سعدی شیرازی
( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت نهم
(گلستان با ب اول، ص 29)
تحلیلی
از شین میم شین
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش، ز یک گوهرند
·
این بیت معروف ترین شعر سعدی را فضلای
قوم تغییر داده اند و به شکل زیر در آورده اند:
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش، ز یک گوهرند
·
ما این بیت را در هر دو فرم مورد تجزیه
و تحلیل قرار می دهیم:
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش، ز یک گوهرند
·
معنی تحت اللفظی:
·
اولاد حوا و آدم به مثابه اعضای یکدیگرند.
·
برای اینکه همه از اصل و منشاء
واحدی (خاک) تشکیل یافته اند.
1
بنی آدم اعضای یکدیگرند
·
منظور از عضو یکدیگر بودن اولاد
حوا و آدم چیست؟
·
شاید قصد سعدی تأکید بر رابطه عضوی
و ارگانیک میان آحاد مردم باشد.
·
در عالم واقع هم میان چیزها، پدیده
ها، سیستم ها و روندهای هستی روابط متنوع و مختلفی برقرار است و گرنه تشکیل سیستم
از هر نوع امکان ناپذیر می گردد.
·
در رابطه با هر سیسم، همیشه ما با دیالک
تیک سه عضوی زیر سر و کار پیدا می کنیم:
·
دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم
·
هر ساختاری عناصر سیستم را به نحو
معینی به یکدیگر پیوند می دهد و سیستم معینی را پدید می آورد.
·
میان آفتابه و کتری و طشت و غیره
بلحاظ محتوا فرقی وجود ندارد:
·
همه مثلا از آلومینیوم اند.
·
ساختار آنها اما با هم تفاوت دارند.
·
چون اتم های آلومینیوم در آفتابه در
مقایسه با همان اتم ها در کتری و طشت، تحت ساختار بکلی دیگری به تشکیل سیستم موسوم
به آفتابه منجر شده اند.
·
ولی اگر هر سه را ذوب کنیم به
آلومینیوم واحدی می رسیم.
2
·
میان یون های مثبت و منفی سدیم و
کلر در نمک طعام پیوند یونی و یا نمکی برقرار است.
·
به همین دلیل از املاح (نمک های)
معدنی سخن می رود.
·
پیوند یونی یکی از قوی ترین پیوندهای
هستی است.
·
نیروئی که دو یون سدیم و کلر را به
یکدیگر پیوند داده، به اندازه ای است که برای پرتاب وزنه ای به وزن کره زمین تا
کیلومترها کفایت می کند.
3
·
پیوند کربن و اکسیژن در گاز اختناق
آور کربنیک که در آتش نشانی بصورت مایع مورد استفاده قرار می گیرد، پیوند کووالنتی
است و بسیار ضعیفتر از پیوند یونی است.
4
·
پیوند ارگانیک و یا عضوی میان اعضای
اندام ها و ارگانیسم ها برقرار می شود.
·
در این نوع پیوند میان اعضای اندام
بوسیله اعصاب و غیره رابطه برقرار می شود.
·
آن سان که ضربه بر عضوی را همه
اعضای اندام حس می کنند.
·
مأمورین شکنجه و آزار هم به این
حقیقت امر واقفند.
·
آنها می دانند که هر ضربه ای که با
شلاق بر کف پای کسی کوبیده شود، در تار و پود اندام او حس می شود.
5
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش، ز یک گوهرند
·
سعدی برای اثبات وجود چنین پیوند
حساسی میان افراد بشری از هر طبقه و نژاد و زبان و مذهب و ملیت مثل همیشه دلیل می
آورد:
·
دلیل سعدی ضمنا دلیلی تئولوژیکی (فقهی)
است:
·
چون حوا و آدم بنا بر آیات قرآن، از
خاک تشکیل یافته اند، به همین دلیل، اولاد آندو نیز پیوند ارگانیک با هم دارند:
·
درد و رنج وارده بر هر کدام از انسان
ها بوسیله مجموعه بشریت ادراک می شود.
6
·
دلیل سعدی اصولا بسیار سست و بی
بنیاد است.
·
منشاء خاکی داشتن حوا و آدم که
دلیل بر پیوند ارگانیک میان اولاد آندو نمی شود.
·
دلیل پیوند ارگانیک به دلیل تعلق
اعضا به ارگانیسم معینی است و نه به دلیل داشتن اصل و منشاء خاکی واحد.
·
احساس درد و رنج وارده بر هر همنوعی
از سوی همنوعان دیگر دلایل دیگری دارد که باید کشف و استدلال و اثبات شوند.
7
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش، ز یک گوهرند
·
معنی تحت اللفظی:
·
اولاد آدم به مثابه اعضای پیکر
واحدی اند.
·
برای اینکه همه اصل و منشاء واحدی
دارند.
8
بنی آدم اعضای یک پیکرند
·
فضلای فئودالی قوم ظاهرا کلی زور
زده اند و به «تصحیح» بیت سعدی نایل آمده اند.
·
اگر این بیت از سعدی باشد، بدان
معنی خواهد بود که سعدی بشریت را به مثابه اندام واحدی و افراد بشری را به مثابه
اعضای آن اندام تصور و تصویر کرده است.
·
می توان گفت که سعدی دیالک تیک جزء
و کل را نخست به شکل دیالک تیک عضو و اندام و سپس به شکل دیالک تیک بشر و بشریت (نوع)
بسط و تعمیم داده است.
9
که در آفرینش، ز یک گوهرند
·
در این مورد نیز داشتن منشاء و اصل
خاکی دلیل بر رابطه عضوی و ارگانیک نمی شود.
·
رابطه عضوی و ارگانیک چیزی است و
رابطه نوعی بنی بشر چیز بکلی دیگری است که باید مورد تأمل و تحلیل قرار گیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر