تحلیلی
از شین میم شین
تو بر تخت سلطانی خویش باش
به اخلاق، پاکیزه درویش باش
·
تئوری «شبان ـ گرگ ـ گله»
سعدی، علیرغم بطلان بی چون و چرایش، حاوی هسته واقعی و معقولی است:
1
·
سلطان در این تئوری چوپان تلقی می شود که مأمور و نماینده
صاحبان گله و یا طبقه حاکمه است که غاصبان وسایل تولید اند.
2
·
سلطان در رأس دولت قرار دارد و دولت ابزار سرکوب طبقه ای
و یا طبقاتی بوسیله طبقه حاکمه است.
3
·
دولت ابزار دیکتاتوری طبقاتی است.
4
·
سلطنت فونکسیونی است که
به عهده سلطان نهاده می شود.
5
·
زیر چتر دولت (مثلا سلطنت) طبقات متخاصم به مبارزه و
همزیستی همزمان با یکدیگر ادامه می دهند، بی آنکه همبود تضادمند از هم پاشیده شود.
·
برداشتن این چتر دیالک تیکی، همان و فروپاشیدن همبود،
همان.
6
·
هر فونکسیونر و مأمور فقط
و فقط از آزادی و استقلال نسبی برخوردار است و نه آزادی و استقلال مطلق و بی حد و
حصر.
·
سلطان هم همین طور.
7
·
هرکس بنا بر جایگاه اجتماعی خویش دارای خصوصیات خاص آن
جایگاه می گردد.
8
·
سعدی می تواند برادر بقال خود را قبل از بقال شدن و بعد
از بقال شدن مورد مقایسه قرار دهد:
·
بقال شدن، همان و کسب تدریجی خصوصیات خرده بورژوائی،
همان.
·
دلال شدن همان و کسب خوی و خصال دلال همان.
·
جلاد شدن، همان و قسی القلب شدن، همان.
9
·
هر فونکسیون و مأموریتی
خصوصیات متناسب با خود را پیشاپیش و یا در جریان عمل در فونکسیونر و مأمور مربوطه پدید
می آورد و ایجاب می کند.
10
·
سلطان، بدلیل موقعیت عینی ـ واقعی خود ضد و دشمن طبقاتی
درویش پابرهنه است.
11
·
حتی سعدی و حافظ این دو طبقه و یا دو مفهوم متضاد را صدها
بار رو در روی هم قرار می دهند:
ما را بر آستان تو بس حق خدمت است
ای
خواجه باز بین به ترحم غلام را
به
ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که
به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا
را
12
·
موقعیت اجتماعی و اقتصادی انسان ها طرز تفکر و اخلاق
متناسب با خود را در آنها پدید می آورد:
·
وجود اجتماعی هرکس، شعور اجتماعی او را می
سازد.
13
·
اخلاق گدا مادر زادی نیست، بلکه نتیجه شیوه زیست گدا
واره او ست.
·
اگر خلق و خوی گدا مادر زادی می بود، سعدی و حافظ ول
معطل می ماندند و نمی توانستند به تبلیغ شیوه زیست و تفکر گدا وارگی بپردازند.
14
·
خصوصیات اخلاقی گدایان از موقعیت اجتماعی آنان سرچشمه می
گیرد و در رفتار آنها انعکاس می یابد.
15
·
سلطان نمی تواند اخلاق درویشانه داشته باشد، ولی می
تواند برای عوامفریبی ژست درویش واره بگیرد.
·
تعیین کننده، اما حتی به قول خود سعدی، نه ظاهر اشیاء،
بلکه ماهیت آنها ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر