۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

سولیپسیسم


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
  
·        سولیپسیسم  در واقع بمعنی فقط «من» خودم است.

1
·        سولیپسیسم موضعگیری معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) ایدئالیسم ذهنی افراطی (اولترا ایدئالیسم)  است که برای واقعیت عینی فقط در  «من» و یا در ضمیر سوبژکت بطور کلی حق وجود قائل می شود. 

2
·        برای سولیپسیسم فقط «من» (فردی) و حالات روانی «من» وجود واقعی دارند.

3
·        جهان خارج تنها در تصور «من» وجود دارد.

4

·        به قول لنین، سولیپسیسم نتیجه اجتناب ناپذیر هر نوعی از ایدئالیسم ذهنی است.
·        زیرا سولیپسیسم وجود ماده و تأثیر آن بر حواس انسانی را منکر می شود و فقط برای احساسات، ادراکات و تصورات به مثابه حالات روانی واقعیت قائل می شود.
·        (لنین، «کلیات»، جلد 14، ص 6)

5
·        نمایندگان سولیپسیسم به شرح زیر بوده اند:

الف

جورج برکلی (1685 ـ 1753)
اسقف، تئولوگ، امپیریست و فیلسوف ایرلندی ـ انگلیسی
مؤسس ایدئالیسم ذهنی

·        جورج برکلی

ب

ماکس اشتیرنر (1806 ـ 1856)
فیلسوف و ژورنالیست آلمانی

·        ماکس اشتیرنر

ت
·        طرفداران امپیریوکریتیسیسم

6
·        کلیه جریانات ایدئالیستی ـ ذهنی فلسفه بورژوائی معاصر حاوی تمایلات سولیپسیستی نیرومندی اند.
·        بویژه جریانات مختلف پوزیتیویسم و اگزیستانسیالیسم

·        مراجعه کنید به ایدئالیسم، امپیریوکریتیسیسم، پوزیتیویسم، اگزیستانسیالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر