پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل
هشتم
علوم
اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان
شین میم شین
بخش
هفتم
توسعه
جامعه شناسی بورژوائی
در
کشورهای مختلف سرمایه داری
پیشکش به
سرگرد عطارد
سردار سلحشور
توده و حزب توده
در
(۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.
25
گئورگ هربرت مید (1863 ـ 1931)
فیلسوف، جامعه شناس، روانشناس امریکائی
استاد دانشگاه شیکاگو
در رشته های
فلسفه
روانشناسی اجتماعی
·
اتنومتدئولوگ های زیر نیز از سوئی
به طرح مید و از سوی دیگر به فنومنولوژی شوتس (1899 ـ 1959) استناد می ورزند:
الف
هرولد
گارفینکل (1917 ـ 2011)
جامعه شناس امریکائی
مؤسس
اتنومتدئولوژی
·
گارفینکل، «بررسی هائی راجع به
اتنومتدئولوژی» (1965)
ب
·
سیوکورل، «زبان در اینتر اکسیون
اجتماعی» (1975)
ت
·
گروه دون سیمرمن:
·
واین گارتن، شنلین،
«اتنومتدئولوژی» (1976)
·
(اتنومتدئولوژی که در سال 1950 توسعه می
یابد، به طبقه بندی موضوعی انترپولوژی می پردازد.
·
اتنوز، یعنی اعضای گروهی.
·
متدئولوژی در اتنومتدئولوژی به
معنی کاربست سیستماتیک معلومات اعضای گروه در اعمال معین توسط خود آنها ست.
مترجم)
26
·
فرم تجزیه و تحلیل و بررسی افراد
فوق الذکر ـ بر خلاف اینتر اکسیونیست های سمبولیکی ـ عمدتا بر پایه اعمال روزمره
اکید در راستای تشکیل «اقدامات» اجتماعی روزمره است.
27
·
گارفینکل می نویسد:
·
«مشغله ما این است که جامعه چگونه تشکیل می
یابد.
·
جامعه چگونه بنا می شود.
·
جامعه را چگونه می توان بنا کرد.
·
مشغله ما ضمنا برسی ساختار اجتماعی
اعمال روزمره است.
·
می خواهم بگویم، بررسی های ما
مربوط می شوند به انسان ها به مثابه شرکت کنندگان در اقدامات روزمره و به معاییر (معیارهای)
این اقدامات که به کار بسته می شوند تا اعضا را به انجام جنبه های خاص سازمان
یافته و قابل شناخت این اقدامات برانگیزند.
·
(گارفینکل، در اثری از ریل و کرتیندن، «روش
های سمپوزیوم پوردو راجع به اتنومتدئولوژی» (1968)، ص 12، ترجمه هورست هولتسر)
28
·
گارفینکل ادامه می دهد:
·
«من از مفهوم اتنومتدئولوژی برای اشاره به
روش ها، متد ها، استنتاجات، مخاطرات و موهوماتی استفاده می کنم که به کمک آنها بررسی
جنبه های راسیونال خاص کرد و کار های عملی به مثابه اقدامات معین و جاری از اعمال
سازمان یافته هنرورانه روزمره، تعیین و اجرا می شوند.»
·
(گارفینکل، «تفاسیری راجع به اتنومتدئولوژی» در
اثری از گومپرز و هایمز، «مقدمه ای بر زبانشناسی اجتماعی» (1972)، ص 309، ترجمه هورست
هولتسر
·
مولین، « اتنومتدئولوژی، رشته خاص
بر آمده از سرما»، در اثری از لپه نی، «تاریخ جامعه شناسی»، جلد 2، ص 97)
29
·
باید خاطر نشان شد که طرح های عمل
و اینتر سوبژکتیویته ی اینتر اکسیونیستی ـ
سمبولیکی و اتنومتدئولوژیکی، موضوع «عمل اجتماعی» را می توانند بمراتب بنیادی تر و
دورنما مند تر از تئوری رفتار، مورد بحث قرار دهند.
30
·
ضمنا باید یاد آور شد که این طرح
که از سوئی با توجه به کیفیت تاریخی ـ مشخصش در عمل اجتماعی صرفا رئال نمودار می
گردد، انتزاعی می ماند و در راستای برخی از خواص شیئی (جنبه های شیئی خاص) «طبیعت عمل» انسانی
سیر می کند و از سوی دیگر، طبیعت عمل و همراه با آن، آنچه که اینتر اکسیونیست ها و
اتنومتدئولوگ ها، «اجتماعی شدن» می نامند، در اینتر اکسیون ها و در وساطت های
سمبولیکی ـ اینتر سوبژکتیو میان افراد تحلیل می روند.
31
·
هر دو وجه یاد شده حاکی از محدودیت
هائی اند که تئوری های اینتر اکسیونیستی و اینتر سوبژکتیویته دارند.
32
·
به قول تیادن، «طرح تشکیل اینتر
اکتیو واقعیت، محدودیت های خود را آنجا نشان می دهد که مسئله تشکیل و تخریب (نفی)
ساختارهای اجتماعی مطرح می شود.»
·
(تیادن، «راجع به تئوری توسعه ماتریالیستی ـ تاریخی»
در اثری از لپسیوس، «میانه بیلانی از جامعه شناسی» (1976)، ص 75)
33
·
این بدان معنی است که تئوری های اینتر
اکسیون و اینتر سوبژکتیویته، فاقد ممان (گشتاور) تعیین کننده اند:
·
این تئوری ها امکانات زیر را از
دست می دهند:
الف
·
درک عمل اجتماعی به مثابه روند
مبتنی بر کار و کرد و کار برای شیئت بخشی به اهداف را
ب
·
درک عمل اجتماعی به مثابه روند
مبتنی بر کار و کرد و کار برای حلاجی شرایط طبیعی و از آن خود کردن (درک اصیل) آن را
ت
·
درک عمل اجتماعی به مثابه روند
مبتنی بر کار و کرد و کار برای ایجاد جهان شیئی و اجتماعی که خود ـ به نوبه خود ـ فرم
توسعه یابنده برای همان روند کار و کرد و کار است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر