پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین
۸
· کلیسای کاتولیک همیشه با موضعگیری های مکرر خود
توسعه فلسفه کاتولیکی را تحت تأثیر قرار می دهد.
۹
· حتی درانسیکلیکا اترنی پارتیس (سال ۱۸۷۹ میلادی)
تومیسم بخصوص توصیه می شود و علنا به عنوان فلسفه رسمی کلیسا قلمداد می شود.
۱۰
· تعلیمات لئو سیزدهم
تأکید می ورزد که «پادشاه اسکولاستیک» توماس فون
اکوین است که در او عقل «به بلندترین قله کمال بشری» رسیده است و دیگر
کسی را یارای صعود فراتر از آن نیست.
۱۱
· موضعگیری های بعدی، اغلب در رابطه با اقدامات
تقویتی (مثلا انتشار اکوینات ها و بنیانگذاری آکادمی های تومیستی و غیره) همین
سمتگیری را دارند.
۱۲
· کلیسای کاتولیک بخش معینی از فلسفه آنها را مورد
تأیید قرار می داد ولی تأکید می کرد که نوسازی را تنها به معنای تومیسم ترجیح می
دهد.
· (موتو
پروپریو ۱۹۱۰ میلادی، قانون نامه کلیسا ۱۳۶۶ میلادی، کونستیتوسیو اپوستولیکا ۱۹۳۱
میلادی، هومانی گنریس ۱۹۵۰ میلادی )
۱۳
· در قرن نوزدهم، نئوتومیسم همانند نئواسکولاستیک به
طور کلی مشغله صرف کلیسای کاتولیک بود و حتی در نقطه عطف قرن هنوز نفوذ قابل توجهی
در فلسفه بورژوائی واپسین داشت.
۱۴
· به نئوتومیسم یا اصلا کسی اعتنائی نمی کرد و یا
به عنوان تعلیمات دینی ناسازگار با توسعه علمی و فرهنگی رد می شد.
۱۵
· با گذار از سرمایه داری رقابت آزاد به امپریالیسم
(سرمایه داری انحصاری) اما وضع عوض شد.
۱۶
· هرچه بیشتر کاتولیسیسم با توسعه بورژوائی به
سازش پرداخت و کلیسای کاتولیک به تکیه گاه ایدئولوژیکی مهم سیستم سرمایه داری بدل
شد، به همان اندازه هم نفوذ نئوتومیسم افزایش یافت.
۱۷
· نئوتومیسم به ویژه بعد از جنگ جهانی اول و دوم اهمیت هرچه بیشتری
کسب کرد و به یکی از معتبرترین جریانات فلسفه بورژوائی مبدل گردید.
۱۸
· افزایش اعتبار نئوتومیسم بعد از جنگ جهانی دوم
با سلطه دراز مدت احزاب مسیحی در گروهی از کشورهای سرمایه داری و با موضعگیری
ارتجاعی افراطی کلیسای کاتولیک تحت رهبری پاپ پیوس
دوازدهم و حمایت فعال از مبارزه بر ضد کشورهای سوسیالیستی و جهان بینی مارکسیستی در
پیوند تنگاتنگ قرار داشت.
۱۹
· نئوتومیسم در حال حاضر در فلسفه بورژوائی مقام
مهمی دارد.
۲۰
· نئوتومیسم مراکز آموزشی بیشماری را در اختیار
دارد.
· از ان جمله اند:
الف
· انستیتوی فلسفه در دانشگاه لوون
ب
· انگلیکوم در روم
پ
· انستیتوی کاتولیکی پاریس
ت
· دانشگاه کاتولیکی میلان
ث
· دانشگاه کاتولیکی فرایبورگ
ج
· دانشگاه کاتولیکی سویس.
۲۱
· نئوتومیسم دارای حداقل ۲۵ مجله
است
۲۲
· نئوتومیسم امکانات انتشاراتی وسیعی در اختیار
دارد
· بولتن تومیستی در سال ۱۹۵۰ میلادی سالانه ۵۰۰ انتشارات
جدید داشته است و نفوذش در دانشگاه
ها روز به روز افزایش می یابد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر