۱۳۹۵ خرداد ۸, شنبه

سیبرنتیک (سایبرنتیک) (12)


پروفسور دکتر کلاوس ـ دیتر ووستنک
برگردان شین میم شین

24
·        توسعه تکنیک سیبرنتیکی در صنایع نظامی، پزشکی، تحقیقی، محاسبه و پرونده سازی، در کردوکار بازسازی و در روندهای آموزشی و سرانجام استفاده مستمر از آن برای تسلط تئوریکی (نظری) بر روند کار (مثلا در رشته دانشگاهی مربوط به کار، روانشناسی مهندسی)  و قبل از همه بر روندهای اداری در دولت و اقتصاد که از این نظر فرم نمودین مشخص اداره، هدایت، تنظیم و حلاجی اطلاعات با قانونمندی های شان بوده است.

25
·        سیبرنتیک تأثیر چشمگیری بر تکامل بعدی زیست شناسی، پزشکی، علوم تربیتی، تئوری شناخت، روانشناسی و زبانشناسی دارد.

26
·        سیبرنتیک بویژه برای پژوهش دقیق انواع مختلف روند های شعوری، اصول تئوریکی ارائه می دهد که در پیوند با متد های ریاضی بند از پای توسعه و ترقی سریع پژوهش بر می دارد.

27
·        پیدایش و پیشرفت هم پژوهش های بیشمار سیبرنتیکی علوم منفرد و هم خود سیبرنتیک برای ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی تعمیم های همه جانبه، فراگیر و بنیادی به همراه آورده اند که به تأیید و تصدیق و در برخی قسمت ها به تکامل و تکمیل مقوله ها و قانونمندی های فلسفی کمک می کنند و دلایل دیگری در مقابل ایدئالیسم فلسفی عرضه می دارند.

28
·        به عنوان مثال می توان به نظریه های فلسفی و مسائل مهم زیرین اشاره کرد که پیدایش و تعمیق آنها را ما مدیون معارف سیبرنتیکی هستیم:

الف
·        سیبرنتیک راجع به جنبه سیستمی و سازمانی ماده، تأییدات مبتنی بر علوم منفرد و توضیحات مشخص عرضه می کند و بدین وسیله طبیعت دیالک تیکی خواص آنها را مورد تأکید قرار می دهد و از خلاصه کردن ماده در جوهر، ممانعت به عمل می آورد.

ب
·        سیبرنتیک پیدایش و توسعه ی روندهای بسیار بغرنج، مثلا حیات و تفکر را ببرکت طرح جنبه تنظیمی و اطلاعی بمراتب فراگیرتر و همه جانبه تر از قبل توضیح می دهد:
·        مثلا فونکسیون های زیر را:

1
·        آماج گرائی را
2
·        هدفخوانی را

3
·        یادگیری را

4
·        انطباق را

5
·        توارث (بازتولید) را

29
·        در سیبرنتیک فونکسیون های پسیکولوژیکی بمثابه روندهای «پیوند برگشتی» و اطلاعی مورد تحلیل عقلی قرار می گیرند.

30
·        بدین طریق بطلان براهین سنتی مهم تئوری های آفرینش ایدئالیستی اثبات می شود و وحدت مادی جهان به طرز روشنی نشان داده می شود.

31
·        در کانون توجه سیبرنتیک، حلاجی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی مقوله های سیستم، اطلاع و پیوند برگشتی (تأثیر متقابل)  قرار دارند.

32
·        روندهای تنظیمی بمثابه فرم های نمودین مشخص دیالک تیک  سیستم و محیط زیست، داخلی و خارجی، ثبات و اختلال، ضرورت و تصادف خودنمائی می کنند.

·        مراجعه کنید به  دیالک تیک داخلی و خارجی، دیالک تیک ضرورت و تصادف در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر