۱۳۹۵ خرداد ۹, یکشنبه

سیبرنتیک (سایبرنتیک) (13) (بخش آخر)


پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
برگردان شین میم شین

33
·        اختراع اتومات های سیبرنتیکی ـ فنی بوسیله انسان ها، حلاجی بغرنج هدایت و اطلاعات که مشابه با فونکسیون های کاری و شعوری معین مغز، سلسله اعصاب و اعضای حسی انسانی صورت می گیرد، مسائل مربوط به جهان بینی را در رابطه با حد و مرزهای تفسیر سیبرنتیکی از روندهای شعوری، اجتماعی و حیاتی مطرح ساخت.

34
·        استفاده از فن سیبرنتیکی در تحقق انقلاب علمی و فنی مسائل اجتماعی و کیهانی بیشماری را مطرح کرد که در سوسیالیسم و کاپیتالیسم تفاوت اساسی با هم دارند.

35
·        حلاجی و توسعه سیستمتئوری مقولات زیر را غنی تر ساخته است:

الف
·        مقوله ی سیستم را
ب
·        مقوله ی عنصر را

ت
·        مقوله ی رابطه را

پ
·        مقوله ی ساختار را

ث
·        مقوله ی فونکسیون را
ج
·        مقوله ی رفتار را
ح
·        مقوله ی دینامیسم (پویایی) را

خ
·        مقوله ی تغییر و توسعه را

د
·        مقوله ی نظام را

ذ
·        مقوله ی سازمان را

ر
·        مقوله ی انتروپی و غیره را. 

36
·        مقولات علیت و تأثیر متقابل ببرکت حلاجی معارف سیبرنتیکی در رابطه با هدایت، پیوند برگشتی بمثابه پیوند اطلاعی غنی تر شده اند.

37
·        جهانتصویر مبتنی بر علوم منفرد که به سبب توسعه اکتوئل (فعلی) علم بطور نسبتا یکجانبه ای بر معارف تئوری فیزیکی ـ شیمیائی استوار شده و سمتگیری عمدتا فیزیکی ـ شیئی دارد، ببرکت طرح مسئله سیستم و اطلاع وسعت یافته است.

38
·        اهمیت زیست شناسی و روانشناسی ببرکت سیبرنتیک افزایش روزافزون می یابد.

39
·        حلاجی همه جانبه جنبه سیستمی، اطلاعی و هدایتی روندهای اجتماعی، بویژه در سیستم اجتماعی سوسیالیسم پیشرفته (که با توجه به سیبرنتیک خودویژگی های خاص ساختمان اجتماعی ـ آگاهانه سیستم ها و روندهای اجتماعی ـ سیبرنتیکی را مورد تأکید قرار می دهد)، نه فقط وظیفه ماتریالیسم تاریخی است، بلکه ضمنا تکانه هائی بر علوم اجتماعی منفرد نیز محسوب می شود.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر