سرچشمه:
صفحه فیسبوک احمد رضائی
گاف سنگزاد
پیشکش به هادی کاف
که ما را با مفاهیم آشنا ساخت.
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:
«با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»
·
از همین «مشکل» حریف می
توان دریافت که او محتوای ایدئولوژیکی بیت
معروف خواجه شیراز را اصلا نفهمیده است.
·
چرا و به چه دلیل ما به
این نتیجه می رسیم؟
1
·
برای اینکه محتوای ایدئولوژیکی
این بیت خواجه انکار تضاد میان دوست و دشمن است.
·
برای اینکه فرمان اخلاقی
خواجه، برقراری آتش بس طبقاتی و گذاشتن علامت تساوی میان دوست و دشمن است.
·
چرا و به چه دلیل؟
2
·
برای پاسخ به این پرسش
باید این بیت را معنی کنیم:
·
به فرمان اخلاقی خواجه
باید نسبت به دوستان مروت داشت و نسبت به دشمنان مدارا.
3
·
مروت یعنی جوانمردی، مردانگی و نرمدلی
·
مدارا یعنی نرمی کردن، ملاطفت و نیکویی کردن.
·
نسبت به کسی لطف ومهربانیکردن
·
(فرهنگ واژگان فارسی)
·
وقتی قرار باشد که دوست و دشمن را مشمول لطف خود کنیم، تمیز
آندو از یکدیگر به چه دردی خواهد خورد؟
4
·
شاعر دیگری حتی پا فراتر می نهد و به استدلال و اثبات
تئوریکی رهنمود خواجه می پردازد:
مدارا
خرد را برادر بود
خرد
بر سر دانش افسر بود
·
شاعر در این بیت، برای
اثبات حقانیت نظری خواجه، میان خرد و مدارا علامت تساوی می گذارد و عملا مدارا را
مبتنی بر خرد جا می زند.
·
بدین طریق و ترفند هر اهل
مدارائی به درجه و مقام خردمندی ارتقا می یابد و هر مبارزی به درجه کله خری.
5
·
شاعر دیگری به نام مینا
اسدی اما آسایش دو گیتی را در چیزی کاملا متضاد با خواجه می داند و به جای
ماستمالی تضاد میان دوست و دشمن و سرپوش نهادن بر آن، حل قاطعانه آن را توصیه می کند:
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:
«با دوستان بسازیم، بر دشمنان بتازیم!»
6
·
مینا اسدی تضاد میان دوست
و دشمن را ـ قبل از همه ـ تضادی عینی می داند که باید دیر یا زود حل شود تا رستگاری
نسبی امکان پذیر گردد:
·
مینا اسدی راه حل
کنسرواتیو و سازش طلبانه حافظ را با راه حلی انقلابی و مبارزاتی جایگزین می سازد.
·
اما دلیل ناتوانی بنی بشر
در تمیز دوست از دشمن چیست؟
·
چرا حریف شکوه از آن دارد
که تمیز دوست از دشمن امروزه دشوار است؟
7
سگ خفته بر گور چوپان
·
برای تمیز دوست از دشمن
باید ـ قبل از همه ـ خود را شناخت.
·
فقط بشرط خودشناسی می توان
میان دوست و دشمن مرزبندی کرد.
·
فرق انسان با حیوان هم
همین جا ست:
·
حیوان از خودشناسی محروم
است و به همین دلیل معنی رابطه را نمی داند، رابطه هم برقرار نمی کند.
·
در بهترین حالت وابسته کسی
می شود.
·
وابستگی اما رابطه نیست.
·
برای اینکه رابطه همیشه دو طرفه
و متقابل است.
·
وابستگی اما یکطرفه است.
·
سگ به عنوان مثال، مولکول های
پراکنده از اندام فردی را بو می کند و مادام العمر به دنبالش می دود.
·
بسان معتادی که وابسته
ماده مخدری می شود.
·
امری مطلقا بی نیاز از شناخت
و شعور.
8
·
علاوه بر این برای تمیز
دوست از دشمن و برای شناخت هر چیز از خرد و کلان به ساز و برگ شناخت نیاز هست:
·
به هنر تفکر مفهومی نیاز
هست.
·
کسی که قادر به تفکر مفهومی
نباشد، فقط می تواند فکر کند که می تواند فکر کند.
·
تفکر در قاموس کانت ـ رسول
روشنگری ـ یعنی تفکر مفهومی و لاغیر.
·
برای تفکر مفهومی اما باید
با مفاهیم آشنا شد و با کاربست دیالک تیکی مفاهیم.
·
خرد اندیشنده همین است:
·
آموزش پیگیر مفاهیم فلسفی و تمرین و آموزش کاربست دیالک
تیکی آنها.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر