۱۳۹۲ اسفند ۲۸, چهارشنبه

پیش بینی (5)

 

پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

1
·        در کردوکارعملی و آماجگرای انسان ها و در روند شناخت مربوط بدان، تفسیر و توضیح طبیعت و جامعه و تغییرعملی آن بر بنیان پیش بینی های علمی وحدتی ناگسستنی با هم تشکیل می دهند.

2
·        برای تغییر آماجگرایانه ی جهان باید اول قادر به توضیح آن بود.

3
·        اما از سوی دیگر، توضیح روابط طبیعی و اجتماعی فقط  برای شناخت خشک و خالی نیست، بلکه پیشمرحله ضرور کردوکار عملی و آماجگرایانه ی انسانی است و ماهیت واقعی انسان خود را در همین جا برملا می سازد.

4

·        لنین این وحدت ناگسستنی میان تفسیر جهان و تغییر جهان، میان تئوری و پراتیک را در افوریسم معروف خود راجع به راه دیالک تیکی شناخت به شرح زیر  توضیح می دهد:
·        «از مشاهده ی زنده شروع کردن و به تفکر انتزاعی رسیدن و از تفکر انتزاعی شروع کردن و به پراتیک رسیدن!
·        این است راه دیالک تیکی شناخت حقیقت.
·        این است راه دیالک تیکی شناخت واقعیت عینی.»
·        (کلیات لنین، جلد 38، ص 160)

·        (افوریسم به فرمولبندی موجز منظوم و یا منثور اطلاق می شود که حاوی شناخت، تجربه و درس زندگی است. مترجم)

5
·        هر تئوری علمی هم نقش توضیحگر به عهده دارد و هم نقش پیش بین.

6
 تفاوت توضیح و پیش بینی

·        توضیح و پیش بینی هر دو از احکام قانونی  و فرضیه های عام نشئت می گیرند:

 الف
·        توضیح با حکمی سر و کار دارد که واقعیت امر شناخته شده ی واقعیت عینی را منعکس می کند و روشن می سازد.

ب
·        برای توضیح باید احکام عام معینی را (که می توانند احکام قانونی و یا فرضیه باشند)، به خدمت گرفت و بکمک آنها با استفاده از احکام دیگر (که حاوی اظهارنظرهائی راجع به شرایط مشخص اند، که بوسیله واقعیت امر مورد بحث تحقق می یابند و یا واقعیت امر مورد بحث، تحت آن شرایط قرار دارد) به استخراج حکم سوم نایل آمد.

·        احکام نوع اول و دوم را تبیین حکم سوم هم می نامند.

ت
·        دستیابی به پیش بینی ـ در مغایرت با توضیح ـ چنین است که از فرضیات موجود (احکام عام، احکام قانونی و یا فرضیه ها) و احکام مربوط به شرایط اولیه و شرایط جانبی روند پیش بینی شونده، حکم جدیدی ـ بمثابه نتیجه ـ استخراج می شود.

پ
·        به هنگام توضیح، نتیجه توضیح موجود است و احکام عام  باید جستجو شوند که در رابطه با احکام مربوط به شرایط، امکان استخراج نتیجه توضیح را پدید می آورند.

ث
·        اما به هنگام تشکیل پیش بینی، احکام عام  و احکام مربوط به شرایط موجودند و حکم نهائی باید جستجو شود که با واقعیت امر واقعا امکان پذیر هنوز نامعلوم در پیوند قرار دارد.

ج
·        از این رو ست که توضیح و پیش بینی همیشه روندهای منطقی همترازی را تشکیل می دهند.

ح
·        تفاوت توضیح و پیش بینی نه بلحاظ سمانتیکی، بلکه بلحاظ پراگماتیکی است.

·        مراجعه کنید به سمانتیک و پراگماتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر