۱۳۹۵ خرداد ۵, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (410)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری

پیشکش به


سرگرد عطارد
سردار سلحشور توده و حزب توده
در (۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.

25

گئورگ هربرت مید (1863 ـ 1931) 
فیلسوف، جامعه شناس، روانشناس امریکائی
استاد دانشگاه شیکاگو
در رشته های
فلسفه
  روانشناسی اجتماعی

·        اتنومتدئولوگ های زیر نیز از سوئی به طرح مید و از سوی دیگر به فنومنولوژی شوتس (1899 ـ 1959) استناد می ورزند:

الف

 هرولد گارفینکل (1917 ـ 2011)
جامعه شناس  امریکائی 
مؤسس  اتنومتدئولوژی  

·        گارفینکل، «بررسی هائی راجع به اتنومتدئولوژی» (1965)  

ب
·        سیوکورل، «زبان در اینتر اکسیون اجتماعی» (1975)  

ت
·        گروه دون سیمرمن:
·        واین گارتن، شنلین، «اتنومتدئولوژی» (1976)

·        (اتنومتدئولوژی که در سال 1950 توسعه می یابد، به طبقه بندی موضوعی انترپولوژی می پردازد.
·        اتنوز، یعنی اعضای گروهی.
·        متدئولوژی در اتنومتدئولوژی به معنی کاربست سیستماتیک معلومات اعضای گروه در اعمال معین توسط خود آنها ست. مترجم)    

26
·        فرم تجزیه و تحلیل و بررسی افراد فوق الذکر ـ بر خلاف اینتر اکسیونیست های سمبولیکی ـ عمدتا بر پایه اعمال روزمره اکید در راستای تشکیل «اقدامات» اجتماعی روزمره است.

27
·        گارفینکل می نویسد:
·        «مشغله ما این است که جامعه چگونه تشکیل می یابد.
·        جامعه چگونه بنا می شود.
·        جامعه را چگونه می توان بنا کرد.

·        مشغله ما ضمنا برسی ساختار اجتماعی اعمال روزمره است.
·        می خواهم بگویم، بررسی های ما مربوط می شوند به انسان ها به مثابه شرکت کنندگان در اقدامات روزمره و به معاییر (معیارهای) این اقدامات که به کار بسته می شوند تا اعضا را به انجام جنبه های خاص سازمان یافته و قابل شناخت این اقدامات برانگیزند.
·        (گارفینکل، در اثری از ریل و کرتیندن، «روش های سمپوزیوم پوردو راجع به اتنومتدئولوژی» (1968)، ص 12، ترجمه هورست هولتسر)     

 
28
·        گارفینکل ادامه می دهد:
·        «من از مفهوم اتنومتدئولوژی برای اشاره به روش ها، متد ها، استنتاجات، مخاطرات و موهوماتی استفاده می کنم که به کمک آنها بررسی جنبه های راسیونال خاص کرد و کار های عملی به مثابه اقدامات معین و جاری از اعمال سازمان یافته هنرورانه روزمره، تعیین و اجرا می شوند.»   

·        (گارفینکل، «تفاسیری راجع به اتنومتدئولوژی» در اثری از گومپرز و هایمز، «مقدمه ای بر زبانشناسی اجتماعی» (1972)، ص 309، ترجمه هورست هولتسر
·        مولین، « اتنومتدئولوژی، رشته خاص بر آمده از سرما»، در اثری از لپه نی، «تاریخ جامعه شناسی»، جلد 2، ص 97)

29
·        باید خاطر نشان شد که طرح های عمل و اینتر سوبژکتیویته ی  اینتر اکسیونیستی ـ سمبولیکی و اتنومتدئولوژیکی، موضوع «عمل اجتماعی» را می توانند بمراتب بنیادی تر و دورنما مند تر از تئوری رفتار، مورد بحث قرار دهند.    

30
·        ضمنا باید یاد آور شد که این طرح که از سوئی با توجه به کیفیت تاریخی ـ مشخصش در عمل اجتماعی صرفا رئال نمودار می گردد، انتزاعی می ماند و در راستای برخی از خواص  شیئی (جنبه های شیئی خاص) «طبیعت عمل» انسانی سیر می کند و از سوی دیگر، طبیعت عمل و همراه با آن، آنچه که اینتر اکسیونیست ها و اتنومتدئولوگ ها، «اجتماعی شدن» می نامند، در اینتر اکسیون ها و در وساطت های سمبولیکی ـ اینتر سوبژکتیو میان افراد تحلیل می روند.

31
·        هر دو وجه یاد شده حاکی از محدودیت هائی اند که تئوری های اینتر اکسیونیستی و اینتر سوبژکتیویته دارند.

32
·        به قول تیادن، «طرح تشکیل اینتر اکتیو واقعیت، محدودیت های خود را آنجا نشان می دهد که مسئله تشکیل و تخریب (نفی) ساختارهای اجتماعی مطرح می شود.»
·        (تیادن، «راجع به تئوری توسعه ماتریالیستی ـ تاریخی» در اثری از لپسیوس، «میانه بیلانی از جامعه شناسی» (1976)، ص 75)

33
·        این بدان معنی است که تئوری های اینتر اکسیون و اینتر سوبژکتیویته، فاقد ممان (گشتاور) تعیین کننده اند:
·        این تئوری ها امکانات زیر را از دست می دهند:     

الف
·        درک عمل اجتماعی به مثابه روند مبتنی بر کار و کرد و کار برای شیئت بخشی به اهداف را   

ب
·        درک عمل اجتماعی به مثابه روند مبتنی بر کار و کرد و کار برای حلاجی شرایط طبیعی و از آن خود کردن (درک اصیل) آن را   

ت
·        درک عمل اجتماعی به مثابه روند مبتنی بر کار و کرد و کار برای ایجاد جهان شیئی و اجتماعی که خود ـ به نوبه خود ـ فرم توسعه یابنده برای همان روند کار و کرد و کار است.     

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر