سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)
آرش کمانگیر
(شنبه 23 اسفند 1337)
تحلیلی از شین میم شین
پیر مرد ـ اندوهگین ـ دستی به دیگر دست می
سایید
از میان دره های دور، گرگی خسته می نالید
برف روی برف می بارید
باد بالش را به پشت شیشه می مالید.
·
در این بند شعر سیاوش، کشف فسون گمشده و اعلام
اولتیماتوم مبتنی بر فسون از سوی دشمن، کلیه قوای طبیعی و اجتماعی را برمی انگیزد.
·
در نتیجه رشته نامرئی ئی از دلهره و اندوه، عناصر مهم هستی
طبیعی و اجتماعی را به هم گره می زند و زمینه پسیکولوژیکی لازم را برای تبیین نحوه
ی تشکیل حماسه فراهم می آورد:
1
پیر مرد ـ اندوهگین ـ دستی به دیگر دست می
سایید.
·
اولین عنصر که به اولتیماتوم دشمن واکنش عملی و پسیکولوژیکی
نشان می دهد، پیرمرد اندوهگین است که سمبل خلق مغلوب و ضمنا راوی حماسه است.
·
دست ساییدن بر دست نشانه دلهره و اندوه و تأمل و چاره اندیشی
است.
·
توالی واژه های حاوی حرف دال، بویژه سه واژه «دستی»، «دیگر»
و «دست»، زیبائی فرمال خاصی را به این مصراع شعر می بخشد.
2
از میان دره های دور، گرگی خسته می نالید.
·
دومین عنصری که به اولتیماتوم دشمن واکنش نشان می دهد،
طبیعت مادر در هیئت گرگی خسته و زوزه کش از میان دره های دور است.
·
وقتی در بخش پیشین از وحدت کل هستی در این بند شعر سخن
رفت، منظور همین بود.
·
در فلسفه سیاوش، طبیعت مادر نسبت به وضع و حال جفت دیالک
تیکی خود، یعنی انسان بی تفاوت نیست و لذا نسبت به دلهره و اندوه او واکنش نشان می
دهد.
·
در این مصراع شعر نیز حرف دال در سه واژه حامل زیبائی فرمال
خاصی است.
·
اگر ما به جای سیاوش بودیم، به جای «از میان دره های دور»
از «از درون دره های دور» استفاده می کردیم تا زیبائی فرمال شعر تقویت شود.
·
سیاوش از این حقیقت امر فرمال بیشک خبر داشته است.
·
اما احتمالا به دلیلی عینی و تجربی، این فرم فرمولبندی
را برگزیده است:
·
دلیل عینی و تجربی سیاوش احتمالا این بوده که گرگ ها
برای فزونتر ساختن برد ناله خود نه از درون دره ها، بلکه از جاهای بلندتر بهره برمی
گیرند.
·
به همین دلیل هم شاید سیاوش از مفهوم «از میان دره های
دور» استفاده کرده است.
3
برف روی برف می بارید
·
واکنش دیگر طبیعت مادر به اولتیماتوم دشمن بارش بی بند
برف بر روی برف است.
·
بارش برف همراه با وزش باد و بوران و سرما در عین حال
نشانه های خشم و پرخاش طبیعت مادر اند.
·
در این مصراع شعر، حرف «ب» در واژه های مختلف حامل
زیبائی فرمال دیگری است.
4
باد بالش را به پشت شیشه می مالید.
·
در این مصراع، واکنش سرشته به خشم و پرخاش طبیعت به
اولتیماتوم دشمن از طریق باد نشان داده می شود:
·
باد بسان پرنده ای برآشفته، بال بر پشت شیشه می مالد.
·
مالیدن بال بر پشت شیشه از سوی باد شاید به نیت برف روبی
از شیشه های پنجره و وسعت بخشیدن به میدان دید سکنه کلبه باشد.
·
بزعم سیاوش، طبیعت در این صورت می خواهد که انسان در
اتخاذ تصمیم از میدان دید وسیعتر برخوردار باشد.
·
بال مالیدن بر پشت کسی اما از سوی دیگر به معنی اعلام
حمایت از او و ابراز همبستگی و همدردی با او ست.
·
باد در این صورت نیز منادی حمایت طبیعت مادر از انسان دردمند
گرفتار در مصاف با دشمن است.
5
«صبح می آمد»، پیر مرد ـ آرام ـ کرد آغاز
«پیش روی لشکر
دشمن، سپاه دوست، دشت نه دریایی از سرباز»
·
سیاوش پس از تصویر جو پسیکولوژیکی حاکم، از قول پیر مرد به
نقل حماسه ادامه می دهد:
·
او از نزدیکی سپاه سحر خبر می دهد و از جبهه نبرد خلق با
خصم.
·
از رویاروئی دو لشکر.
·
ضمنا سپاه دوست را به دریائی از سرباز تشبیه می کند که
یادآور سپاه لایتناهی توده است.
6
آسمان الماس اخترهای خود را داده بود از دست
بی نفس می شد سیاهی دردهان صبح
باد پر می ریخت روی دشت باز دامن البرز
·
در این بند شعر سیاوش، به زوال ناگزیر شب و تضعیف سیاهی
در جنگ با روز و روشنائی اشاره می رود.
·
منظور سیاوش از مفهوم «پر ریختن باد» احتمالا گسترش
انوار آفتاب صبحگاهی بر روی دشت باز دامن البرز است.
·
سیاوش محیط زیست حاکم را به مثابه فرم و قالب، تصور و
تصویر می کند، تا محتوای حوادث را در پیوند دیالک تیکی با آن توصیف کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر