پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
اخلاق
ادامه
۱۴
·
انسان ها محتوای هنجارها و فرامین اخلاقی خود را بنا بر
منافع اقتصادی و طبقاتی خود پدید می آورند.
·
یعنی از مناسبات جامعه ای (اجتماعی) خود پدید می آورند.
·
مناسباتی که نهایتا به طرز اقتصادی تعیین شده اند.
۱۵
·
به همین دلیل در حیات جامعه ای (اجتماعی) عملی، فرامین
اخلاقی و نگرش های اخلاقی ابدی و فراجامعه ای (ماورای اجتماعی) وجود ندارد.
۱۶
·
اخلاق به ندرت از نیات سوبژکتیو صرف نشئت می گیرد.
۱۷
·
این درک فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی، نه فقط
توضیح علمی پدیده های اخلاقی را و توسعه تاریخی آنها را امکان پذیر می سازد، بلکه
علاوه بر آن، ارزیابی علمی ـ تاریخی سیستم های اخلاقی و نقد سیستم های اخلاقی را و
به ویژه، اثبات علمی ـ تاریخی اخلاق پرولتری ـ انقلابی را و اخلاق جامعه
سوسیالیستی را نیز امکان پذیر می سازد.
۱۸
·
طبقه کارگر انقلابی اخلاق نوینی فراهم می آورد که مبتنی بر
نکات زیر است:
الف
·
مبتنی است برنگرش علمی بر جریان توسعه جامعه ای (اجتماعی)
ب
·
مبتنی است بر نقش تاریخی ـ جهانی طبقه کارگر به مثابه گورکن
کاپیتالیسم و بانی جامعه سوسیالیستی نوین بنا بر آماج ها و وظایف مبارزه طبقه
کارگر.
۱۹
·
اصول بنیادی این اخلاق به شرح زیرند:
الف
·
انترناسیونالیسم سوسیالیستی
ب
·
همبستگی با مبارزات زحمتکشان
پ
·
همبستگی با مبارزه رهایی بخش خلق ها
ت
·
احساس مسئولیت هر فرد نسبت به الزامات مبارزه طبقه کارگر
ث
·
انضباط پرولتری مبتنی بر رسالت تاریخی ـ جهانی طبقه کارگر
ج
·
سانترالیسم
دموکراتیک به مثابه اصل بنیادی کردوکار سازمانی در مبارزه طبقاتی
ح
·
کلکتیویسم
۲۰
·
اخلاق پرولتری ـ انقلابی با اخلاق حاکم در جامعه
کاپیتالیستی در تضاد حاد قرار دارد.
۲۱
·
اخلاق پرولتری ـ انقلابی ضمنا اصول مترقی و انقلابی و
هومانیستی موجود در تاریخ اخلاق را تقبل می
کند و با الزامات مبارزه در راه جامعه سوسیالیستی پیوند می دهد.
·
الزامات مبارزاتی ئی که در آنها این اصول می توانند جامه
عمل بپوشند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر