فریدون توللی
ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون
۱
آن
بت
که
به
ما
آیه تعظیم
همی خواند
از
بتکده کندیم
و
فکندیم
و
شکستیم
خاموشی ما
زاده بی بال وپری
نیست
ما
نیز
اگر
پای دهد
صاحب دستیم
سؤال
این بود
که
چرا
در
دین اسلام
بر
خلاف یهودیت و مسیحیت
خدا
با
رسول اکرم
به
طور غیر مستقیم و با واسطه
رابطه برقرار می کند؟
برای پیدا کردن پاسخ
به
این پرسش،
باید
به
مقایسه موسی و عیسی و محمد
پرداخت:
الف
موسی
پیامبر قوم یهود
است
و
مکلف
به
رهایش قوم از بردگی فراعنه
است.
موسی
نه
بنده
است
و
نه
خداوند بنده
(ارباب بنده دار)
موسی
از سر تا پا
پیامبر
است
و
بس.
ب
عیسی
نه
بنده
است
و
نه
خداوند بنده.
عیسی
فرزند خدا
ست.
عیسی
حاوی و حامل روح خدا
ست.
عیسی
بی نیاز از خدا
اعجاز می کند.
مرده ها
را
زنده می کند،
زشت ها
را
زیبا.
عیسی
فراتر از پیامبر
است.
به
همین دلیل
به
مراتب
برتر از موسی
است
و
نیازی به واسطه
ندارد.
پ
حضرت محمد
اما
به
قول خودش
عبدالله
است
بنده الله
است.
بنده
است.
ضرورت واسطه
(جبرئیل)
همین جا ست:
تماس بی واسطه با بنده
در
شأن خداوند بنده
نیست.
حضرت محمد
اگرچه
در
حرف
بنده خدا
(عبد الله)
است،
ولی
در
حقیقت
خداوند بنده
است.
حضرت محمد
عالی ترین ارباب بنده دار و ضمنا ایده ئولوگ نظام بنده داری، نماینده اشرافیت بنده دار
است.
در
وجود حضرت محمد
طبقه و ایده ئولوگ
ذوب شده اند.
یک پای حضرت محمد
در
زیربنای اقتصادی
است
و
پای دیگرش
در
روبنای ایده ئولوژیکی
است.
۲
آن
بت
که
به
ما
آیه تعظیم
همی خواند
از
بتکده کندیم
و
فکندیم
و
شکستیم
بت توللی و امثالهم
بت سخنگو
بوده
و
آیات خود
را
شخصا
به
گوش بت پرستان
می رسانده است.
محتوای آیات بت سخنگو
تعظیم
(کرنش)
بود.
سؤال
این است
که
کرنش نسبت به چه اوتوریته ای؟
اکنون
دیالک تیک طبقه و ایده ئولوگ
به
شکل دیالک تیک طبقه حاکمه و بت بسط می یابد:
بت
کرنش
به
شاه
(عالی ترین نماینده طبقات حاکمه)
را
موعظه می کند.
۳
آن
بت
که
به
ما
آیه تعظیم
همی خواند
از
بتکده کندیم
و
فکندیم
و
شکستیم
شاعر و یاران
بت آیه تعظیم خوان
را
از
بتکده
می کنند،
زیر پا می افکنند
و
در هم می شکنند.
بت شکنی
به
معنی
ترک بت پرستی
است.
بت شکنی
به
معنی مخالفت با طبقه حاکمه و ایده ئولوژی و ایده ئولوگ طبقه حاکمه
است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر