۱۳۹۵ خرداد ۲, یکشنبه

سیبرنتیک (سایبرنتیک) (6)


پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
برگردان شین میم شین

49
·        رشته های یاد شده بنا بر خصلت و نوع علم از یکدیگر متمایز می شوند، اگر چه بلحاظ محتوا در تأثیر متقابل با هم قرار دارند. 

·        به عنوان مثال:

الف
·         پژوهش های سیبرنتیکی در عرصه بیوسیبرنتیک

ب
·        تأثیر قوانین طبیعی در فن (تکنیک)

50
·        این امر اما تابع نقطه نظر اصلی محدود کننده این طبقه بندی است.

51
·        ساختتمان منظم سیبرنتیک بمثابه علم، بویژه ساختمان مقوله ها، قانونمندی ها، تئوری ها و متد های آن را امروزه تنها در خطوط کلی شان می توان تعیین کرد.

52
·        زیرا آن (با توجه به دامنه موضوع و اهمیت اصولی اش برای جهانتصویر علمی) علمی است جوان، در حال شکوفائی سریع و بمثابه عرصه کلی، در حال تشکیل و بسیار بغرنج.

53
·        قانونمندی ها ومقولات سیبرنتیک هر چند درمقایسه با روند های مختلف طبیعی، اجتماعی، شعوری و سیستم های فنی در چارچوب جنبه سیستمی و اطلاعی (و یا روندهای هدایت در فرم های رشد یافته ماده) از اعتبار عام برخوردارند و وحدتی را تشکیل می دهند، اما در مقایسه با قانونمندی ها و مقولات فلسفی، خاص محسوب می شوند.

54
·        اگر ما از تعریف سیبرنتیک ـ به معنای وسیع کلمه ـ هم به مثابه علم سیستم های بغرنج پویا بطور کلی وهم به مثابه علم روندهای اطلاعی و تنظیمی در سیستم های خاص، آغاز کنیم، باید در عین حال توجه داشته باشیم که سیستمتئوری و اطلاعتئوری بمثابه بخشی از علوم سیبرنتیکی، اگرچه در مقایسه با سیستم های «خود تنظیمگر» به بررسی سیستم های بمراتب عامتری (مثلا شبکه های منطقی معروف به «سیستم های بزرگ») می پردازند و یا مسائل عامتر اطلاعات (مثلا اطلاعات و خودسازماندهی، حد اطلاعات، رابطه اطلاعات و انتروپی، اطلاعات بمثابه معیار سازمان) را شامل می شوند، اما هنوز حاوی عامترین مراحل تجرید (انتزاع) مقوله های سیستمی و اطلاعی بمثابه جنبه سازمان سیستم های پویا نیستند.
·        این امر تنها از عهده ماتریالیسم دیالک تیکی بر می آید.

55
·        بنابرین، سیستم و سازمان ـ در وهله اول ـ مقوله های فلسفی محسوب می شوند.
·        زیرا آنها عامترین خواص ماده را منعکس می کنند.

56
·        در حالیکه مقوله های تئوری سیبرنتیکی هدایت و تنظیم فقط فرم های حرکت معین ماده را شامل می شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر