۱۳۹۸ آبان ۴, شنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۴۹)

 
جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
باشد روزی که آب و‌ نان به شرط ندهند و بیداد از دهان دادگری سخن نگوید و دانش، مرد و زن نشناسد."
بهرام بیضایی - پرده نئی

۱
این جملات بیضایی
به
چه معنی اند؟

۲
منظور از دادن مشروط آب و نان چیست؟

۳
دهنده ی اب و نان
کیست؟

۴
آب و نان
قبل از توزیع
تولید می شود.

۵
مولد اب و نان
توده مولد و زحمتکش است.

۶
بیضایی بسان آدم های عقب مانده حرف می زند
تا
آدم های عقب مانده از قافله فکر و فرهنگ
خیال کنند که او حرف های خیلی خیلی مهمی می زند.

۷
منظور از سخنگویی بیداد از دهان دادگر چیست؟

۸
منظور سخنگویی بیدادگر از دهان دادگر است؟

۹
منظور دادگر باطنا بیدادگر است؟

۱۰
چرا بیضایی صریح و روشن حرف نمی زند؟

۱۱
منظور از بی اعتنایی دانش به زن و مرد چیست؟
دانش که سوبژکت نیست تا نسبت به کسی بی اعتنا باشد.

۱۲
این جملات مبهم را می توان هزار جور تفسیر کرد.

۱۳
پیش به سوی تمرین و آموزش تکلم و تفکر و تحریر درست
به عوض عوامفریبی از طریق مبهم گویی
 
تفاوت تحلیل با توهین

۱
به نظر ایرانی جماعت
هر انتقادی ازهر کسی
توهین به او ست.

۲
بی انکه
حضرات
قادر به تمیز تحلیل از توهین باشند.
بی آنکه خود از توهین به روشنگر
پرهیز ورزند.

۳
یکی از دلایل این تصور باطل
در صورت حسن نیت
بی خبری از مفاهیم (خریت) است.

۴
به نظر حضرات
خر
فحش واژه است.

۵
ولی سرمایه دار و یا فئودال و یا اعیان و اشراف
فخر واژه.

۶
خر
گفتن به خر به نظر حضرات توهین به خر است.
با پوزش از خر که خر نیست.

۷
ما بخشی از سخنرانی های حریف را تحلیل کرده ایم.

۸
مثال:
حریف میگه:
ما از سرشت ویژه ایم.

۹
این جفنگ
اگر عرعر نیست
چیست؟

۱۰
ضمنا
بورژوازی
دیری است که به تجلیل از حریف
می پردازد.

۱۱
نماینده اولیگارشی در کشور حریف
از
حریف به عنوان رهبری بزرگ
تجلیل به عمل می آورد
و
به تخریب کس دیگر
کمر برمی بندد.

۱۲
کتابی در امریکا منتشر شده که جنایات چندین ده میلیونی کذایی سابق حریف
به
۷۰۰ هزار نفر تقلیل یافته است.

۱۳
این کتاب را عمویی
ترجمه کرده و راه تو ـ «ده» منتشر کرده است.

۱۴
ضمنا
نظر این و ان راجع به کسی و یا چیزی
برای خوداندیشان که معیار نیست.

۱۵
خوداندیشان
آنقدر رشد کرده اند که هر کس و هر چیز را
زیر ذره بین تحلیل دیالک تیکی بگذارند
و
مستقلانه بسنجند.

۱۶
یکی از مهمترین دلایل شکست سوسیالیسم
حریفیسم
است.

۱۷
ضمنا
اگر کسی دنبال حقیقت عینی باشد
افکار را می چسبد و نه افراد را
 
طبقه حاکمه انگل استثمارگر و مبارزه در آن واحد در چندین سنگر

۱
عخبار شب
سایت سیاسی راست است.

۲
ضمنا
من ـ زور از چپ چیست؟

۳
بر اساس چه معیار عینی و علمی می توان میان چپ و راست
تفاوت گذاشت؟

۴
حزب چپ واقعا چپ است؟

۵
عخبار شب را باید در ایینه عیران دیروز دید.

۶
بورژوازی انواع و اقسام متنوعی از سایت ها را تشکیل می دهد
تا طیف اجتماعی الوان معینی را مانی پولیزه کند

۷
حتی در رسانه ها
برای سنین مختلف
سایت مختلف تشکیل می دهد
چه رسد برای طبقات و اقشار اجتماعی مختلف
 
عجب تحلیلی

در جهان تصویری از استالین کشیدن به شکل خونخوارترین هیولا ولی در این فیلم و صحنه های کوتاه و زیبا کاملا مشخص است که او چقدر رهبر خاکی و مدرمی (مردمی) ای بوده.
سربازان جلوی او راه میروند در کنار او دست در جیب شلوارشان سیگار میکشند و سیگار را جلوی پای استالین خاموش میکنند، حالت و رفتارهای کسانی که در کنار استالین در این فیلم دیده میشوند نشاندهنده مردمی بودن او و دروغ بودن داستانها ردباره او...
درود به استالین و ارتش سرخش که جهان را و انسانیت را نجات دادن
حریف

۱
معیار حقیقت احکام چیست؟

۲
به قول خواجه شیراز
و کارل مارکس
معیار حقیقت
تجربه (پراتیک، عمل، آزمایش ...)
است.

خوش بود
گر محک تجربه اید به میان

تا سیه روی شود
هر که در او غش باشد.

۳
برای ارزیابی استالین و هر کس دیگر
باید
اعمال و افکار او
را
زیر ذره بین تحلیل قرار داد
و
نه
فیلم های تهیه شده برای خرپروری را

۴
استالین همان خریت ها و خطاهای خطیر را مرتکب شده که حزب توده تحت رهبری کیانوری مرتکب شده است
و
برای هر دو بسیار گران تمام شده است.

۵
استالین به لحاظ خریت
مثل کیانوری بوده است.

۶
استالین بی خبر از الفبای مارکسیسم بوده است
درست بسان کیانوری

۷
مراجعه کنید به استالینیسم و تحلیل لاطائلات استالین
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
سالگرد ⁧‫قتل احمد ميرعلايي‌‬⁩ است

احمد میرعلایی از مترجمانی است که برای نخستین بار فارسی زبانان را با نویسندگان بزرگی همچون بورخس، میلان کوندرا، اکتاویو پاز، گراهام گرین و ویلیام گولدینگ آشنا کرده‌است. او طبع و ذوق فراوانی در ترجمه شعر داشت و ترجمه کتابهای سنگ آفتاب سرودهٔ اوکتاویو پاز و ایکور سرودهٔ گاوین بنتاک را می‌توان از بهترین آثار او در زمینه ترجمه شعر به شمار آورد.

۱
فوندامنتالیسم
بسان فاشیسم
مظهر خریت و خردستیزی است.

۲
کسانی که در ترورهای عیان و نهان این اجامر فوندامنتالیست و فاشیست و آنارشیست و آوانتوریست از بین رفته اند
به لحاظ جهان بینی تفاوت تعیین کننده ای با آنها نداشته اند

۳
مثلا کتاب هایی که حریف ترجمه کرده
چه بسا
چیزی جز تبلیغ خریت و خرافه در فرم اثر هنری نبوده اند.

۴
بدبختی خریت و خردستیزی
عجز از تشخیص «هر» از «بر»
و
سوء ظن بر «هر» و «بر»
و
ترور بر پایه سوء ظن بر «هر» و «بر»
بوده
است.

۵
امتحانش مجانی است:
شما پاراگراف هایی از همین کتب
منتشر کنید تا ما تحلیل کنیم
و
ببینید که محتوای آنها چیست.

۶
۹۹ در صد عرصه های تشکیل شعور
چه عرصه های فقهی، چه فلسفی و چه هنری
از
هزاران سال
در انحصار اعضای طبقات حاکمه برده دار و فئودال و بورژوازی است.

۷
حتی آثار منتشره از سوی احزاب کمونیست
چه بسا فئودالی اند

۸
فقط باید تحلیل شوند
تا
ماهیت طبقاتی شان معلوم شود.

۹
درد بی درمان این است
که
کسی در پی حقیقت نیست.

۱۰
همه
به هر بهانه ای
به عوام فریبی مشغولند
و
خرمن احسنت و مرحبای عوام الناس به اصطلاح تحصیلکرده شیک پوش تهی مغز را درو می کنند.
 

به کجای این طویله می توان آویخت پالان را؟

سعدی 
 
شمع بخواهد نشست
بازنشین ای غلام
روی تو دیدن به صبح
روز نماید تمام

مطرب یاران برفت ساقی مستان بخفت
شاهد ما برقرار مجلس ما بردوام

بلبل باغ سرای صبح نشان می‌دهد
وز در ایوان بخاست بانگ خروسان بام

ما به تو پرداختیم
خانه و هرچ اندر او ست
هر چه پسند شما ست
بر همه عالم حرام

خواهی ام آزاد کن
خواه قویتر ببند
مثل تو
صیاد
را
کس نگریزد ز دام

هر که در آتش نرفت بی‌خبر از سوز ما ست
سوخته داند که چیست پختن سودای خام

اولم اندیشه بود تا نشود نام زشت
فارغم اکنون ز سنگ
چون بشکستند جام

سعدی اگر نام و ننگ در سر او شد چه شد
مرد ره عشق نیست که‌ اش غم ننگ است و نام

پایان

۱
با خواندن و شنیدن این جور عشعار (عشعار غلط لملایی نیست، چیست؟) شیخ شیراز
بوده
که
کسروی
روشنگر شهید
از کوره به در می شد.

۲
غلام یعنی
پسر خردسال
پسری‌ که‌ موی‌ پشت‌ لبش‌دمیده‌ باشد.

۳
این زباله شعر ها
را
ملت بخت برگشته طویله جماران
هر رزو هزاران بار با صدای زیبای این و آن
می شنوند.

۴
بی دلیل نیست که مردهای طویله
مرد نیستند
یا
مفعول الدوله دیلمی
اند
و
یا
بچه باز حرفه ای اند.

۵
آدم حالش به هم می خورد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر