فائزه غفاری
به مناسبت سالروز تولد فروغ فرخزاد
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
مسعود بهبودی
·
ما این فراز از پژوهش فائزه غفاری را مورد تأمل شتابزده قرار می دهیم تا در
فرصتی دیگر کل نوشته ایشان را بررسی کنیم:
«شعر فروغ شعر محض است.
بدون آنکه به لال بازی های تهی از محتوایی تبدیل
شود که عده ای به غلط نام فرمالیسم را بر آن نهادند.
و شعر سیاسی بود، بدون آنکه به شعارهای ساده
لوحانه موزون بدل شود.
فروغ طرفدار هنر ناب بود، ولی کار هنری هر هنرمندی تجلی شخصیت
اوست.»
1
شعر فروغ شعر محض است.
·
مفهوم شعر محض، مفهوم بی معنائی است.
·
اصلا تعریفی ندارد.
1
·
شعر مثل همه فرم های روحی (شعورین) انعکاس وجود (واقعیت عینی) است.
2
·
شعر انتزاعی محض و بی ارتباط به واقعیت عینی وجود ندارد و نمی تواند شعر باشد
و وجود داشته باشد.
3
·
حتی به اصطلاح «انتزاعی ترین» و توخالی ترین اشعار و یاوه ها، حاوی محتوای
اجتماعی و در تحلیل نهائی طبقاتی خاصی اند.
4
·
شعر فروغ تحلیل شده و تحلیل می شود.
·
اگر فائزه خواستند می توان لینک های مربوطه را در اختیارشان گذاشت.
·
خودشان هم می توانند در انترنت و فیسبوک بیابند.
·
اشعار فروغ و دیگران تحلیل دیالک تیکی ـ ماتریالیستی شده اند و می شوند.
2
بدون آنکه به لال بازی های تهی از محتوایی تبدیل
شود
که عده ای به غلط نام فرمالیسم را بر آن نهادند
· آره. شعر فروغ اصلا فرمالیستی نیست.
·
فرمالیستی به شعری اطلاق می شود که اسیر فرم باشد و بی اعتنا به محتوا.
2
·
ضمنا شعر فرمالیستی محض هم وجود ندارد.
3
·
فرمالیستی ترین اشعار حاوی محتوای طبقاتی ارتجاعی اند.
·
محتوای مربوطه فقط باید در روند تحلیل عینی کشف شود.
4
·
تفکر فرمالیستی دیالک تیک فرم و محتوا را وارونه می سازد:
·
یعنی نقش تعیین کننده را از آن فرم می
داند و تمام توان خود را مصروف فرم می سازد.
·
در حالیکه تعیین کننده محتوای هر چیز است و نه فرم آن.
·
اینکه صندلی چه رنگ و شکل و شمایلی داشته باشد، تغییری در صندلیت آن نمی دهد.
·
البته فرم هم در دیالک تیک فرم و محتوا نقش مهمی دارد.
·
ولی نقش تعیین کننده از آن محتوا ست.
5
·
نه شعر فروغ، بلکه مثلا شعر شاملو، فرمالیستی است.
·
شعر فروغ علیرغم معایب جهان بینانه جدی اش، شعری جانبدار و مترقی است.
6
·
خود فروغ پیشاهنگ جنبش اجتماعی ئی است که سال ها بعد در غرب به عنوان جنبش سال
های 68 معروف شد و با نام های عوامفریبان اگزیستانسیالیسم و غیره از سیمون دوبوار
و غیره تزیین گشت.
7
·
فروغ همان ایمانسیپاسیون زنان را و نه فقط آن را پیشاپیش و بطرزی رادیکال نمایندگی
کرده است.
·
فروغ آگاهانه و یا بطور خودپو در مواردی پا جای پای مبارزان انقلابی زن در
جنبش بلشویکی می گذارد.
3
فروغ طرفدار هنر ناب بود
1
·
نه هنر نابی وجود دارد و نه فروغ طرفدار هنر ناب کذائی بوده است.
2
·
فروغ بی تردید دچار فقر فلسفی بوده است، ولی علیرغم سن و سال اندک، از تیزاندیشی
و هوش سرشاری برخوردار بوده است.
3
·
فروغ در مصاحبه ای اخوان و غیره را بر کسرائی برتر می شمارد و این حاکی از فقر
فلسفی او ست.
4
·
کشور ما هنوز بزرگتر از کسرائی شاعری به خود ندیده است.
4
کار هنری هر هنرمندی تجلی شخصیت اوست.
·
این نظر فائزه هم متأسفانه دقیق نیست.
1
·
کار و اثر هنری هر کس فقط انعکاس شخصیت او نیست.
2
·
کار هنری بسان هر کار مادی و فکری دیگر، خود سازنده تفکر و شخصیت هنرمند است:
3
·
هنرمند در روند کار و ببرکت کار، هم واقعیت عینی را تغییر می دهد و هم خویشتن
خویش را.
4
·
شاعر قبل از سرایش شعری آن نیست که بعد از سرایش آن.
5
·
ما در روند هر کاری، اعم از کار جسمی و یا فکری و روحی با دیالک تیک سوبژکت ـ
اوبژکت سر و کار داریم:
الف
·
دهقان با هر ضربه تبر بر تنه درخت، هزاران سیگنال حسی به مغز می فرستد، سیگنال
هائی که در طرفة العینی حلاجی می شوند و در روند کار جاری می گردند:
ب
·
دهقان در سایه فرود آوردن تبر بر تنه نه تنها تنه و تبر و حسن و عیب تبر و تیغه
و دسته تبر و نحوه درست و نادرست فرود آوردن تبر را می شناسد، بلکه خویشتن خویش را
نیز، صحت و سقم تصورات پیشین خود را در رابطه با تنه و تبر و غیره و لیاقت معرفتی
و عملی (کاری، تولیدی) خود را نیز.
·
بقیه نظرات فائزه را هم می توان تحلیل کرد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر