۱۳۹۲ بهمن ۷, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (99)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی


قسمت هشتم
اعلام جزم (دگم) پوزیتیویستی  
کومته
ادامه

38
·        حضور ایدئالیسم غیرامپیریستی به گسست از امپیریسم منجر می شود.

·        مراجعه کنید به امپیریسم (تجربه گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

الف
·        درهم تنیدگی ایدئالیسم غیرامپیریستی با اصل امپیریستی و با اجرای آن، همزمان نشاندهنده آن بود که امپیریسم پوزیتیویستی نیز نهایتا ایدئالیسم نقابدار و مستوری است که پدیده ها را در آغاز و انجام، وابسته به سوبژکتیویته (هر آنچه که با سوبژکت در رابطه است) می سازد.

·        مراجعه کنید به سوبژکتیویته در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        در مکتب کومته این طرز از سوبژکتیویزاسیون علوم از دو سمت و سو انجام می گیرد:

1
·        از «پایین»، از طریق اشاره به امپیری (تجربه)  

2
·        از «بالا»، از طریق «ریاضیات انتزاعی»، منطق و عقلانیت (راسیونالیته) که هر سه از عرصه اعتبار امپیریسم بیرون رانده شده اند.  

ت
·        نقد پوزیتیویستی از «متافیزیک» کذائی به معنی خواندن فاتحه ای بلند بر دانش سیستماتیک (منظم) و وداع با شناخت کلیت بود.  
·        و فلسفه پوزیتیویستی کومته ـ در واقع ـ بر برخی نظرات و اشارات معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)  چه بسا منفی و بر پذیرش هائی از فلسفه تاریخ بسنده می کرد که البته با امر و نهی های معرفتی ـ نظری امپیریستی هم کاملا جور در نمی آمدند

پ
·        این فلسفه کومته اما تمایل شدید به سیستم واره گشتن داشت.
·        در آثار کومته مسائل سیستماتیکی در فرم تبیین برجسته می شوند.
·        کومته شیفته دیوانه وار سیستماتیزاسیون موشکافانه (با مته در خشخاش نهادن) بود.

·        به قول سیمون، «کومته دارای روح سیستم از نوع آلمانی اش بود، روحی که هرگز نمی تواند سیستمی با روح مطلق بسازد.»  
·        (سیمون، «پوزیتیویسم اروپا در قرن 19»، مقاله ای راجع به تاریخ فکر، ص 9، 1963)   

ث
·        پوزیتیویسم کومته در تألیف نخستین، نه به مثابه سیستمی از مقولات فلسفی، بلکه به مثابه سیستمی از مقولات فلسفه علوم نمودار می گردد.
·        این سیستم البته در نوسان میان دو چیز زیر است:

1
·        جمعبندی مضامین فلسفی که در علوم منفرد همیشه بوده اند، از سوئی

2
·        ترکیب منطقی ضرور معارفی که در خود فلسفه پوزیتیویستی مستقلا تشکیل شده بودند، از سوی دیگر.

ج
 هنری سن سیمون (1760 ـ  1825 )
مؤسس مکتب فکری اقتصادی ـ اجتماعی علمی موسوم به سن سیمونیسم
پدر جامعه شناسی علمی و سوسیالیسم اوتوپیکی
از مبارزان جنگ استقلال آمریکا (1706 ـ 1783) بر ضد انگلیس
از طرفداران انقلاب کبیر فرانسه (1789)
در سال 1794 کم مانده بود که به گیوتین سپرده شود.

·        جامعه شناسی (سوسیولوژی) هم در این سیستم مسکن گزیده است که بزعم کومته باید «فیزیک اجتماعی» محسوب شود.  
·        این تصور مبنی بر «فیزیک اجتماعی» بودن جامعه شناسی را کومته (تحت تأثیر سن سیمون) بنا بر افکار دوره جوانی خود داشته است که برای پدیده های اجتماعی خودویژگی و خود قانونمندی قائل می شد.  

ح
·        در جامعه شناسی کومته و در سیستم کلی پوزیتیویسم، استاتیک مقدم بر دینامیک (ایستائی مقدم بر پویائی)  و نظام مقدم بر پیشرفت تلقی می شود.

خ
·        اگر دعوی وجود هارمونی (هماهنگی) بی غل و غش میان مراحل متفاوت فعالیت فلسفی کومته افسانه و یاوه بود و بر خودشیفتگی بیمارگونه کومته پیر مبتنی بود، تقدم قائل شدن بر استاتیک و نظام حلقه واسط میان دو اثر اصلی او بودند:

1
·        میان «کورس فلسفه مثبت» تئولوژیکی (فقهی) او از سوئی

2
·        و «سیستم سیاست مثبت» مذهبی ـ کنسرواتیو (مبتنی بر محافظه کاری) او از سوی دیگر.       

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر