پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
انگیزش
(موتیواسیون)
۱۲
·
عمل آدمی به طور بی واسطه با قوای محرکه ذاتی انسان صورت می
گیرد.
۱۳
·
این قوای محرکه ذاتی انسان، مؤلفه های عمل اند که به طور بی
واسطه مؤثر می افتند.
۱۴
·
این قوای محرکه ذاتی انسان،
خود تحت تأثیر تعین جامعه ای مستقیم و غیر مستقیم به اصطلاح مؤلفه های دیگر عمل
قرار دارند.
·
این قوای محرکه ذاتی انسان، حلقه واسط میان این مؤلفه ها و رفتار کردوکاری محسوب می شوند.
۱۵
·
قوای
محرکه عمل را باید به مثابه وحدت اکت های (کنش های) روحی (شعوری) آماجگزار و ارادی
فهمید.
۱۶
·
در اینجا
باید میان قوای محرکه آگاهانه و قوای محرکه ناخودآگاه تفاوت قایل شد.
۱۷
·
منظور از
«ناخودآگاه» به معنی «خالی از شعور» بودن نیست.
۱۸
·
کلیه قوای
محرکه عمل انسانی در شعور (روح) لنگر انداخته اند.
۱۹
·
کلیه قوای
محرکه عمل انسانی پدیده های فکری و روانی اند.
۲۰
·
از این لحاظ، حوایج طبیعی ـ بیولوژیکی از قبیل گرسنگی،
غرایز جنسی و غیره محرکه های عمل محسوب نمی شوند.
·
گرسنگی، غرایز جنسی و غیره فقط بنیان های ماهوی محرکه های
عمل اند.
۲۱
·
قوای محرکه واقعی در آدمی، حوایج ارگانیکی او نیستند.
۲۲
·
قوای محرکه واقعی در آدمی، هدف سازی ها و اراده سازی های جامعتی
او هستند که در مقابل حوایج ارگانیکی او استقلال کسب کرده اند.
·
(اصطلاح جامعتی را به تقلید از اصطلاح عقیدتی می سازیم:
·
عقیده: عقیدتی
·
جامعه: جامعتی.
·
مترجم)
۲۳
·
خود این روندهای روحی (شعوری) می توانند کم و بیش تحت کنترل
و بازتاب آگاهانه آدمیان قرار داشته باشند.
۲۴
·
خود این روندهای روحی (شعوری) می توانند تا درجه معینی به
طرز «ناخودآگاه» صورت گیرند.
۲۵
·
مفهوم «ناخودآگاه»، به لحاظ ترمینولوژیکی (اصطلاح شناسی)
هنوز نه در روانشناسی دقیقا تعریف شده است و نه در جامعه شناسی.
۲۶
·
از مفهوم «ناخودآگاه»، برای نام بردن از طرز رفتار خود به
خودی (بی اختیار، خودپو، اسپونتان)، طرز رفتار بی تأمل (نیندیشیده، بدون تعمق)،
طرز رفتار احساساتی، طرز رفتار اوتوماتیکی و مبتنی بر عادت، طرز رفتار فی الفور و
مبتنی بر حال و هوا و هوس استفاده می شود.
۲۷
·
وجه مشترک کلیه این قوای محرکه و اعمال «ناخودآگاه»، این
است که آنها مبتنی بر دانش تجربی و افکاری اند که به طور سوسیال کسب شده اند و به
واسطه تسلط سیستم علائم ثانویه تعیین می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر