۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۵, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (99)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٦٩)  
 إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
او شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى ‏دهد
 (و نيز دستور مى‏ دهد)
 آنچه را كه نمى‏دانيد، به خدا نسبت دهيد.  

1
·        منظور کریم از «او» ابلیس است که ضد دوئالیستی الله است.
·        کریم در این آیه برای ابلیس دو فونکسیون نسبت می دهد:   

الف
·        فونکسیون اول ابلیس، امر به منکر است.
·        معلوم نیست که منظور کریم از کارهای بد چیست و ابلیس از دعوت مردم به انجام کارهای بد، چه سودی به نصیب می برد.  

ب
·        فونکسیون دوم ابلیس به شرح زیر است:
·        ایها الناس، هر چه نمی دانید، به خدا نسبت دهید.

2
او شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى ‏دهد
 (و نيز دستور مى‏ دهد)
 آنچه را كه نمى‏دانيد، به خدا نسبت دهيد.  

·        ما بهتر است، این دو فونکسیون ابلیس را مورد تأمل قرار دهیم:  

3
او شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى ‏دهد

·        اگر ابلیس فونکسیون امر به منکر و نهی از معروف داشته باشد، فونکسیون ضد دوئالیستی ابلیس، یعنی الله، امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود.

4
·        در این صورت، تقسیم کاری میان الله و ابلیس در رابطه با اعضای جامعه نمودار می گردد:
·        اعضای جامعه بدین طریق بازیچه دست دو قطب خیر و شر می گردند:
·        اعضای جامعه ذلیل گرفتاری میان دو قطب خیر و شر می  گردند.
·        یکی آنها را به راست می کشد و دیگری به چپ.
·        یکی به انجام کارهای خوب فرمان می دهد و دیگری به انجام کارهای بد.
·        یکی از انجام کارهای خوب نهی می کند، دیگری از انجام کار های بد.

5
·        آنچه در این میان سلب هویت، منیت، شخصیت، صلاحیت و بطور کلی سلب آدمیت و سوبژکتیویته می شود، انسان است.
·        می توان گفت که انسان همزمان در منگنه دو قطب خیر مطلق و شر مطلق، یعنی الله و ابلیس، گرفتار می ماند و تا حد تفاله ای تحقیر و تخمیر و تخریب می شود و به درجه هیچ کاره ای تنزل می یابد.

·        آنتی هومانیسم مذاهب به همین دلیل است.
·        مذاهب ایده ئولوژی های آنتی هومانیستی اند.
·        مذاهب مبلغ ذلت بشری اند و مخالف عزت بشری.
·        دلیل این آنتی هومانیسم مذاهب این است که آنها ایده ئولوژی   نظام برده داری بوده اند.

6
·        به همین دلیل، مبارزه توده ها بر ضد فئودالیسم و کلیسا، در اروپا با جنبش هومانیستی آغاز می شود.

·        مراجعه کنید به هومانیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

7
·        سؤال اکنون این است که کریم،  مفاهیم انتزاعی خیر و شر، خوبی و بدی را بر اساس کدام معیار عینی تعریف می کند؟

·        چگونه می توان میان کار های خوب و بد مرزبندی کرد؟  

8
او شما را فقط به بدي ها و كار زشت فرمان مى ‏دهد

·        ما باید در روند تحلیل قرآن کریم به این سؤال جواب پیدا کنیم.
·        ولی این آیه، بهترین بهانه برای مرزبندی سوبژکتیو (دلبخواهی، مصلحتی) خیر و شر در دست طبقه حاکمه (اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی)  است:
·        طبقه حاکمه با توسل به محتوای این آیه می تواند اعمالی را که با منافع طبقاتی اش سازگار باشند، به عنوان اعمال خیر و اعمالی را که با منافع طبقاتی اش ناسازگار باشند، به عنوان اعمال شر طبقه بندی کند.

9
(و نيز دستور مى‏ دهد)
 آنچه را كه نمى ‏دانيد، به خدا نسبت دهيد.  

·        اگر قضیه از این قرار باشد، مردم ایران از دیرباز فرمانبر ابلیس بوده اند، بی آنکه احدی ـ چه با عمامه و چه بی عمامه ـ به آنها گفته باشد که قضیه از چه قرار است.
·        شعار معروف مؤمنین، «الله اعلم» (خدا می داند) است.
·        کریم حالا آمده و آیه نازل کرده و شعار الله اعلم را توطئه ابلیس قلمداد می کند.
·        چون الله اعلم یعنی اقرار به نادانی خود و نسبت دادن دانستن چیزی به خدا.

10
(و نيز دستور مى‏ دهد)
 آنچه را كه نمى ‏دانيد، به خدا نسبت دهيد.  

·        با این بخش آیه، شعار مهم دیگری نیز زیر علامت سؤال قرار می گیرد:
·        شعار معروف «انشاء الله»، یعنی اگر خدا بخواهد.
·        این شعار هم ـ در تحلیل نهائی ـ اعتراف به نادانی خویش و نسبت دادن دانستن و خواستن چیزی به الله است.
·        ای دل غافل، انشاء الله هم توطئه و ترفند ابلیس بوده است و کسی نمی دانست.
·        کس که سهل است، امیر المؤمنین علی حتی نمی دانست و گرنه در نهج البلاغه راجع به محسنات شعار انشاء الله داد سخن سر نمی داد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر