پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور
دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۱
· پوزیتیویسم، جریان ایدئالیستی ـ ذهنی و ماهیتا اگنوستیسیستی
فلسفه بورژوائی در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی بوده است.
۲
· نام «پوزیتیویسم»
ـ به معنای محدود کلمه ـ برای نامیدن موضعگیری اساسی معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی ئی به کار می رود که تنها دسترس پذیرها یعنی حقایق امور «مثبت»
(قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.
۳
· این حقایق امور «مثبت» را ما تنها به مثابه انبوهی از احساس ها (به مثابه تنوعی از ادراکات حسی) به دست می آوریم که حاوی
قاعده مندی های معینی باشند.
۴
· جهان عینی ـ واقعی خارجی اما دسترس پذیر نیست.
· برای اینکه در احساس های ما نشانه ای از آن به
مثابه جهان
عینی ـ واقعی وجود ندارد.
۵
· پوزیتیویسم مسئله اساسی فلسفه
را «مسئله نما» تلقی می کند.
· (مسئله اساسی فلسفه عبارت است از مسئله مربوط به رابطه ماده (طبیعت،
وجود) و شعور (روح، تفکر).
· مسئله اساسی فلسفه عالی ترین مسئله فلسفه است که تقسیم بندی سیستم
ها و نگرش های فلسفی به دو جریان اصلی ماتریالیسم و
ایدئالیسم و حل بنیادی کلیه مسائل مهم فلسفی وابسته به پاسخی است که
بدان داده می شود.
· مترجم)
۶
· پوزیتیویسم به دو دسته تقسیم بندی می شود:
الف
· پوزیتیویسم کهنه
ب
· پوزیتیویسم نوین و مدرن معروف به نئوپوزیتیویسم.
۷
آگوست کومته
(۱۷۹۸
ـ ۱۸۵۷)
ریاضی دان، فیلسوف،
منتقد مذهب، از بنیانگذاران جامعه شناسی
· مؤسس پوزیتیویسم
کهنه کومته نام داشته است.
· (پوزیتیویسم
فرانسوی)
۸
· در آثار کومته
ـ اصولا ـ کلیه عناصر پوزیتیویسم مدرن
موجودند.
۹
· کومته خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق امور،
«مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و
مسئله بود و ماهیت و علت دسترس پذیرها را
مسئله ای بی ثمر می نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.
· مراجعه کنید به پدیده
و ماهیت
۱۰
· کومته بر این مبنا، قانون سه
مرحله ای خود را وضع می کند:
۱۱
· «هر شاخه شناخت ما از سه مرحله مختلف به ترتیب زیر
می گذرد:
الف
· مرحله تئولوژیکی (فقهی) و یا فرضی.
ب
· مرحله متافیزیکی و یا انتزاعی.
پ
· مرحله علمی و یا مثبت.»
۱۲
· مرحله علمی و یا مثبت را کومته مرحله انسانی واقعی می نامد و قصد تأسیس آن
را دارد.
۱۳
· قانون سه مرحله ای در موارد زیر اعتبار دارد:
الف
· در مورد توسعه علم به طور کلی.
ب
· درمورد توسعه هر رشته علمی
پ
· و بالاخره در مورد توسعه هر فرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر