ویرایش
و تحلیل از
ربابه
نون
به
چشمم چیستی؟
انبوه رازی
انبوه رازی
دو
دست درد سوز دلنوازی
به
گوش بیدلان، نجوای
سازی
به
چشمم چیستی؟
آغوش
سیمی
طواف
روزگاران قدیمی
به
شبگیر از ره صحرا رسیده
تن
از بوی گل آلوده نسیمی
·
دیالک تیک طبیعی و اجتماعی عشق،
منشاء دیالک تیک ماورای طبیعی و ماورای اجتماعی عشق است.
·
منظور از مفاهیم دیالک تیک طبیعی و اجتماعی عشق، دیالک
تیک ماورای طبیعی و ماورای اجتماعی عشق چیست؟
·
منظور از دیالک تیک طبیعی عشق، دیالک
تیک عشق مولد به مولود (عشق تولید کننده به تولید شونده) است که فرم های مختلف و
متنوعی داشته، دارد و خواهد داشت:
1
·
بنیادی ترین فرم تولید ـ بی کمترین
تردید ـ تولید مثل بوده، است و خواهد بود.
·
از این رو، می توان گفت که بنیادی
ترین دیالک تیک عشق، دیالک تیک عشق مادر ـ پدر (مولد) به فرزند (مولود) بوده است.
·
بنابرین، عشق پدیده ای ماقبل انسانی
است.
·
یعنی جانوران (شاید هم نباتات) بنا
بر این قانون دیالک تیکی، عاشق فرزند خویش اند.
2
·
فرم بنیادی ـ انسانی دیالک تیک عشق،
دیالک تیک عشق مولد انسانی (انسان مولد) به
مولود مادی بوده است:
·
عشق کشاورز به گندمزار بوده است.
·
عشق دیو به دیوارها، بناها، برج ها
و بارو ها بوده است. (شاهنامه فردوسی)
·
عشق خیاط به البسه بوده است.
·
عشق نجار به در و پنجره بوده است.
·
عشق حفار به چاه بوده است.
·
عشق آشپز به آش بوده است.
·
و الی آخر.
3
·
فرم بنیادی ـ انسانی دیگر دیالک
تیک عشق، دیالک تیک عشق مولد انسانی (انسان مولد) به مولود فکری بوده است:
·
عشق شاعر به شعرش بوده است.
·
عشق سخنور به سخنش بوده است.
·
عشق خواننده به ترانه اش بوده است.
·
عشق نوازنده به آهنگش بوده است.
·
عشق نقاش به نقشش و تابلوی نقاشی
اش بوده است.
·
عشق تندیس ساز به مجسمه و تندیسش بوده
است.
·
همه این عشق ها یکطرفه بوده اند و
خواهند بود.
4
·
منشاء بنیادی بت پرستی در همین دیالک
تیک عشق مولد به مولود است:
·
بت و یا صنم در واقع مولود مادی و
یا محصول کار بت ساز و بت تراش بوده است.
·
بت پرست ـ در تحلیل نهائی ـ مولود
مادی خود را پرستیده است.
5
·
منشاء بنیادی کالاپرستی معاصر (فتیشیسم
کالائی، عشق به خانه و ماشین و کفش و لباس و غیره) هم همین دیالک تیک مولد و مولود
است:
·
کالاپرست ـ در تحلیل نهائی ـ مولود
مادی خود را، محصول کار انسانی را می پرستد.
6
·
دیالک تیک عشق مولد به مولود، علل
و دلایل متنوعی دارد که باید مشخصا و مفصلا مورد بحث قرار گیرند.
·
ما بعدا به این مسئله بر می گردیم.
·
در غیر این صورت از موضوع خارج می
شویم.
7
·
دیالک تیک عشق ماورای طبیعی و
ماوری انسانی (ماورای اجتماعی) نتیجه انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی دیالک تیک عشق طبیعی و اجتماعی است.
·
حالا می توان به دلیل جزم (دگم)
تثلیث در مسیحیت پی برد:
·
تثلیث (پدر ـ مادر ـ روح القدس) انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی دیالک تیک عشق طبیعی ـ اجتماعی است:
·
اب و ام و روح القدس ـ در تحلیل
نهائی ـ انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دیالک تیک عشق پدر ـ مادر ـ فرزند است.
·
بی دلیل نیست که شعار مرکزی مسیحیت،
عشق است:
·
خدای مسیحیت مظهر مطلق عشق است.
8
·
دیالک تیک عشق بندگان خدا به خدا
در فقه (تئولوژی) اسلامی، اولا انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دیالک تیک عشق بت پرستان
به بت بوده است.
·
الله، بزرگ ترین بت در بتکده کعبه
بوده است.
·
حضرت محمد از بت های مادی متعدد مشخص،
الله واحد مجرد را تجرید کرده است و اسم بزرگ ترین بت بتکده کعبه را بدان داده است
تا بلحاظ پسیکولوژیکی آسان تر مقبول افتد.
9
·
حضرت محمد ضمنا همه اربابان برده
دار را، همه صاحبان بنده و غلام و کنیز و غیره را، به قول سعدی همه «خداوندان بنده»
را، همه «پروردگاران بنده» را، در انعکاس آسمانی ـ انتزاعی آنها، در مفهوم الله، در
مفاهیم معبود عبد ها، پروردگار بندگان،
خداوند عبدها تجرید کرده است و نام الله بدان داده است.
·
اینجا نیز دیالک تیک عشق مخلوق به
خالق، عشق اجنه و ملائکه و انسان ها به خدا، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی وارونه گشته
ی دیالک تیک عشق طبیعی ـ اجتماعی مولد به مولود است:
·
جای نجار را الله گرفته است و جای
در و پنجره را انسان ها.
10
·
سؤال اکنون این است که منشاء عشق
شورانگیز مؤمنین به انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره، به حضرت محمد و علی و فاطمه
و زینب و حسن و حسین و قمر بنی هاشم و غیره چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر