ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٦٩)
إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ
تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
او
شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى دهد
(و نيز دستور مى دهد)
آنچه را كه نمىدانيد، به خدا نسبت دهيد.
1
·
منظور کریم از «او» ابلیس است که
ضد دوئالیستی الله است.
·
کریم در این آیه برای ابلیس دو فونکسیون
نسبت می دهد:
الف
·
فونکسیون اول ابلیس، امر به منکر
است.
·
معلوم نیست که منظور کریم از
کارهای بد چیست و ابلیس از دعوت مردم به انجام کارهای بد، چه سودی به نصیب می برد.
ب
·
فونکسیون دوم ابلیس به شرح زیر
است:
·
ایها الناس، هر چه نمی دانید، به
خدا نسبت دهید.
2
او
شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى دهد
(و نيز دستور مى دهد)
آنچه را كه نمىدانيد، به خدا نسبت دهيد.
·
ما بهتر است، این دو فونکسیون ابلیس
را مورد تأمل قرار دهیم:
3
او
شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى دهد
·
اگر ابلیس فونکسیون امر به منکر و
نهی از معروف داشته باشد، فونکسیون ضد دوئالیستی ابلیس، یعنی الله، امر به معروف و
نهی از منکر خواهد بود.
4
·
در این صورت، تقسیم کاری میان الله
و ابلیس در رابطه با اعضای جامعه نمودار می گردد:
·
اعضای جامعه بدین طریق بازیچه دست
دو قطب خیر و شر می گردند:
·
اعضای جامعه ذلیل گرفتاری میان دو
قطب خیر و شر می گردند.
·
یکی آنها را به راست می کشد و
دیگری به چپ.
·
یکی به انجام کارهای خوب فرمان می
دهد و دیگری به انجام کارهای بد.
·
یکی از انجام کارهای خوب نهی می
کند، دیگری از انجام کار های بد.
5
·
آنچه در این میان سلب هویت، منیت،
شخصیت، صلاحیت و بطور کلی سلب آدمیت و سوبژکتیویته می شود، انسان است.
·
می توان گفت که انسان همزمان در
منگنه دو قطب خیر مطلق و شر مطلق، یعنی الله و ابلیس، گرفتار می ماند و تا حد
تفاله ای تحقیر و تخمیر و تخریب می شود و به درجه هیچ کاره ای تنزل می یابد.
·
آنتی هومانیسم مذاهب به همین دلیل
است.
·
مذاهب ایده ئولوژی های آنتی هومانیستی
اند.
·
مذاهب مبلغ ذلت بشری اند و مخالف
عزت بشری.
·
دلیل این آنتی هومانیسم مذاهب این
است که آنها ایده ئولوژی نظام برده داری بوده اند.
6
·
به همین دلیل، مبارزه توده ها بر
ضد فئودالیسم و کلیسا، در اروپا با جنبش هومانیستی آغاز می شود.
·
مراجعه کنید به هومانیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
7
·
سؤال اکنون این است که کریم، مفاهیم انتزاعی خیر و شر، خوبی و بدی را بر اساس
کدام معیار عینی تعریف می کند؟
·
چگونه می توان میان کار های خوب و
بد مرزبندی کرد؟
8
او
شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى دهد
·
ما باید در روند تحلیل قرآن کریم
به این سؤال جواب پیدا کنیم.
·
ولی این آیه، بهترین بهانه برای مرزبندی
سوبژکتیو (دلبخواهی، مصلحتی) خیر و شر در دست طبقه حاکمه (اشرافیت بنده دار و
فئودال و روحانی) است:
·
طبقه حاکمه با توسل به محتوای این آیه
می تواند اعمالی را که با منافع طبقاتی اش سازگار باشند، به عنوان اعمال خیر و اعمالی
را که با منافع طبقاتی اش ناسازگار باشند، به عنوان اعمال شر طبقه بندی کند.
9
(و
نيز دستور مى دهد)
آنچه را كه نمى دانيد، به خدا نسبت دهيد.
·
اگر قضیه از این قرار باشد، مردم
ایران از دیرباز فرمانبر ابلیس بوده اند، بی آنکه احدی ـ چه با عمامه و چه بی
عمامه ـ به آنها گفته باشد که قضیه از چه قرار است.
·
شعار معروف مؤمنین، «الله اعلم» (خدا
می داند) است.
·
کریم حالا آمده و آیه نازل کرده و
شعار الله اعلم را توطئه ابلیس قلمداد می کند.
·
چون الله اعلم یعنی اقرار به
نادانی خود و نسبت دادن دانستن چیزی به خدا.
10
(و
نيز دستور مى دهد)
آنچه را كه نمى دانيد، به خدا نسبت دهيد.
·
با این بخش آیه، شعار مهم دیگری
نیز زیر علامت سؤال قرار می گیرد:
·
شعار معروف «انشاء الله»، یعنی اگر
خدا بخواهد.
·
این شعار هم ـ در تحلیل نهائی ـ اعتراف
به نادانی خویش و نسبت دادن دانستن و خواستن چیزی به الله است.
·
ای دل غافل، انشاء الله هم توطئه و
ترفند ابلیس بوده است و کسی نمی دانست.
·
کس که سهل است، امیر المؤمنین علی حتی
نمی دانست و گرنه در نهج البلاغه راجع به محسنات شعار انشاء الله داد سخن سر نمی
داد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر