پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
انگیزش
(موتیواسیون)
ادامه
۶۴
·
عمل اجتماعی فردی نتیجه بازتاب و حلاجی محیط زیست اجتماعی و
تغییر آن در فرم آماجگزاری و انگیزش آگاهانه و تکانه های ارادی درخور است.
۶۵
·
انگیزه های مشخص در اثرگذاری دیالک تیکی مشترک (همه با هم)
عوامل مختلف زیر تشکیل می شوند:
الف
·
نگرش ها، آرزوها و تمایلات توسعه یافته در انسان، به صورت
حوایج و منافع فردی که او به آنها وقوف پیدا کرده است، به صورت خصلت (کاراکتر) و
ساختار روانی او همراه با مناسبات، مطالبات و شرایط واقعیت اجتماعی انعکاس یافته
در تحول عملی محیط زیست وارد صحنه می شوند.
ب
·
در چالش میان شرایط سوبژکتیو درونی و نسبتا ثابت که بخش
عمده شان انگیزش های بنیادی اجتماعا کسب شده اند و شرایط جامعه ای عینی مادی و
فکری انعکاس یافته، انگیزش معینی برای عمل هر فرد در جامعه و کلکتیو رشد می کند.
۶۶
·
تشکیل انگیزه را با هیچکدام از طرق زیر نمی توان توضیح علمی
داد:
۱
·
نه با مدل های تحریک ـ واکنش پوزیتیویستی ـ بی هیویوریستی
(رفتارشناسی)
۲
·
نه با اصل تعادل تئوری هومواوستازه
۳
·
نه با تئوری انطباق فونکسیونالیستی
۴
·
نه با آموزه غریزی بیولوژیکی
۵
·
نه با تئوری های آنتروپولوژی فلسفی
۶
·
نه با جامعه شناسی فهمنده
۶۷
·
تئوری انگیزش علمی را تنها در چارچوب درک مارکسیستی ـ
لنینیستی از انسان می توان توسعه داد.
۶۸
·
آغازگاه درک
مارکسیستی ـ لنینیستی از انسان، عبارت است از تئوری ماتریالیستی ـ تاریخی
(ماتریالیسم تاریخی) راجع به ماهیت و تعینیت (دترمینیته) رفتار انسانی که به مثابه
محتوای زنده سوبژکت ـ اوبژکت به واسطه مناسبات جامعه ای و قبل از همه مناسبات مادی
قابل توضیح است.
۶۹
·
انگیزش را باید به مثابه گشتاوری (ممانی) از اکتیویته
آگاهانه، محیط زیست دگرگونساز و خوددگرگونساز انسان درک کرد.
۷۰
·
انگیزه ها همیشه حاوی آماجی اند.
۷۱
·
انگیزه ها همیشه نیتی در پی دارند.
·
هدفی در پی دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر