پروفسور
دکتر هانس هاینتس هولتس
فصل ششم
متافیزیک
برگردان
شین میم شین
بخش
دهم
اقدامات
بورژوائی در زمینه نوسازی متافیزیک:
ژان
پل سارتر
مارتین
هایدگر
ارنست
بلوخ
ادامه
8
·
نیروی بلحاظ جهان بینی، سمتگیری
بخش ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، بویژه در جنبش ضد فاشیستی آشکار گشت.
·
در جنبش ضد فاشیستی بخشی از بورژوازی
که به مضامین ایده ئولوژیکی خود و به سنت روشنگری وفادار مانده بود به سوسیالیست
ها و کمونیست ها پیوست.
9
·
این مسئله برای فرهنگ آلمانی در
سرنوشت ادبیات تبعید و در بحث های فرهنگی ـ سیاسی مهاجرت آشکار گشت.
·
(میتن سوای، «هنر و ادبیات در تبعید ضد
فاشیستی»، جلد 6، 1978)
الف
·
«بحث اکسپرسیونیسم» از این بابت بویژه آگاهی بخش
بود.
ب
توماس مان (1875 ـ 1955)
نویسنده آلمانی
·
در جناح بورژوائی، توماس مان سر برمی
کند، که در توسعه و تکاملش پس از سال 1933، می توان روند گشاده روئی نسبت به سوسیالیسم
را بوضوح مشاهده کرد.
ت
·
خط مشی فرهنگی ـ سیاسی مصوب کنگره
هفتم بین الملل کمونیستی این گرایش را تقویت می کند.
10
·
بدین طریق در آخرین تلاش بزرگ فلسفه
بورژوائی در جهت توسعه مجدد متافیزیک بنیادی جهان بینانه ی یکپارچه و سیستماتیک،
تضادی برجسته می شود که مارکسیسم را بلحاظ فلسفی قبول دارد و با مارکسیسم بلحاظ
سیاسی مخالفت می ورزد.
11
·
خطوط مختصات میدان نشو و نمای این استراتژی
دوگانه با کلمات قصار بیگانگی (از خود بیگانگی) و آزادی تبیین می یابند.
الف
·
این موضوع به هیچوجه تصادفی نبوده
است.
ب
·
این موضوع از توهم و هشیاری بورژوازی
راجع به نقش تاریخی ـ جهانی اش پرده برمی دارد.
12
·
آزادی که در آن، به قول کانت، «خروج
انسان از کودک وارگی خود کرده اش (به تقصیر خودش)» صورت خواهد گرفت، برنامه فلسفه بورژوائی
از عصر روشنگری بوده است.
·
اما این آزادی به مثابه آزادی فردی
فرمال، یعنی مجزا از شرایط مادی تحققش، جامه عمل می پوشد و به ضد خود، یعنی به
سلطه بلحاظ اقتصادی قوی ترها منجر می شود.
·
رقابت آزاد، ضد خود را، یعنی سلطه
انحصارات را به دنبال می آورد.
13
·
تحقق شعار آزادی و تضمین خودگردانی
انسانی (تعیین سرنوشت خود، خودمختاری) به دلیل خردمندی، بر خلاف انتظارات تئوریسین
های انقلاب بورژوائی جامه عمل نمی پوشد.
14
·
در کاپیتالیسم، چه بسا فرم های
انتزاعی جدید و بغرنج تری از وابستگی و بیگانه گردانی (ضد خودگردانی) تشکیل می شوند
که مانع نیل به هدف اعلام شده ی جامعه بورژوائی، یعنی رفاه عمومی بوده اند.
15
·
مشروعیت تداوم اصول خودستیز نظام
بدین طریق به ایجاد و یا حفظ هاله اوبژکتیو (عینی) آزادی و توهم سوبژکتیو آزادی نیاز
داشته است.
·
این نیاز از طریق قطع رابطه ی طرح آزادی
با خرد و عامیت اجتماعی امکان پذیر می گردد.
پایان پیشگفتار
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر