۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

سیری در جهان بینی بهمن محصص (8)


سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن محصص
  
سؤال اول
طبقه حاکمه برای آدمیت زدائی بشریت از کجا شروع به کار می کند
 و چه طرق و ترفندهائی را به خدمت می گیرد؟
ادامه


·        ورنر سپمن ـ حکیم مارکسیست معاصر ـ برای توضیح خدعه های مخرب سوی طبقه حاکمه ضمنا از مفهوم «فراگمنتیزاسیون» بهره برمی گیرد.

·         مفاهیم فلسفی چراغ های بی بدیل مطمئنی اند و در پرتو آنها بهتر و دقیقتر می توان پدیده ها و روندها را درک و تفهیم کرد.

·        در این اثر بهمن محصص نیز از پدیده ای به همین نام پرده برداشته می شود:
·        طبقه حاکمه از دید محصص، جهان را بطرزی سنجیده و حساب شده به فراگمنت های (پازل ها و اجزای) متنوع بیشمار تقسیم می کند و در هر عرصه به اجرای درخور استراتژی ایدئولوژیکی خود می پردازد.

·        تصویر سوم یکی از این فراگمنت ها را برملا می سازد:
·        فراگمنت مربوط به رسانه های تمام ارضی را.   

1

·        در تصویر سوم سمبل رسانه های تمام ارضی در فرم جعبه جادوئی نشان بیننده داده می شود، جعبه جادوئی از طرازی دیگر.
·        جعبه جادوئی که به کارخانه تولیدی شبیه است.

·        مسئله فقط این است که این کارخانه رسانه ای چه تولید و یا بازتولید می کند؟

2

·        حریف هنرمند هنرآگاهی بر آن بود که این کارخانه رسانه ای به تولید اسباب بازی از هر نوع مشغول است، از باربی تا سرباز و ساز و برگ جنگی.

·        این استنباط را ما اصلا نداشتیم.
·        عمر حریف دراز باد که دانش خود را برای خود نگه نمی دارد.

·        استنباط ما این بود که از این جعبه جادو ـ به قول حریف ـ علاوه بر اسباب بازی، مد و لباس و زباله مادی و معنوی از هر نوع به وفور بیرون ریخته می شود:
·        رسانه های تمام ارضی به مثابه صنایع تولید زباله های مادی و معنوی.
·        احتمالا منظور محصص نیز همین بوده است:

3
·        طبقه حاکمه به تولید انبوه بی امان و شبانه روزی زباله های فکری و فرهنگی و اخلاقی در فرم های مختلف می پردازد تا بتواند به آدمیت زدائی بشریت نایل آید.
·        به قول حریف هنرآگاه در این تصویر، روند و روال تربیتی بشریت از اوان کودکی تصور و تصویر می شود:

الف

·        دختربچه ها از ایام کودکی به مثابه روسبیان بی شرم و بی شعور «تربیت» می شوند و پسر بچه ها به مثابه پلی بوی و سرباز و نیروی ویژه آدمکش و بی وجدان و بی عاطفه و بی کمترین احساس هومانیستی، نوعی و انسانی.

ب
·        حریف بر آن بود که برخی از اسباب بازی ها چیزهائی از قبیل تانک و زره پوش و غیره اند تا بنظر کودکان از همان لحظات آغازین حیات، حمله و ستیز و کشتار همنوعان، تسخیر بی رحمانه خاک دیگران، چپاول دار و ندار آنان و تشکیل «امپراتوری» چه بسا چهارگانه خود در اقصا نقاط زمین بی صاحب (عنوان تبلیغات مربوط به بازی کودکانه ی همچنان جاری در رسانه ها)، امری طبیعی، عادی و مقبول جلوه کند.  

4
·        تصویر چهارم در این اثر بهمن محصص، به احتمال قوی سمبل آوانتوریسم (ماجراجوئی)  است.

·        آوانتوریسم به مثابه فراگمنتی دیگر برای آدمیت زدائی بخش معین دیگری از بشریت:
·        آوانتوریسم آمیزه ای است از آنارشی، عصیان، سکس، خودنمائی، مخاطره جوئی، بی باکی، بی خیالی و بی اعتنائی به هرچه که هست، از هنجار تا اخلاق، از توجه به وظیفه و تکلیف تا احساس مسئولیت.

5
·        تصویر پنجم فراگمنت دیگری را برای آدمیت زدائی بخش دیگری از بشریت مطرح می سازد.
·        در این فراگمنت، فراگمنت های متنوعی تقطیر می یابند و بطرز بسیار فشرده و غلیظی عرضه می شوند:

الف

·        بیننده در نگاه اول به جریان مد روز موسوم به پانکیسم برمی خورد:
·        به قول هنرمند هنرآگاه و صاحب تجربه و نظر در علوم تربیتی، پانکیسم در لفافه «چپگرائی» عرضه و مصرف می شود.

ب
·        پانکیسم و فرقه های خویشاوند با آن، تجسم طغیان بر ضد موازین و معیارهای بورژوائی آغازین و بر ضد هر جلوه ای از استه تیک فردی و اجتماعی اند.

ت
·        هدف این جریانات اشاعه ایدئولوژی جامعه ستیزی در نظر و عمل است.
·        فرم نوینی از آنارشیسم.

پ
·        رسم و روال زیست این فرقه ها رجعت عصیان آلود از عالم انسانی به جهان جانوری است.

ث
·        ارزش های فردی، اجتماعی، نظری، هنری و  استه تیکی در قاموس پانکیسم و امثالهم بطرزی مکانیکی نفی می شوند:
·        نتیجه این می شود که شیوه زندگی و پوشش و رفتار هرچه زشت تر به همان میزان ایدئال تر و بهتر.

·        نوعی اعلام جهاد بر ضد زیبائی های مادی، فکری، فرهنگی و اخلاقی با لعابی از آوانتوریسم بی محتوا و توخالی.  

ج
·        شاید بتوان گفت که در جریانات پانکیستی، قطع رابطه رادیکال بورژوازی واپسین با بورژوازی آغازین، تجسم مادی و عملی (پراتیکی) کسب می کند.
·        بورژوازی واپسین بر ضد همه دستاوردهای مادی، فکری، فرهنگی و اخلاقی بورژوازی آغازین اعلام جهاد می کند و به شرایط و حال و روز طبقات اجتماعی واپسین قبلی (اشرافیت برده داری و فئودالی واپسین) سقوط می کند.

·        به همین دلیل است که بدشواری می توان میان فوندامنتالیسم و امپریالیسم مرزبندی کرد.
·        برخی از محققین از بازفئودالیزاسیون روابط اجتماعی سخن می گویند.  

ح
·        بهمن محصص با تیزبینی خاصی پدیده سکس را به عنوان حلقه واسط و مشترک همه فرم های آدمیت زدائی بشریت نشان می دهد.
·        به عبارت دیگر، در اکثر تصاویر این اثر بهمن محصص، سکس به مثابه پدیده ای همه جا و همیشه حی و حاضر نمودار می شود.

خ
·        شاید محصص با رد و بدل کردن بوسه میان پانک ها که تشخیص و تعیین جنسیت شان کار دشواری است، قصد نشان دادن نوع نوین دیگری از اشاعه ایدئولوژی طبقه حاکمه را هم داشته است:
·        همجنسگرائی به مثابه مد مدرن روز را!
·        همجنسگرائی به مثابه ایدئولوژی را!

·        همجنسگرائی با لعابی پر رنگ از آنتی کمونیسم را.
·        آن سان که برای اثبات نامشروعیت مثلا کشور کوبا و جانی بالفطره جا زدن مثلا چگوارا و یا فیدل کاسترو، فقط اشاره گذرائی به ممنوعیت همجنسگرائی در کوبا کفایت می کند.

ادامه دارد.

۲ نظر:

  1. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  2. ویرایش:
    ورنر سپمن ـ حکیم مارکسیست معاصر ـ برای توضیح خدعه های مخرب از سوی طبقه حاکمه ضمنا از مفهوم «فراگمنتیزاسیون» بهره برمی گیرد.

    پاسخحذف