سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن
محصص
سؤال اول
طبقه حاکمه برای آدمیت زدائی بشریت از کجا شروع به کار می
کند
و چه طرق و
ترفندهائی را به خدمت می گیرد؟
ادامه
·
ورنر سپمن ـ حکیم مارکسیست معاصر ـ
برای توضیح خدعه های مخرب سوی طبقه حاکمه ضمنا از مفهوم «فراگمنتیزاسیون» بهره
برمی گیرد.
·
مفاهیم فلسفی چراغ های بی بدیل مطمئنی اند و در
پرتو آنها بهتر و دقیقتر می توان پدیده ها و روندها را درک و تفهیم کرد.
·
در این اثر بهمن محصص نیز از پدیده
ای به همین نام پرده برداشته می شود:
·
طبقه حاکمه از دید محصص، جهان را
بطرزی سنجیده و حساب شده به فراگمنت های (پازل ها و اجزای) متنوع بیشمار تقسیم می
کند و در هر عرصه به اجرای درخور استراتژی ایدئولوژیکی خود می پردازد.
·
تصویر سوم یکی از این فراگمنت ها
را برملا می سازد:
·
فراگمنت مربوط به رسانه های تمام
ارضی را.
1
·
در تصویر سوم سمبل رسانه های تمام
ارضی در فرم جعبه جادوئی نشان بیننده داده می شود، جعبه جادوئی از طرازی دیگر.
·
جعبه جادوئی که به کارخانه تولیدی
شبیه است.
·
مسئله فقط این است که این کارخانه
رسانه ای چه تولید و یا بازتولید می کند؟
2
·
حریف هنرمند هنرآگاهی بر آن بود که
این کارخانه رسانه ای به تولید اسباب بازی از هر نوع مشغول است، از باربی تا سرباز
و ساز و برگ جنگی.
·
این استنباط را ما اصلا نداشتیم.
·
عمر حریف دراز باد که دانش خود را
برای خود نگه نمی دارد.
·
استنباط ما این بود که از این جعبه
جادو ـ به قول حریف ـ علاوه بر اسباب بازی، مد و لباس و زباله مادی و معنوی از هر
نوع به وفور بیرون ریخته می شود:
·
رسانه های تمام ارضی به مثابه
صنایع تولید زباله های مادی و معنوی.
·
احتمالا منظور محصص نیز همین بوده
است:
3
·
طبقه حاکمه به تولید انبوه بی امان
و شبانه روزی زباله های فکری و فرهنگی و اخلاقی در فرم های مختلف می پردازد تا
بتواند به آدمیت زدائی بشریت نایل آید.
·
به قول حریف هنرآگاه در این تصویر،
روند و روال تربیتی بشریت از اوان کودکی تصور و تصویر می شود:
الف
·
دختربچه ها از ایام کودکی به مثابه
روسبیان بی شرم و بی شعور «تربیت» می شوند و پسر بچه ها به مثابه پلی بوی و سرباز
و نیروی ویژه آدمکش و بی وجدان و بی عاطفه و بی کمترین احساس هومانیستی، نوعی و انسانی.
ب
·
حریف بر آن بود که برخی از اسباب
بازی ها چیزهائی از قبیل تانک و زره پوش و غیره اند تا بنظر کودکان از همان لحظات آغازین
حیات، حمله و ستیز و کشتار همنوعان، تسخیر بی رحمانه خاک دیگران، چپاول دار و ندار
آنان و تشکیل «امپراتوری» چه بسا چهارگانه خود در اقصا نقاط زمین بی صاحب (عنوان تبلیغات
مربوط به بازی کودکانه ی همچنان جاری در رسانه ها)، امری طبیعی، عادی و مقبول جلوه
کند.
4
·
تصویر چهارم در این اثر بهمن محصص،
به احتمال قوی سمبل آوانتوریسم (ماجراجوئی) است.
·
آوانتوریسم به مثابه فراگمنتی دیگر
برای آدمیت زدائی بخش معین دیگری از بشریت:
·
آوانتوریسم آمیزه ای است از آنارشی،
عصیان، سکس، خودنمائی، مخاطره جوئی، بی باکی، بی خیالی و بی اعتنائی به هرچه که
هست، از هنجار تا اخلاق، از توجه به وظیفه و تکلیف تا احساس مسئولیت.
5
·
تصویر پنجم فراگمنت دیگری را برای آدمیت
زدائی بخش دیگری از بشریت مطرح می سازد.
·
در این فراگمنت، فراگمنت های
متنوعی تقطیر می یابند و بطرز بسیار فشرده و غلیظی عرضه می شوند:
الف
·
بیننده در نگاه اول به جریان مد
روز موسوم به پانکیسم برمی خورد:
·
به قول هنرمند هنرآگاه و صاحب تجربه
و نظر در علوم تربیتی، پانکیسم در لفافه «چپگرائی» عرضه و مصرف می شود.
ب
·
پانکیسم و فرقه های خویشاوند با آن،
تجسم طغیان بر ضد موازین و معیارهای بورژوائی آغازین و بر ضد هر جلوه ای از استه
تیک فردی و اجتماعی اند.
ت
·
هدف این جریانات اشاعه ایدئولوژی جامعه
ستیزی در نظر و عمل است.
·
فرم نوینی از آنارشیسم.
پ
·
رسم و روال زیست این فرقه ها رجعت
عصیان آلود از عالم انسانی به جهان جانوری است.
ث
·
ارزش های فردی، اجتماعی، نظری، هنری
و استه تیکی در قاموس پانکیسم و امثالهم
بطرزی مکانیکی نفی می شوند:
·
نتیجه این می شود که شیوه زندگی و
پوشش و رفتار هرچه زشت تر به همان میزان ایدئال تر و بهتر.
·
نوعی اعلام جهاد بر ضد زیبائی های مادی،
فکری، فرهنگی و اخلاقی با لعابی از آوانتوریسم بی محتوا و توخالی.
ج
·
شاید بتوان گفت که در جریانات
پانکیستی، قطع رابطه رادیکال بورژوازی واپسین با بورژوازی آغازین، تجسم مادی و
عملی (پراتیکی) کسب می کند.
·
بورژوازی واپسین بر ضد همه
دستاوردهای مادی، فکری، فرهنگی و اخلاقی بورژوازی آغازین اعلام جهاد می کند و به
شرایط و حال و روز طبقات اجتماعی واپسین قبلی (اشرافیت برده داری و فئودالی واپسین)
سقوط می کند.
·
به همین دلیل است که بدشواری می
توان میان فوندامنتالیسم و امپریالیسم مرزبندی کرد.
·
برخی از محققین از بازفئودالیزاسیون
روابط اجتماعی سخن می گویند.
ح
·
بهمن محصص با تیزبینی خاصی پدیده سکس
را به عنوان حلقه واسط و مشترک همه فرم های آدمیت زدائی بشریت نشان می دهد.
·
به عبارت دیگر، در اکثر تصاویر این
اثر بهمن محصص، سکس به مثابه پدیده ای همه جا و همیشه حی و حاضر نمودار می شود.
خ
·
شاید محصص با رد و بدل کردن بوسه
میان پانک ها که تشخیص و تعیین جنسیت شان کار دشواری است، قصد نشان دادن نوع نوین
دیگری از اشاعه ایدئولوژی طبقه حاکمه را هم داشته است:
·
همجنسگرائی به مثابه مد مدرن روز
را!
·
همجنسگرائی به مثابه ایدئولوژی را!
·
همجنسگرائی با لعابی پر رنگ از آنتی
کمونیسم را.
·
آن سان که برای اثبات نامشروعیت
مثلا کشور کوبا و جانی بالفطره جا زدن مثلا چگوارا و یا فیدل کاسترو، فقط اشاره گذرائی
به ممنوعیت همجنسگرائی در کوبا کفایت می کند.
ادامه دارد.
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
پاسخحذفویرایش:
پاسخحذفورنر سپمن ـ حکیم مارکسیست معاصر ـ برای توضیح خدعه های مخرب از سوی طبقه حاکمه ضمنا از مفهوم «فراگمنتیزاسیون» بهره برمی گیرد.