الف
سایه
مقاله جالبی بود.
ولی
به نقش نیروهای داخلی در شکل دادن به این سرنوشت کم بها داده شده.
مسعود بهبودی
کامنتی بر کامنت الف سایه
·
من این مطلب را نخوانده ام.
·
فقط می خواهم راجع به کامنت الف سایه
ابراز نظر کنم.
1
·
سرنوشتی به معنی حقیقی کلمه در کار
نیست.
·
حوادث اجتماعی در دیالک تیک جبر و
اختیار (ضرورت و آزادی) رقم می خورند و در
این دیالک تیک نقش تعیین کننده در تحلیل نهائی از آن جبر (ضرورت، قوانین و قانونمندی
های عینی هستی) است.
2
·
نقش عوامل سوبژکتیف (چه درونی و چه
برونی، چه ملی و چه جهانی) در مقوله اختیار (آزادی) تبیین می یابد که خود تحت
تابعیت جبر درونی و برونی قرار دارد.
3
·
اگر استنباط الف سایه درست باشد،
نویسنده این مطلب دیالک تیک داخلی و خارجی (درونی و برونی) را وارونه کرده است.
·
یعنی نقش تعیین کننده را بر خلاف
کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم، از آن خارجی (امریکا و اسرائیل و غیره) دانسته است.
4
·
تحلیلی که بر تخریب دیالک تیک عینی
بنا شده باشد، ارزش علمی چندانی ندارد.
5
·
البته منظور این نیست که عوامل خارجی
هیچ کاره اند و هیچ واره.
·
منظور این است که اگر پشت پرده نشینان
(حافظ) به بازی های طبقاتی خاص خود مشغول بوده اند، این حقیقت امر حاکی از آن است
که طبقه حاکمه «ملی» با طبقه حاکمه بین المللی منافع مشترک طبقاتی و ماهوی داشته
است.
6
·
آنگاه باید سیاست حزب توده و بخش
اعظم مدافعان خط امام شیاد و کلاهبردار زیر علامت سؤال رود و مورد نقد رادیکال و
انقلابی قرار گیرد.
7
·
چنین کاری حنای پس از عروسی است،
ولی بهتر از هیچ است.
·
چون عروس و داماد کماکان به کار اند
و چه بسا حتی به تولید مثل و تکثیر لحظه به لحظه مشغول اند.
8
·
ضمنا با ترجمه ترهات کنگره های امریکا
و این و آن نمی توان دست به روشنگری علمی و
انقلابی زد.
·
هنر تحلیل طبقات و تحلیل طبقاتی پدیده
ها و روندها ست.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر