۱۳۹۵ خرداد ۸, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (102)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٧٢)  
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد
 از نعمت هاى پاكيزه ‏اى كه به شما روزى داده ‏ايم، بخوريد
 و شكر خدا را بجا آوريد
 اگر او را پرستش مى ‏كنيد!  

·        وقتی گفته می شود که دین و مذهب شعور وارونه است، به همین دلایل است:

1
از نعمت هاى پاكيزه ‏اى كه به شما روزى داده ‏ايم، بخوريد

·        نعمات مادی در این آیه قرآن کریم، اولا به دو دسته طبقه بندی می شوند:
·        نعمات کثیف و نعمات پاکیزه.

·        معلوم هم نیست که منظور کریم از نعمات کثیف چیست؟

·        شاید منظور کریم از نعمات کثیف، گوشت خوک و سگ و کلاغ و کفتار و مشروبات الکلی و غیره باشد.

2
از نعمت هاى پاكيزه ‏اى كه به شما روزى داده ‏ايم، بخوريد

·        در این آیه قرآن کریم، نعمات مادی، یعنی نعماتی که ابنای بشر تولید می کنند، به مثابه نعمات الهی قلمداد می شوند.

·        چرا و به چه دلیل؟

·        چگونه می توان گوسفندی را به هزار زحمت اهلی کرد، تغذیه کرد، بعد شیرش را دوشید و شیر را نعمت الهی قلمداد کرد؟

·        چگونه می توان با تحمل مشقات فراوان گندم کاشت، آبیاری کرد، درو و خرمنکوبی و آرد کرد و خمیر ساخت و نان پخت و ضمنا نان را نعمت الهی جا زد؟

3
از نعمت هاى پاكيزه ‏اى كه به شما روزى داده ‏ايم، بخوريد

·        مشخصه مشترک همه ادیان انکار سوبژکتیویته است.
·        ادیان آسمانی میان انسان و جماد و نبات و جانور فرقی نمی گذارند.
·        یعنی طبیعت اول و دوم را، کوه و دره و تپه و نبات و جماد و جانور را با انسان یکسان می شمرند.
·        فریب اشرف موجودات جا زدن حوا و آدم را نباید خورد.

·        درست به دلیل انکار سوبژکتیویته، نعمات مادی که محصول کار عرقریز اعضای جامعه اند، به عنوان نعمات  الهی جا زده می شوند.
·        به همین دلیل اولین جنبش ضد فئودالی و ضد روحانی و ضد مذهبی، انسان را در کانون هستی قرار می دهد و از هومانیسم سرسختانه به دفاع برمی خیرد.

4
از نعمت هاى پاكيزه ‏اى كه به شما روزى داده ‏ايم، بخوريد

·        یکی از دلایل اصلی وارونه بینی و وارونه نمائی، تولید کشاورزی است:
·        کشاورز گندم می کارد، ولی به دلیل سطح نازل توسعه نیروهای مولده و دانش خویش، به بارش برف و باران امید می بندد.
·        و چون روند و روال تشکیل ابر و بارش برف و باران را نمی شناسد، پای قوای ماورای طبیعی را به میان می کشد و خیال می کند که تشکیل ابر و بارش برف و باران به اراده خدا صورت می گیرد:  

سعدی

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار اند،
تا تو نانی به کف آری و به غفلت مخوری.

5
از نعمت هاى پاكيزه ‏اى كه به شما روزى داده ‏ايم، بخوريد
 و شكر خدا را بجا آوريد
 اگر او را پرستش مى ‏كنيد!  

·        آنتی هومانیسم ادیان فقط به انکار سوبژکتیویته محدود نمی شود.
·        ادیان پس از انکار سوبژکتیویته، پس از اثبات هیچکارگی ابنای بشر و همه کارگی قوای موهوم ماورای طبیعی، ابنای بشر را به عبادت (بندگی) قوای ماورای طبیعی وامی دارند، که در تحلیل نهائی، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی قوای قهار زمینی اند.
·        انعکاس آسمانی ـ انتزاعی طبقه حاکمه برده دار و فئودال و بعد بورژوازی اند.

·        کریم کسب و کاری جز غر زدن ندارد.
·        فکر و ذکری جز طلب بندگی، ضجه و التماس و توبه و زاری از جن و انس و ملک ندارد.

·        به همین دلیل، پس از تحریف منشاء نعمات مادی، یعنی نعمات الهی جا زدن نعمات مادی، از توده می خواهد که شکر خدا کند.
·        عبادت و کرنش به خدای آسمانی ـ انتزاعی، تمرین عبادت و کرنش به خدایان زمینی است.
·        ادیان بدین طریق و با این ترفند، کمر اختیار و استقلال نظری و عملی توده ها را می شکنند و از انسان ها زباله می سازند.

·        این بدترین ستمی است که ادیان بر بشریت روا داشته اند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر