۱۳۹۸ مهر ۲۴, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۷۵)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

 
اخلاق
ادامه

۱۴
·    انسان ها محتوای هنجارها و فرامین اخلاقی خود را بنا بر منافع اقتصادی و طبقاتی خود پدید می آورند.
·    یعنی از مناسبات جامعه ای (اجتماعی) خود پدید می آورند.
·    مناسباتی که نهایتا به طرز اقتصادی تعیین شده اند.

۱۵
·    به همین دلیل در حیات جامعه ای (اجتماعی) عملی، فرامین اخلاقی و نگرش های اخلاقی ابدی و فراجامعه ای (ماورای اجتماعی) وجود ندارد.

۱۶
·    اخلاق به ندرت از نیات سوبژکتیو صرف نشئت می گیرد.

۱۷
·    این درک فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی، نه فقط توضیح علمی پدیده های اخلاقی را و توسعه تاریخی آنها را امکان پذیر می سازد، بلکه علاوه بر آن، ارزیابی علمی ـ تاریخی سیستم های اخلاقی و نقد سیستم های اخلاقی را و به ویژه، اثبات علمی ـ تاریخی اخلاق پرولتری ـ انقلابی را و اخلاق جامعه سوسیالیستی را نیز امکان پذیر می سازد.

۱۸
·    طبقه کارگر انقلابی اخلاق نوینی فراهم می آورد که مبتنی بر نکات زیر است:

الف
·    مبتنی است برنگرش علمی بر جریان توسعه جامعه ای (اجتماعی)

ب
·    مبتنی است بر نقش تاریخی ـ جهانی طبقه کارگر به مثابه گورکن کاپیتالیسم و بانی جامعه سوسیالیستی نوین بنا بر آماج ها و وظایف مبارزه طبقه کارگر.

۱۹
·    اصول بنیادی این اخلاق به شرح زیرند:

الف
·    انترناسیونالیسم سوسیالیستی

ب
·    همبستگی با مبارزات زحمتکشان

پ
·    همبستگی با مبارزه رهایی بخش خلق ها

ت
·    احساس مسئولیت هر فرد نسبت به الزامات  مبارزه طبقه کارگر

ث
·    انضباط پرولتری مبتنی بر رسالت تاریخی ـ جهانی طبقه کارگر

ج
·     سانترالیسم دموکراتیک به مثابه اصل بنیادی کردوکار سازمانی در مبارزه طبقاتی

ح
·     کلکتیویسم

۲۰
·    اخلاق پرولتری ـ انقلابی با اخلاق حاکم در جامعه کاپیتالیستی در تضاد حاد قرار دارد.

۲۱
·    اخلاق پرولتری ـ انقلابی ضمنا اصول مترقی و انقلابی و هومانیستی موجود در تاریخ  اخلاق را تقبل می کند و با الزامات مبارزه در راه جامعه سوسیالیستی پیوند می دهد.
·    الزامات مبارزاتی ئی که در آنها این اصول می توانند جامه عمل بپوشند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر