۱۳۹۸ آبان ۱۹, یکشنبه

نئوپوزیتیویسم (پوزیتیویسم و نئوپوزیتیویسم) (۱)


 پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
 شین میم شین
       
۱
·      پوزیتیویسم، جریان ایدئالیستی ـ ذهنی و ماهیتا اگنوستیسیستی فلسفه بورژوائی در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی بوده است.

۲
·      نام «پوزیتیویسم» ـ به معنای محدود کلمه ـ برای نامیدن موضعگیری اساسی معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی ئی به کار می رود که تنها دسترس پذیرها یعنی حقایق امور «مثبت» (قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.

۳
·      این حقایق امور «مثبت» را ما تنها به مثابه  انبوهی از احساس ها (به مثابه  تنوعی از ادراکات حسی) به دست می آوریم که حاوی قاعده مندی های معینی باشند.  

۴
·      جهان عینی ـ واقعی خارجی اما دسترس پذیر نیست.
·      برای اینکه در احساس های ما نشانه ای از آن به مثابه  جهان عینی ـ واقعی وجود ندارد.

۵
·      پوزیتیویسم مسئله اساسی فلسفه را «مسئله نما»  تلقی می کند.

·      (مسئله اساسی فلسفه عبارت است از مسئله مربوط به رابطه ماده (طبیعت، وجود) و شعور (روح، تفکر).
·      مسئله اساسی فلسفه عالی ترین مسئله فلسفه است که تقسیم بندی سیستم ها و نگرش های فلسفی به دو جریان اصلی ماتریالیسم و ایدئالیسم و حل بنیادی کلیه مسائل مهم فلسفی وابسته به پاسخی است که بدان داده می شود.
·      مترجم)

۶
·      پوزیتیویسم به دو دسته تقسیم بندی می شود:

الف
·      پوزیتیویسم کهنه   
ب
·      پوزیتیویسم نوین و مدرن معروف به نئوپوزیتیویسم.

۷

آگوست کومته
(۱۷۹۸ ـ ۱۸۵۷)
ریاضی دان، فیلسوف، منتقد مذهب، از بنیانگذاران جامعه شناسی

·      مؤسس پوزیتیویسم کهنه کومته نام داشته است.
·      (پوزیتیویسم فرانسوی)

۸
·      در آثار کومته ـ اصولا ـ کلیه عناصر پوزیتیویسم مدرن موجودند.

۹
·      کومته خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق امور، «مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و مسئله بود و ماهیت و علت دسترس پذیرها را مسئله ای بی ثمر می نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.

·      مراجعه کنید به پدیده و ماهیت  

۱۰
·      کومته بر این مبنا، قانون سه مرحله ای خود را وضع می کند:

۱۱
·      «هر شاخه شناخت ما از سه مرحله مختلف به ترتیب زیر می گذرد:

الف
·      مرحله تئولوژیکی (فقهی) و یا فرضی.

ب
·      مرحله متافیزیکی و یا انتزاعی.

پ
·      مرحله علمی و یا مثبت.»

۱۲
·      مرحله علمی و یا مثبت را کومته مرحله انسانی واقعی می نامد و قصد تأسیس آن را دارد.

۱۳
·      قانون سه مرحله ای در موارد زیر اعتبار دارد:

الف
·      در مورد توسعه علم به طور  کلی.

ب
·      درمورد توسعه هر رشته علمی

پ
·      و بالاخره در مورد توسعه هر فرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر