من میدانم انیشتن سوسیالیست بود
و حتی مقاله ای هم از او خوانده ام .
اما شنیده ام وی به درستی از اظهار نظر در مورد دین و مذهب خودداری کرده
و گفته کار دین را به علما و علم را به دانشمندان واگذارید.
اما نظر شخصی من این است که این دین و مذهب فقط یک مشت داستان های مضحک و یا حتی خیالپردازی های جالب توجه آدم های چندهزار سال پیش در راستای توضیح ناشناخته های بینهایت زیاد جهان پیرامونشان است.
همین
امیر
گاف سنگزاد
اما شنیده ام وی به درستی از اظهار نظر در مورد دین و مذهب خودداری کرده
و گفته کار دین را به علما و علم را به دانشمندان واگذارید.
اما نظر شخصی من این است که این دین و مذهب فقط یک مشت داستان های مضحک و یا حتی خیالپردازی های جالب توجه آدم های چندهزار سال پیش در راستای توضیح ناشناخته های بینهایت زیاد جهان پیرامونشان است.
همین
امیر
گاف سنگزاد
·
خیلی ممنون از هماندیشی (ابراز نظر)
·
ما راجع به دین مطالب مفصلی ترجمه
و منتشر کرده ایم.
·
شاید یکی از پرخواننده ترین مطالب
تعریف دین بوده است.
·
در عرض یک هفته بیش از 700 بار
خوانده شده بود.
1
·
دین مشتی قصه نیست.
·
دین حتی خرافه محض هم نیست.
·
دین فرمی از شعور متناسب با سطح توسعه
نیروهای مولده جامعه (وسایل تولید، انسان مولد، علم، شیوه استخراج و تهیه مواد خام
و غیره) است.
2
·
دین در آغاز بیانگر حتی حقیقت تاریخی
بوده است.
·
چون دین یکی از اهرم های معنوی و ایدئولوژیکی
بسیار مهم برای حفظ جامعه بشری از زوال و سقوط بوده است.
3
·
پیدایش ادیان مثل هر چیز مادی و
فکری و فرهنگی دیگر به حکم جبر تاریخ (ضرورت عینی) صورت گرفته است.
·
دین ایدئولوژی نظامات برده داری بوده
است.
4
·
فقط باید تصورش کرد و به نقش بی
همتای دین در توسعه اجتماعی پی برد:
·
بشریت دهها هزار سال در جامعه کمونیستی
آغازین در نهایت تساوی و برابری و خواهری ـ برادری بسر بود.
·
توسعه نیروهای مولده اما گذار به جامعه
طبقاتی (برده داری) را الزامی ساخته بود.
·
هیچ ایدئولوژی دیگری نمی توانست بشریت
را به تمکین نسبت به مناسبات تولیدی برده داری قانع کند، مگر دین.
5
·
تنها پس از آنکه بشریت بپذیرد که
خدا معبود و برده دار است و جن و انس و ملک عبد و برده فرمانبردار، آنگاه می توان ظل
الله ها در هیئت برده داران زمینی و به حقانیت نظام برده داری و تقسیم جامعه بشری
به طبقات اجتماعی برده و ارباب برده دار ایمان آورد.
·
دین این رسالت تاریخی را به عهده
داشته است.
6
·
به احتمال قوی، اولین برده داران،
یعنی اولین کسانی که افراد همبود کمونیستی آغازین را به برده مبدل می سازند و خرید
و فروش می کنند و یا خود مورد استثمار قرار می دهند، آخوندها بوده اند که در معابد
به حفظ آتش و مراسم کفن و دفن اموات و نیایش و غیره اشتغال داشته اند.
7
·
دین در این مرحله توسعه اجتماعی، نقش
مثبت و مترقی به عهده داشته است:
·
ایدئولوژی فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی مترقی تر از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کمونیستی آغازین بوده است.
8
·
تحول در ادیان و انشعابات دینی و
مذهبی نیز با تحولات جامعه بشری همراه بوده است.
·
در فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی
(قرون وسطی) دین چه بسا جتی دو شقه می شود:
الف
·
دین توجیه گر وضع موجود (کنسرواتیو،
محافظه کار) که به دفاع از فئودالیسم کمر می بندد.
ب
·
دین مدافع منافع توده های مولد و زحمتکش (انقلابی، رادیکال، سلحشور)
9
توماس مونتسر (1489 ـ 1525)
تئولوگ، کشیش و انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از هواداران مارتین لوتر بود
بعد بر ضد روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام فئودالی به مبارزه برخاست.
مارتین لوتر به سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او
که در آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.
مونتسر بر خلاف مارتین لوتر،
به جانبداری از جنبش قهرآمیز رهائی بخش دهقانان برخاست و به تبلیغ و ترویج ایده های انقلابی همت گماشت
و در صدد ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه خویش بر آمد.
امتیازات اجتماعی را لغو کرد، معابد را منحل نمود و از آنها سرپناهی برای بی خانمانان و گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال 1525 اسیر شد، مورد شکنجه های وحشتناک قرار گرفت
و در 36 سالگی به دار آویخته شد.
تئولوگ، کشیش و انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از هواداران مارتین لوتر بود
بعد بر ضد روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام فئودالی به مبارزه برخاست.
مارتین لوتر به سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او
که در آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.
مونتسر بر خلاف مارتین لوتر،
به جانبداری از جنبش قهرآمیز رهائی بخش دهقانان برخاست و به تبلیغ و ترویج ایده های انقلابی همت گماشت
و در صدد ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه خویش بر آمد.
امتیازات اجتماعی را لغو کرد، معابد را منحل نمود و از آنها سرپناهی برای بی خانمانان و گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال 1525 اسیر شد، مورد شکنجه های وحشتناک قرار گرفت
و در 36 سالگی به دار آویخته شد.
·
در جنگ های دهقانی (مثلا جنگ های سی ساله در آلمان) کشیشه ها و کشیشان سلحشوری
از قبیل مونتسر ـ زن و شوهر ـ جنگ های ضد فئودالی
دهقانی را رهبری می کنند و پس از شکست به دار آویخته می شوند.
10
اسکار رومرو (1917 ـ 24 مارس 1980)
کشیش کاتولیک انقلابی السالوادور
در 24 ماه مارس با توافق ضمنی پاپ لهستانی الاصل با رئیس جمهور امریکا
توسط مزدوران شبه نظامی سازمان سیا ترور شد.
کشیش کاتولیک انقلابی السالوادور
در 24 ماه مارس با توافق ضمنی پاپ لهستانی الاصل با رئیس جمهور امریکا
توسط مزدوران شبه نظامی سازمان سیا ترور شد.
·
حتی در حال حاضر در جنبش های رهائی بخش امریکای لاتین کشیشانی بوده اند که بر
خلاف فرامین واتیکان، به جانبداری از خلق برخاسته اند و ترور شده اند.
11
·
دین در هر صورت، فرمی از شعور اجتماعی است.
·
دین شعور اجتماعی وارونه و پا درهوا ست.
·
چون بلحاظ جهان بینی ایدئالیستی است و به تبلیغ تقدم روح بر ماده، شعور بر
وجود می پردازد و توده های مولد و زحمتکش را تخدیر می کند.
·
دین اما افیون محض نیست:
·
دین دیالک تیک آه و افیون است:
·
دین هم به توده امید می دهد و به مقاومت و دلبستگی به زیست (آه) فرا میخ واند
و هم توده را تخدیر می کند و به تمکین و رضایت و تسلیم (افیون) سوق می دهد.
12
·
دین باید با شعور اجتماعی علمی و انقلابی (مارکسیسم ـ لنینیسم) جایگزین شود و
گرنه به بیگانگی توده از خویشتن کمک خواهد کرد و نهایتا آب به آسیاب طبقه حاکمه خواهد
ریخت.
·
ولی تحقیر سرسری دین و اشاعه آته ئیسم در سنت آنارشیسم و کمونیسم قلابی، کونترا
پرودوکتیف و زیانبار است.
·
آته ئیسم و بی شعوری چه بسا بمراتب بدتر و مخرب تر از زیستن با شعور وارونه (دین) است.
پایان
ویرایش:
پاسخحذفآنگاه می توان (به) ظل الله ها،
جتی (جتی)
میخ واند (می خواند)
با پوزش