۱۳۹۵ خرداد ۷, جمعه

سیبرنتیک (سایبرنتیک) (11)


پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
برگردان شین میم شین

17
·        کشف آگاهانه قانونمندی های سیبرنتیکی مربوط به جامعه، زمانی ضرورت کسب کرد و امکان پذیر گشت، که این فونکسیون مبتنی بر تنظیمگری انسانی ـ الزاما ـ به سیستم ماشینی، به دستگاه های مصنوعی و فنی خلاق واگذار شد.
·        یعنی استفاده آگاهانه از این علم جدید اداره و حلاجی اطلاعات ـ بمثابه نیروی مولد بیواسطه ـ برای بازسازی این مرحله ی بلحاظ فونکسیونی جدید فن (تکنیک) بلحاظ تاریخی ضرورت کسب کرد.

·        مراجعه کنید به انسان ـ ماشین ـ سیستم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

18
·        انگیزه مشخص برای آن در آغاز سال های 40 قرن بیستم عبارت بود از اجبار به اتوماتیزه کردن عملیات تنظیمگرانه انسان ها مثلا در استفاده از سیستم تسلیحات دفاع ضد هوائی و هدایت کردوکار محاسبه ای اولین ماشین های حساب الکترونیکی خودکار (اتوماتیک)

19
·        چون در هر دو مورد، توانائی اداره و حلاجی اطلاعات انسانی هم بلحاظ سرعت واکنش و هم بلحاظ ظرفیت دریافت و حلاجی اطلاعات پیوند برگشتی (نتایج ضمنی)  به حد زیادی از الزامات پراتیک عقب تر مانده بود. 

20
·        خروج قسمی انسان از دایره تنظیمی بسته ماشین ـ انسان در اثر اتوماتیزه کردن مراحل ساده و بیواسطه هدایت سیبرنتیکی عملیات کاری، پیش شرط و در عین حال علت کشف اعتبار عام قانونمندی های روندهای هدایتی و اطلاعاتی نخست در انسان و سپس در اتومات ها بود.

21
·        این نقطه آغازین، برای تحلیل سیبرنتیکی عرصه های دیگر، مثلا روندهای پسیکولوژیکی ـ بیولوژیکی، اجتماعی و شعوری بود.

22
·        شرط سوبژکتیو تعیین کننده برای تشکیل سریع و آگاهانه سیبرنتیک ـ بمثابه علم بنیادی جدید ـ عبارت بود از همکاری مستقیم ریاضی دانان، تکنیسین های رشته های مختلف، فیزیولوگ ها و منطقیون هم در بررسی های آزمایشی (مثلا نویروفیزیولوژی، فن الکترونیک) و هم در تعمیم تئوریکی بکمک ریاضیات.

23
·        اهمیت اجتماعی بزرگ سیبرنتیک در وهله اول استفاده عملی مستقیم از آن، در توسعه تکنیک بود:

الف
·        در تکنیک اندازه گیری

ب
·        در تکنیک اداره و هدایت

ت
·        در تکنیک تنظیم

پ
·        در تکنیک حلاجی داتاها

ث
·        در تکنیک اتوماتیزاسیون (و یا اوتوماسیون)

·        مراجعه کنید به   اتوماتیزاسیون (اوتوماسیون) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ج
·        در تأثیر متقابل آنها بر تکنیک ابزار ـ آلات

ح
·        در ساختن دستگاه ها و تأسیسات در رابطه با اداره، هدایت و حلاجی اطلاعات در سطح عالی تر

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر