شاید ژاک پره ور از تعریف فلسفی حقیقت بی خبر بوده باشد.
·        فقر فلسفی بدبختی بزرگی است و چه بسا بدتر از فقر مادی است.

5
·        شاید منظور ژاک این بوده که حقیقت در ظلمات اعماق در غل و زنجیر است و باید رهنوردی سرسخت خطر کند و قید و بند از دست و پای حقیقت پا در زنجیر در ظلمات اعماق باز کند و بیرون آورد و نشان خلایق دهد.
·        واقعا هم چنین است.
·        برای بنی بشر تنها نمودها، پدیده ها، ظواهر و صور چیزها (فرم نمودین چیزها)   قابل دسترسی بیواسطه اند:
·        رنگ و فرم و بو و طعم سیب را می توان بدون واسطه ای دریافت.

6
·        محتوای ماهوی سیب را اما فقط بطور باواسطه، مثلا  ببرکت پراتیک علمی (انالیز و آزمون و آزمایش و غیره) با استفاده از  مفاهیم، مقولات، قوانین و اسالیب (متدهای) شیمیائی، فیزیکی، بیولوژیکی و غیره شناخت.
·        بعد می توان اعلام کرد که محتوای ماهوی سیب مثلا مولکول های قندی، پروتئینی، ویتامین ها، آنزیم ها، آب و غیره است.
·        شاید منظور ژاک از آزادی کذائی حقیقت، همین  باشد.      

7
وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد!

·        منظور ژاک از مفهوم «حقیقت داشتن آزادی» چیست؟
·        یعنی بدون شناخت حقیقت عینی نمی توان به آزادی حقیقی دست یافت؟
·        اگر منظور ایشان همین باشد، می توان به ایشان به نحوی از انحاء حق داد.
·        چون آزادی (اختیار) همیشه با شناخت و شعور مشروط می شود:
·        خر نمی تواند مختار باشد، چه رسد به خودمختار!
·        پیش شرط اختیار (آزادی) و خودمختاری شناخت و شعور است.  

8
·        ضمنا می توان از همین حکم ایشان نتیجه گرفت که طبقه حاکمه ای که حقیقت عینی را ماستمالی می کند  و یا بر پوزه روشنگران علمی و انقلابی (طرفداران سرسخت حقیقت عینی) پوزه بند می زند، دشمن آشتی ناپذیر آزادی انسان ها ست.
·        این بدان معنی است که طرفداران حقیقت عینی، آزادی خواهان اصیل، راستین، بی ریا و صادق اند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر