سعدی شیرازی
( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت نهم
(گلستان با ب اول، ص 29)
تحلیلی
از شین میم شین
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر روزگار عضوی از اعضا را به درد
آورد، اعضای دیگر نیز به درد می آیند.
1
·
این تعریف شیخ شیراز از رابطه
ارگانیکی (عضوی) موجزترین و در ضمن دقیق ترین تعریف از آن است.
·
سعدی امپیریستی (تجربه گرائی)
تمامعیار است و به تجربه شخصی به این حقیقت امر پی برده است و نه فقط به این حقیقت
امر.
·
دلیل این پدیده این است که
ارگانیسم موجودات زنده به سیستم های برقکشی شده (الکتریفیکاسیون) متعالی شباهت
دارد:
·
به همین دلیل است که هر تلنگر و
تخریبی بر و در گوشه ای از اندام در تار و پود آن منعکس می شود.
2
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید، که نامت، نهند آدمی
·
بزعم شیح شیراز، کسی که از درد
وارده بر همنوعانش به درد نیاید، فاقد رابطه ارگانیک با بشریت است و لذا آدم نیست.
·
همبستگی نوعی و هومانیسم را در عصر
جدید، رادیکال تر و بهتر از این نمایندگی نکرده اند.
·
پیش شرط آدمیت بنظر سعدی رابطه
ارگانیکی با بشریت است.
·
در صورت غیاب این صفت و مشخصه، بنی
آدم سلب آدمیت می شود و به اسفل السافلین جمادات سقوط می کند:
·
به قهقرای ممکنه.
·
این اما بلحاظ فلسفی به چه معنی
است؟
3
·
این بدان معنی است که سعدی دیالک
تیک جزء و کل را نخست به شکل دیالک تیک عضو
و اندام و سپس به شکل دیالک تیک بشر و بشریت بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین را از
آن کل (اندام، بشریت) می داند:
·
یعنی در قاموس سعدی، جزء (عضو، بنی
بشر) فقط و فقط در داربست دیالک تیکی جزء
و کل (عضو و اندام، بشر و بشریت) چیزی
حساب می شود و نه در خارج از آن.
·
در علمیت و حقیقت این نظر شیخ
شیراز نمی توان کمترین تردید را به دل راه داد:
·
عضو قطع شده از اندام نمی تواند
حتی ساده ترین فونکسیون پیشین را جامه عمل بپوشاند و عملا به چیزی زباله واره و
زاید تنزل می یابد.
4
تبعیدی ها
·
با توجه به همین حقیقت امر است که در
جوامع و همبودهای بشری (شاید هم حیوانی) برای تنبیه اعضای جامعه و همبود، از
دیرباز به طرد و تبعید آنها مبادرت می ورزند.
·
فردی که از جامعه و همبود طرد شود،
بسان عضوی که از اندام کنده می شود، رابطه اش را با کل از دست می دهد، تغذیه مادی
و معنوی نمی شود، بتدریج می پوسد و متلاشی می شود.
·
این بی رحمانه ترین فرم تنبیه در
احزاب، کمون ها، زندان ها، جوامع و همبودها ست.
·
حتی در همین قرن بیست و یکم دول امپریالیستی
برای تخریب فردی او را ممنوع الورود به قاره ای و یا کشوری می کنند و یا از دیار
خود تبعید می کنند و سرگردان جهان می سازند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر