۱۳۹۲ دی ۲۵, چهارشنبه

نقل قول هائی از این و آن (59)



سرچشمه:
صفحه فیسبوک احمد رضائی
گاف سنگزاد
پیشکش به هادی کاف 
که ما را با مفاهیم آشنا ساخت.

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:
«با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»

·        از همین «مشکل» حریف می توان دریافت که او محتوای ایدئولوژیکی  بیت معروف خواجه شیراز را اصلا نفهمیده است. 

·        چرا و به چه دلیل ما به این نتیجه می رسیم؟

1
·        برای اینکه محتوای ایدئولوژیکی این بیت خواجه انکار تضاد میان دوست و دشمن است.
·        برای اینکه فرمان اخلاقی خواجه، برقراری آتش بس طبقاتی و گذاشتن علامت تساوی میان دوست و دشمن است.

·        چرا و به چه دلیل؟

2
·        برای پاسخ به این پرسش باید این بیت را معنی کنیم:
·        به فرمان اخلاقی خواجه باید نسبت به دوستان مروت داشت و نسبت به دشمنان مدارا.

3
·        مروت یعنی جوانمردی، مردانگی و نرمدلی
·        مدارا یعنی نرمی کردن، ملاطفت و نیکویی کردن.
·         نسبت به‌ کسی ‌لطف ومهربانی‌کردن
·        (فرهنگ واژگان فارسی)  

·        وقتی قرار باشد که دوست و دشمن را مشمول لطف خود کنیم، تمیز آندو از یکدیگر به چه دردی خواهد خورد؟

4

·        شاعر دیگری  حتی پا فراتر می نهد و به استدلال و اثبات تئوریکی رهنمود خواجه می پردازد:

مدارا خرد را برادر بود
خرد بر سر دانش افسر بود

·        شاعر در این بیت، برای اثبات حقانیت نظری خواجه، میان خرد و مدارا علامت تساوی می گذارد و عملا مدارا را مبتنی بر خرد جا می زند.
·        بدین طریق و ترفند هر اهل مدارائی به درجه و مقام خردمندی ارتقا می یابد و هر مبارزی به درجه کله خری.

5

·        شاعر دیگری به نام مینا اسدی اما آسایش دو گیتی را در چیزی کاملا متضاد با خواجه می داند و به جای ماستمالی تضاد میان دوست و دشمن و سرپوش نهادن بر آن، حل قاطعانه آن را توصیه می کند:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:
«با دوستان بسازیم، بر دشمنان بتازیم!»

6
·        مینا اسدی تضاد میان دوست و دشمن را ـ قبل از همه ـ تضادی عینی می داند که باید دیر یا زود حل شود تا رستگاری نسبی امکان پذیر گردد:
·        مینا اسدی راه حل کنسرواتیو و سازش طلبانه حافظ را با راه حلی انقلابی و مبارزاتی جایگزین می سازد.

·        اما دلیل ناتوانی بنی بشر در تمیز دوست از دشمن چیست؟
·        چرا حریف شکوه از آن دارد که تمیز دوست از دشمن امروزه دشوار است؟

7
سگ خفته بر گور چوپان

·        برای تمیز دوست از دشمن باید ـ قبل از همه ـ خود را شناخت.
·        فقط بشرط خودشناسی می توان میان دوست و دشمن مرزبندی کرد.

·        فرق انسان با حیوان هم همین جا ست:
·        حیوان از خودشناسی محروم است و به همین دلیل معنی رابطه را نمی داند، رابطه هم برقرار نمی کند.
·        در بهترین حالت وابسته کسی می شود.

·        وابستگی اما رابطه نیست.
·        برای اینکه رابطه همیشه دو طرفه و متقابل است.
·        وابستگی اما یکطرفه است.

·        سگ به عنوان مثال، مولکول های پراکنده از اندام فردی را بو می کند و مادام العمر به دنبالش می دود.
·        بسان معتادی که وابسته ماده مخدری می شود.
·        امری مطلقا بی نیاز از شناخت و شعور.

8

·        علاوه بر این برای تمیز دوست از دشمن و برای شناخت هر چیز از خرد و کلان به ساز و برگ شناخت نیاز هست:
·        به هنر تفکر مفهومی نیاز هست.

·        کسی که قادر به تفکر مفهومی نباشد، فقط می تواند فکر کند که می تواند فکر کند.
·        تفکر در قاموس کانت ـ رسول روشنگری ـ یعنی تفکر مفهومی و لاغیر.

·        برای تفکر مفهومی اما باید با  مفاهیم آشنا شد و با کاربست  دیالک تیکی مفاهیم.

·        خرد اندیشنده همین است:
·        آموزش  پیگیر مفاهیم فلسفی و تمرین و آموزش کاربست دیالک تیکی آنها.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر