۱۳۹۵ اردیبهشت ۳۱, جمعه

سیبرنتیک (سایبرنتیک) (4)


پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
برگردان شین میم شین

33
·        سیبرنتیک موجب تکامل جریانات جدید ریاضی شده است.

34
·        در سیبرنتیک نیز همانند هر علمی، مقوله ها و قوانین که به انعکاس خواص و قانونمندی های ماهوی موضوع عینی خود می پردازند، به صورت سیستمی از احکام جمع بندی و بمثابه تئوری فرمولبندی شده اند.

35
·        متدهای سیبرنتیکی ئی هم وجود دارند که با موضوع آن منطبق اند.

36
·        این امر باید بمثابه نقطه آغازین عینی ـ مستدل، پیش شرط قرارداده شود، اگر بخواهیم فونکسیون متدئولوژیکی سیبرنتیک را در مقابل علوم دیگر و در مقبال پراتیک اجتماعی بمثابه «طرز تفکر سیبرنتیکی» قلمداد کنیم، که دیگر نه بمثابه طرز تفکر سوبژکتیو و عاری از ضرورت (جبر)، بلکه بمثابه استعمال کم و بیش آگاهانه و منظم تئوری و متد سیبرنتیکی در عرصه مشخص مربوطه و یا در عرصه پراتیک در نظر گرفته می شود.

37
·        از خصلت سیبرنتیک بمثابه علم «برش عرضی» و از طرز تجرید خاص آن، رابطه سیبرنتیک به ـ مثابه تئوری عام ـ با فرم های نمودین و شیوه عمل متفاوت و خاص قانونمندی های آن در عرصه های منفرد کیفیتا مختلف زیر نشئت می گیرند:

الف
·        روندهای حیاتی، اجتماعی و شعور

ب
·        سیستم های فنی وغیره

ت
·        در علوم منفرد منطبق با آن

پ
·        و بطور کلی جای آن در سیستم علوم 

38
·        کلیه روندهای سیبرنتیکی عینی موجود، نخست در چارچوب علوم منفرد که فرم های مختلف حرکت ماده را در نظر دارند، بمثابه روند شیئی ـ انرژتیکی مشخص بیولوژیکی، فیزیولوژیکی، اقتصادی، سوسیولوژیکی، پسیکولوژیکی، فنی و غیره مورد بررسی قرار می گیرند.
·        اما اکنون به نیت کشف قانونمندی های هدایتی،  تنظیمی، اطلاعی و سیستمی در اوبژکت مشخص مورد بررسی قرار می گیرند. 

39
·        سیبرنتیک از تعمیم پژوهش های سیبرنتیکی علوم منفرد و مختلف بوجود می آید.

40
·        از سوی دیگر، می توان آنها را (به سبب خصلت علمی «برش عرضی» سیبرنتیک) بمثابه کاربست و مشخص سازی (کنکرت سازی) مقوله ها و قانونمندی های سیبرنتیک در عرصه های منفرد و یا در علوم منفرد فوق الذکر در نظر گرفت. 

41
·        دیالک تیک جنبه سیستمی و اطلاعی سیبرنتیکی از سوئی و جنبه شیئی ـ انرژتیکی  موضوع آن از سوی دیگر (که برای پیشرفت تاکنونی علوم منفرد تعیین کننده بوده است) بمثابه  مسئله فلسفی، باید (حداقل از نظر فرم بمثابه سمتگیری سیبرنتیکی پژوهش) در هر کدام از این علوم منفرد بطرز خودویژه ای در نظر گرفته شود.

42
·        و لذا همراه با سیبرنتیک رشته های نسبتا محدود و مختلف زیر توسعه و تکامل می یابند که فرم نمودین خاص و شیوه عمل خاص قانونمندی های سیبرنتیکی را درعرصه موضوعی مشخص علوم طبیعی، اجتماعی، فنی و یا شعوری معین و وحدت بغرنج جنبه تنظیمی، اطلاعی و سیستمی، مورد بررسی قرار می دهند:

الف
·        بیوسیبرنتیک
·        (در علم منفرد بیولوژی)

ب
·        نویرو سیبرنتیک
·        (در علم منفرد فیزیولوژی)

ت
·        سیبرنتیک اقتصادی (اکونومیکی)
·        (در علم منفرد اقتصاد سیاسی)

پ
·        سیبرنتیک سازماندهی و مدیریت (اداره، هدایت)
·        (در علم سازماندهی مارکسیستی ـ لنینیستی رهبری سوسیالیستی  اقتصاد و غیره)

ث
·        پسیکوسیبرنتیک
·        (در علم منفرد روانشناسی)

ج
·        سیبرنتیک فنی
·        (در تئوری تنظیم فنی و تئوری مدیریت (هدایت) فنی، فن خبرنگاری، حلاجی داتاها، بیونیک و غیره.)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر