۱۳۹۸ آبان ۱, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۷۸)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

انگیزش
(موتیواسیون)

۱۲
·    عمل آدمی به طور بی واسطه با قوای محرکه ذاتی انسان صورت می گیرد.

۱۳
·    این قوای محرکه ذاتی انسان، مؤلفه های عمل اند که به طور بی واسطه مؤثر می افتند.

۱۴
·    این قوای محرکه ذاتی انسان، خود تحت تأثیر تعین جامعه ای مستقیم و غیر مستقیم به اصطلاح مؤلفه های دیگر عمل قرار دارند.
·    این قوای محرکه ذاتی انسان، حلقه واسط میان این مؤلفه ها و رفتار کردوکاری محسوب می شوند.

۱۵
·    قوای محرکه عمل را باید به مثابه وحدت اکت های (کنش های) روحی (شعوری) آماجگزار و ارادی فهمید.

۱۶
·    در اینجا باید میان قوای محرکه آگاهانه و قوای محرکه ناخودآگاه تفاوت قایل شد.

۱۷
·    منظور از «ناخودآگاه» به معنی «خالی از شعور» بودن نیست.

۱۸
·    کلیه قوای محرکه عمل انسانی در شعور (روح) لنگر انداخته اند.

۱۹
·    کلیه قوای محرکه عمل انسانی پدیده های فکری و روانی اند.

۲۰
·    از این لحاظ، حوایج طبیعی ـ بیولوژیکی از قبیل گرسنگی، غرایز جنسی و غیره محرکه های عمل محسوب نمی شوند.
·    گرسنگی، غرایز جنسی و غیره فقط بنیان های ماهوی محرکه های عمل اند.

۲۱
·    قوای محرکه واقعی در آدمی، حوایج ارگانیکی او نیستند.

۲۲
·    قوای محرکه واقعی در آدمی، هدف سازی ها و اراده سازی های جامعتی او هستند که در مقابل حوایج ارگانیکی او استقلال کسب کرده اند.

·    (اصطلاح جامعتی را به تقلید از اصطلاح عقیدتی می سازیم:
·    عقیده: عقیدتی
·    جامعه: جامعتی.
·    مترجم)

۲۳
·    خود این روندهای روحی (شعوری) می توانند کم و بیش تحت کنترل و بازتاب آگاهانه آدمیان قرار داشته باشند.

۲۴
·    خود این روندهای روحی (شعوری) می توانند تا درجه معینی به طرز «ناخودآگاه» صورت گیرند.

۲۵
·    مفهوم «ناخودآگاه»، به لحاظ ترمینولوژیکی (اصطلاح شناسی) هنوز نه در روانشناسی دقیقا تعریف شده است و نه در جامعه شناسی.

۲۶
·    از مفهوم «ناخودآگاه»، برای نام بردن از طرز رفتار خود به خودی (بی اختیار، خودپو، اسپونتان)، طرز رفتار بی تأمل (نیندیشیده، بدون تعمق)، طرز رفتار احساساتی، طرز رفتار اوتوماتیکی و مبتنی بر عادت، طرز رفتار فی الفور و مبتنی بر حال و هوا و هوس استفاده می شود.

۲۷
·    وجه مشترک کلیه این قوای محرکه و اعمال «ناخودآگاه»، این است که آنها مبتنی بر دانش تجربی و افکاری اند که به طور سوسیال کسب شده اند و به واسطه تسلط سیستم علائم ثانویه تعیین می شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر